سال ۹۵ اگرچه به واسطه‌ی تغییر زودهنگام رییس صداوسیما، با آغازی جنجالی برای رسانه ملی همراه بود، اما در ادامه و با روی کار آمدن عبدالعلی علی‌عسکری، این رسانه روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت.

مروری بر عملکرد صداوسیما در سال 95

سال ۹۵ اگرچه به واسطه‌ی تغییر زودهنگام رییس صداوسیما، با آغازی جنجالی برای رسانه ملی همراه بود، اما در ادامه و با روی کار آمدن عبدالعلی علی‌عسکری، این رسانه روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت.

به گزارش هفت هنر، علی‌عسکری ۵۸ ساله، ششمین رییس سازمان صداوسیما محسوب می‌شود که اواخر اردیبهشت امسال و در پی استعفای محمد سرافراز، با حکم مقام معظم رهبری به این سمت منصوب شد.

وی پیشتر مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه این سازمان را بر عهده داشت که با روی کار آمدن محمد سرافراز، از این سمت برکنار شده بود. از جمله اقدامات انجام شده در دورهٔ تصدی او بر این معاونت، راه‌اندازی تلویزیون دیجیتال و انتقال فناوری تلویزیونی از آنالوگ به دیجیتال بود.

عمر ریاست محمد سرافراز بر صداوسیما بیش از ۱۸ ماه به طول نیانجامید. او دوره‌ای پرحاشیه را برای صداوسیما رقم زد و تنها فردی بود که خیلی زودتر از موعد مقرر، از این سمت کنار رفت.

پیش از سرافراز، سید عزت‌ الله ضرغامی این سمت را عهده‌دار بود که ۱۰ سال بر صداوسیما ریاست کرد و اتفاقا رییس فعلی صداوسیما (علی‌عسکری) از معاونینش بود.

بنابراین با روی کار آمدن علی‌عسکری که او هم مانند ضرغامی در رشته‌های فنی‌ مهندسی تحصیل کرده بود، بسیاری از مدیران و معاونانی که در دوره سرافراز از صداوسیما کنار رفته بودند، به جای قبلی خود بازگشتند و بسیاری از شبکه‌هایی که تعطیل شده بودند، بار دیگر کارشان را از سر گرفتند تا صداوسیما تقریبا ترکیبی را به دست آورد که در دوره ضرغامی بر این رسانه حاکم بود.

تعامل با قوای سه‌گانه کشور شعاری بود که دکتر علی‌عسکری از همان بدو آمدنش بر آن تاکید داشت و بدین وسیله اعلام کرد که رییس جدید سازمان صداوسیما برخلاف همتای قبلی خود، اهل سازش است.

«استفاده از تمامی نیروهای کارآمد صداوسیما» و همچنین «توجه به نیاز مخاطب» دیگر اصولی بود که در کلام علی‌عسکری در مقام رییس صداوسیما دیده شد.

از آخرین اظهارات رییس صداوسیما در سال ۹۵، تاکید بر رشد ۱۵ درصدی مخاطبان صداوسیما در سالی است که روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم.

اثرگذاری در فضای مجازی به شدت مورد تاکید اوست و اعلام کرده که صداوسیما در زمینه حضور مؤثر و فعال در فضای مجازی با تأخیری ۱۵ ساله مواجه است که باید به سرعت این تأخیر را جبران کنند. در این راستا راه‌اندازی رادیو نما و تعاملی شدن رادیو، از گام‌هایی بود که صداوسیما در اواخر سال ۹۵ برداشت تا در فضای مجازی حضوری فعال‌تر داشته باشد.

از عمده مشکلاتی که صداوسیما در سال ۹۵ و با رییس جدید هم با آن مواجه بود، کمبود بودجه است. اظهار نظرهای علی‌عسکری که هشتم اسفند ماه در فراکسیون مستقلان مجلس اتفاق افتاد، تاییدی بر این مساله است.

او با بیان اینکه رسانه ملی با مشکلات جدی روبه‌رو است، گفته است: این سازمانی که امروز به دست من رسیده، ماهیانه ۱۸۵ میلیارد تومان حقوق کارمندانش می‌شود؛ درحالی که کل بودجه‌ای که دولت به ما می‌دهد ۱۲۰۰ میلیارد تومان است و می‌گویند مابقی را خودتان به دست آوردید؛ چگونه؟ در واقع در این رکود باید تبلیغاتی را روی آنتن ببریم که خودمان بسیاری از آن‌ها را قبول نداریم.

رییس صداوسیما همچنین تصریح کرده است: تولید برنامه در ۶۲ تلویزیون هزینه بسیاری می‌طلبد و بدانید امروز هر چه در تلویزیون می‌بینند، به دلیل منابع محدود حاصل بدهی است، که هر ماه اضافه می‌شود؛ چراکه خوب می‌دانید تلویزیون در حال افت بود و تولید و ساخت برنامه‌ها به منظور راه‌اندازی مجدد آن تنها با قرض و بدهی امکان‌پذیر بود.

اما علی‌عسکری در حالی سالی نسبتا آرام را برای رسانه ملی رقم زد که به نظر می‌رسد با انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو این آرامش تا حدودی جای خود را به حاشیه‌ها و اتفاقاتی بدهد که از اقتضائات رسانه‌ای است که بیشترین سهم را در دیده شدن نامزدهای انتخاباتی دارد.

صداوسیما قرار است کمتر از سه ماه دیگر، ۲۱۰ دقیقه گفت‌وگو و ۳ مناظره را به هر نامزد انتخاباتی اختصاص دهد و مجری مناظره‌ها هم به احتمال بسیار مرتضی حیدری خواهد بود.

رییس صداوسیما دی ماه امسال بر این نکته تاکید کرده بود که رویکرد این رسانه جناحی نیست. او که همانند ضرغامی چندصدایی را شعار خود قرار داده است، می‌گوید: «در سازمان صدا و سیما همه کسانی که در خانواده انقلاب هستند می‌توانند صحبت کنند و صحبت هم می‌کنند، همه نیروهای متنوع و متکثر در حال حاضر در صداوسیما صحبت می‌کنند.»

آنچه این روزها توسط رییس صداوسیما به عنوان رویکردی جدی مطرح و بر آن تاکید می‌شود، خواسته‌ای است که از رسانه‌ای که عنوان ملی را بر خود دارد، انتظار می‌رود؛ اما تحقق این خواسته به‌گونه‌ای که رضایت نسبی مخاطبان و منتقدان را فراهم کند، آرزویی است که پایان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آن را دست یافتنی یا دور از دسترس معرفی می‌کند.

سال ۹۵ اگرچه به واسطه‌ی تغییر زودهنگام رییس صداوسیما، با آغازی جنجالی برای رسانه ملی همراه بود، اما در ادامه و با روی کار آمدن عبدالعلی علی‌عسکری، این رسانه روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت.