درگذشت ناگهانی خشایار الوند، ذهن اهالی هنر و مطبوعات را به یک سال پیش و به اختلاف مهران مدیری و این فیلمنامه نویس می کشاند.

ماجرای اختلاف خشایار الوند با مهران مدیری بر سر چه بود؟

درگذشت ناگهانی خشایار الوند، ذهن اهالی هنر و مطبوعات را به یک سال پیش و ماجرای اختلاف مهران مدیری و این فیلمنامه نویس کشاند.

به گزارش تیتر هنر، محل اختلاف به فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» برمی‌گردد. وقتی که مدیری  نام خود را به عنوان نویسنده فیلم مطرح می‌کند و همین موضوع باعث دلخوری و کدورت الوند می‌شود. الوند پس از فهمیدن این ماجرا در گفت‌وگویی با تندی از رفتار مدیری شکایت می‌کند و می‌گوید که نباید نامش به عنوان نویسنده از پوستر و تیتراژ حذف می‌شد.

الوند قبل از اکران رسمی «ساعت 5 عصر» در گفت‌وگویی با گلایه از مهران مدیری می‌گوید:« وقتی قرارداد واگذاری فیلم‌نامه‌ای را می‌بندیم، تمام حقوق مربوطه را واگذار می‌کنیم، اما نه‌ اینکه ناممان هم تغییر کند. اینکه نامم در پوستر نیست برای خودم هم عجیب است؛ مهران مدیری اگر می‌خواست نام خودش را به‌عنوان نویسنده بزند، چرا در «هفت» نام مرا اعلام کرد و بعدتر در «دورهمی» هم از من گفت».

الوند در ادامه بیان می‌کند: فیلم‌نامه «ساعت ۵ عصر» برای من است و بابت آن قرارداد بسته‌ام و ۱۲۰ میلیون هم دستمزدم بوده است و حالا اینکه می‌بینم نامم در پوستر نیست عجیب است. این نویسنده با اشاره به همکاری سالیانش با مدیری گفت: «من نزدیک ۲۰ سال است با مدیری همکاری می‌کنم و یک‌بار هم ندیده‌ام مدیری متنی بنویسد. البته در سال‌های اخیر بار‌ها این را دیده‌ایم که خیلی‌ها دوست دارند با ایجاد تغییراتی ولو جزئی در فیلم‌نامه در حد تغییر نام کاراکتر و تغییر یکی، دو دیالوگ نام خود را به‌عنوان سناریست جا بزنند، ولی اینکه نام نویسنده حذف شود پرسش‌برانگیز است».

خشایار الوند در پاسخ به اینکه آیا اختلاف‌سلیقه خاصی میان او و مدیری وجود داشته که عامل این ماجرا شده می‌گوید:« ابدا اختلاف‌سلیقه‌ای نبود و من بعد از اینکه فیلم‌نامه کامل را به ایشان دادم، درگیر «دیوار به‌ دیوار» شدم و دیگر از ایشان خبری نداشتم؛ البته یکی، دوبار همدیگر را دیدیم و همه‌چیز صمیمانه پیش رفت. البته جای تعجب بود که تقریبا از اوایل تولید، در فهرست عوامل اسم نویسنده را نزدند و حتی وقتی در اطلاع‌رسانی‌های رسمی عکس همه عوامل می‌آمد عکسی از من نبود».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح می‌دهد: «اصلا شاید فیلم‌نامه از زمان نگارش تا ساخت آن‌قدر از سوی آقای مدیری تغییر کرده که دیگر فیلم‌نامه من نیست و آقای مدیری نامش را به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس گذاشته است، البته هنوز فیلم را ندیده‌ام و نمی‌دانم در تیتراژ هم اسمی از من هست یا نه؟ بااین‌حال درج نام من در مواد تبلیغاتی فیلم یا تیتراژ خیلی مهم نیست، آقای مدیری صاحب‌اختیار است و رفاقت ٢٠ساله ما ارزش این حرف‌ها را ندارد».

مهران مدیری واکنش خاصی نسبت به صحبت‌های الوند نشان نداد و در پروژه بعدی‌اش سراغ الوند نرفت. به نظر ابن رفاقت 20 ساله پس از «ساعت 5 عصر» شکرآب شده بود.

 

نویسنده:سیدوحید موسوی راد

درگذشت ناگهانی خشایار الوند، ذهن اهالی هنر و مطبوعات را به یک سال پیش و به اختلاف مهران مدیری و این فیلمنامه نویس می کشاند.