قائم مقام وزیر بهداشت و درمان پزشکی کشور، روند رسیدگی به پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی کارگردان نام آشنا و مشهور سینمای ایران و جهان را تشریح کرد و گفت: نتیجه در اسرع وقت اعلام می شود.

قائم مقام وزیر بهداشت:کیارستمی نباید به فرانسه می رفت


قائم مقام وزیر بهداشت و درمان پزشکی کشور، روند رسیدگی به پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی کارگردان نام آشنا و مشهور سینمای ایران و جهان را تشریح کرد و گفت: نتیجه در اسرع وقت اعلام می شود.

به گزارش هفت هنر ایرج حریرچی با شرح جزییات این پرونده اظهارکرد: پیرونامه وزیر بهداشت به رییس سازمان نظام پزشکی، روزگذشته جلسه ای به مدت 4 ساعت با حضور30 نفر از زبده ترین پزشکان و کارشناسان ازجمله رییس سازمان نظام پزشکی، معاونین وزارت بهداشت، وزارت دادگستری و سایر مسئولان برگزار شد و جزئیات پرونده و ریزاقدامات انجام شده برای مرحوم کیارستمی تا مرحله اعزام به کشور فرانسه مورد رسیدگی دقیق قرار گرفت.

وی ادامه داد: در قسمتی از جلسه دیروز نیز گروه پزشکی معالج وی هم حضور یافتند و به سوالات مربوطه پاسخ دادند.

حریرچی خاطرنشان کرد: متعاقبا پرونده مراحل درمانی فرانسه هم بررسی می شود.

سخنگوی وزیر بهداشت افزود: آنچه مهم است پیگیری پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی با رعایت قانون و انصاف است و هیچ گونه کوتاهی نخواهد شد و همه مراحل به نحو عادلانه و مطابق با اصول علمی حکم صادر خواهد شد.

حریرچی درباره انتخاب پزشک معالج مرحوم کیارستمی نیز افزود: این پزشک که همه دوران تحصیل خود را در کشور سوئیس گذرانده توسط شخص او انتخاب شده بود.

سخنگوی وزیربهداشت توضیح داد: کیارستمی به بیماری روده ای مبتلا بود و توسط این جراح در بیمارستان خصوصی ‘جم’ کولونوسکوپی شد. اولین عمل جراحی وی به دلیل مشکل روده ای بود اما اعمال جراحی بعدی به دلیل ایجاد عارضه در جراحی اول و نیز التهاب کیسه صفرا انجام شده است.

وی ادامه داد: جراحی اول و جراحی دوم توسط همین پزشک جراح انجام شده اما جراحی سوم و چهارم را پزشک جراح دیگری انجام داده است.

حریرچی با بیان اینکه مرحوم کیارستمی تمایل نداشته تا دیگران در جریان بیماری ایشان قرار بگیرند، گفت: پس از جراحی چهارم وی وزیر بهداشت در ساعات نیمه شب با تماس تلفنی وزیرارشاد در جریان وضعیت بحرانی وی قرار گرفت وهمان شب تیمی را به بیمارستان اعزام کرد و صبح همان روز نیز خود شخصا با تیمی از متخصصین مجرب کشور متشکل از متخصص جراحی عمومی، فوق تخصص جراحی عروق، متخصص بیهوشی و فلوشیپ آی سی یو، فوق تخصص ریه و متخصص عفونی در بیمارستان حضور پیدا می کردند.

سخنگوی وزیر بهداشت گفت: همه اعضای تیم درمانی انتخاب شده که به دستور وزیر بر بالین مرحوم کیارستمی حاضر می شوند از پزشکان صاحب نام کشور بودند که از آن جمله می توان دکتر فاضل، دکتر ظفرقندی و دکتر گویا را نام برد.

وی ادامه می دهد: در طول مدت درمان مرحوم کیارستمی، تمام مسایل درمانی با این گروه پزشکی چک شده است و دستورات پزشکی تحت نظارت همین تیم برای بیمار انجام گرفته است.

حریرچی با تاکید براینکه تمام امکانات و تجهیزات لازم برای ادامه روند درمان مرحوم کیارستمی وجود داشته است، افزود: خوشبختانه روند درمانی به شکل خوبی پیش رفته است. در مجموع می توان گفت تیم پزشکی مورد نظر در مدت بیماری و حضور آن مرحوم در ایران، هیچ گاه از وضعیت درمان وی غافل نبودند.

این مسئول وزارت بهداشت ادامه داد: با پیگیری و نظارت مستمر این تیم مجرب، مرحوم کیارستمی که در ابتدا در وضعیت شوک با سطح هوشیاری 3 قرار گرفته بودند از مرگ قطعی نجات پیدا کرد و به شرایط عادی برگشت. پس ازآن هم وزیر بهداشت شش مرتبه دیگر به عیادت ایشان رفتند ومعاون درمان دانشگاه نیز دهها بار وی را ملاقات کرده وبطور مستمر بر نحوه روند درمانی ایشان نظارت داشته است.

حریرچی اظهار کرد: درست است که عوارض اولیه قبل از مداخله وزارت بهداشت در روند درمان، قابل انتظار و مقبول نبوده است، اما دوستان هم مقداری کم لطفی می کنند، این حجم پیگیری در مورد کمتر کسی انجام شده است.

سخنگوی وزیربهداشت گفت: مرحوم کیارستمی با اقدامات انجام شده از بیمارستان مرخص شده و دوران نقاهت را در تهران و اطراف تهران طی کرده است.

وی گفت: قرار بود دو جراحی دیگر بر روی کیارستمی با فاصله زمانی مناسب انجام شود که در این سیر درمان، وی دچار عارضه عفونی دیگری می شود و البته درمان آنتی بیوتیکی لازم در این باره نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: چهار روز قبل از اعزام وی به فرانسه، آن مرحوم دچار تب می شود که با درمان ساده و تخلیه عفونت مشکل ایشان برطرف شده است اما او در آن مقطع با تشویق دوستان خودشان در خارج از کشور تصمیم می گیرد که برای ادامه درمان به فرانسه سفر کند.

وی اظهار داشت: مرحوم کیارستمی دوبار در مورد سفرش به فرانسه با دکتر هاشمی مشورت می کند که یک بار آن در دفتر وزیر و با حضور بهمن کیارستمی و آقای صمدیان بوده است و درهر دوبار وزیر بهداشت به شدت با سفر آقای کیارستمی به خارج از کشور مخالفت می کند حتی وزیر بهداشت پیشنهاد می دهد که اگر علاقمند است فرد دیگری بر روند درمانی ایشان نظارت داشته باشد و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت به آن مرحوم تاکید می کند که امکان سفر هر پزشک مورد نظر وی نیز به کشور وجود دارد و حتی پسر و چند نفر ازدوستان وی یک متخصص اورولوژی را برای این کار معرفی کردند و وزارت بهداشت با توجه به اختیارات و امکاناتش مشغول فراهم کردن مقدمات سفر این متخصص به ایران شد اما کیارستمی با توجه به تمایل خود تصمیم به سفر به خارج از کشور گرفته است.

وی با تاکید براینکه هنگامی که کیارستمی به فرانسه می رود کاملا هوشیار بوده است، گفت: اینکه در روند درمان وی در فرانسه چه اتفاقی افتاده و وی در چه بیمارستانی و امکانات تخصصی بستری شده اند مسائلی است حتما در همین کمیته بررسی و اعلام خواهد شد.

حریرچی با بیان اینکه اعتماد مردم وبیماران به پزشک سرمایه اصلی حوزه سلامت است و خدشه دار شدن این اعتماد نه به نفع مردم و به نفع هیچ کس نیست، اظهار کرد: سالانه بیش از 800 میلیون بار مراجعه سرپایی به حوزه سلامت و بیش از هشت میلیون و پانصد هزار بستری در محیط این اعتماد عمومی رخ می دهد.

وی گفت: نکته جالب توجه این است که در تمام یا قریب به تمام بررسی هایی که در سه دهه اخیر در مورد گروههای مرجع مردم انجام شده است، گروه پزشکی جزو دو یا سه گروه اول بوده اند و گروههای مدعی دیگر در درجات بعدی قرار داشته اند. بعضی اظهارات اخیر مطابق شان افراد هنرمند و برجسته نیست.

وی افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت وظیفه اصلی خود را حمایت از حقوق مردم و در عین حال حمایت و تقویت ارائه کنندگان خدمات درمانی به مردم می داند و رعایت قانون، اصول علمی و عدالت معیار اصلی در رسیدگی به هر موضوع اختلافی برای این وزارتخانه است.

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان پزشکی کشور، روند رسیدگی به پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی کارگردان نام آشنا و مشهور سینمای ایران و جهان را تشریح کرد و گفت: نتیجه در اسرع وقت اعلام می شود.