«فیدل کاسترو» در سینما و تلویزیون

شکی نیست که چهره‌ای انقلابی مثل «فیدل کاسترو» سوژه جالبی برای ساخت فیلم محسوب می‌شود. زندگی او تاکنون بارها از زوایای مختلف در سینما و تلویزیون روایت شده است.

به گزارش هفت هنر، «هندو» نوشت: «ارنستو چه‌گوارا» شاید جذابیت بیشتری نسبت به «فیدل کاسترو» برای راه‌یابی به دنیای سینماگران داشت؛ ‌ بازیگران سرشناسی از «بنیسیو دل‌تورو» گرفته تا «عمر شریف» نقش «چه» را در فیلم‌هایی که تاکنون ساخته شده ایفا کرده‌اند. چهره «کاسترو» هم در چندین فیلم‌ سینمایی، مستند و سریال تلویزیونی تصویر شده که در پی درگذشت رهبر انقلاب کوبا به پنج اثر از این میان اشاره می‌کنیم:

«چه! »، ۱۹۶۹
فیلم سال ۱۹۶۹ «ریچارد فلیشر» با محوریت فعالیت‌های «چه‌گوارا» ساخته شد و نقش او را «عمر شریف» بازی می‌کرد. «جک پالانس» بازیگری که سه بار نامزد اسکار شده هم در این فیلم نقش «فیدل کاسترو» دوست و هم‌رزم «چه» را ایفا می‌کرد. این اثر داستان کامل زندگی «چه‌گوارا» از زمان سکونتش در کوبا تا مرگ او در بولیوی را نشان می‌دهد.

فیلم «چه! » با واکنش منفی منتقدان بسیاری در سراسر جهان مواجه شد؛ ‌ از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «راجر ایبرت» اشاره کرد که درباره این کار نوشت: «اصلا ایده ساخت این فیلم مثل یک کابوس بود. »

«فیدل»، ۲۰۰۲
«دیوید اتوود» سال ۲۰۰۲ مینی‌سریالی را براساس شخصیت «فیدل کاستر»، فعالیت‌های او در دوران انقلاب کوبا و امور سیاسی پس از آن، ساخت. در این پروژه «ویکتور هیوگو مارتین» نقش اصلی را ایفا کرده و «گائل گارسیا برنال» جوان در نقش «چه‌گوارا» ظاهر شده است. این مینی‌سریال تلویزیونی عمر چندانی نکرد و کم و بیش از خاطر مخاطبان فراموش شد.

«چوپان خوب»، ‌۲۰۰۶
در تبلیغات این فیلم هالیوودی با بازی «مت دیمن» و «آنجلینا جولی» و کارگردانی «رابرت دنیرو»، گفته می‌شد که قرار است داستان به وجود آمدن سازمان سیا را روایت کند. در این فیلم درگیری سازمان جاسوسی آمریکا در عملیات خلیج خوک‌ها نشان داده شد و «الک ون بارگن» نقش «فیدل کاسترو» را بازی کرد.

«چه»، ‌۲۰۰۸
«استیون سودربرگ» هم از کارگردان‌های بنامی بود که به سراغ سوژه انقلابیون کوبا رفت و در سال ۲۰۰۸ فیلم دوقسمتی «چه» را عرضه کرد. تماشای دو قسمت این فیلم بیش از چهار ساعت طول می‌کشد. «بنیسیو دل‌تورو» نقش «چه‌گوارا» را ایفا کرد و نقش «فیدل کاسترو» را بازیگر مکزیکی، «دمیان بیچر». با این که منتقدان بسیاری این کار را قابل تحسین خواندند، به طرز مشکوکی جای خالی آن در میان نامزدهای اسکار آن سال مشاهده می‌شد.

«محافظان»، ۲۰۰۹
«آلن مور» و «دیو گیبونز» رمانی را به نگارش درآوردند که فیلم اقتباسی آن با نظرات متناقض منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد. «زک اسنایدر» کارگردان «نگهبانان» بود و با وسواس تمام بازیگرانی را برای پرتره شخصیت‌های مشهور فیلمش انتخاب کرده بود که شباهت زیادی با چهره اصلی داشته باشند. در این فیلم ابرقهرمانی چهره‌های مشهوری چون «فیدل کاسترو»، ‌ «ریچارد نیکسون»، «جان لنون»، «نورمن راکول»، «لری کینگ»، «دیوید بویی»، «میک جِگِر»، «هنری کیسینجر»، ‌«جان اف. کندی»، «اندی وارهول» و… که همگی طی دهه ۱۹۸۰ در حوزه خود از مشهورترین شخصیت‌ها شناخته می‌شدند، به تصویر کشیده شدند. «اسنایدر» نقش «فیدل کاسترو» را به «جان کوبیلکا» سپرد.