داوران جایزه «من‌بوکر» فاش کردند که یک رمان جنایی با آخرین رمان «جی. ام. کتزی»، برنده جایزه نوبل در این دوره از «من بوکر» رقابت خواهند کرد.

فهرست اولیه نامزدهای دریافت جایزه «من‌بوکر» مشخص شد

هیات داوران جایزه «من‌بوکر» فهرست اولیه نامزدهای این جایزه را اعلام کردند.

به گزارش هفت هنر به نقل از گاردین- داوران جایزه «من‌بوکر» فاش کردند که یک رمان جنایی با آخرین رمان «جی. ام. کتزی»، برنده جایزه نوبل در این دوره از «من بوکر» رقابت خواهند کرد.

سیزده رمان در این فهرست حضور دارند: شش داستان‌ توسط زنان و هفت رمان توسط مردان نگاشته شده است. پنج نویسنده آمریکایی، 6 بریتانیایی، یک نویسنده کانادایی و یک نویسنده از آفریقای جنوبی در این فهرست حضور دارند.

نام «جی‌ام کوتزی» (JM Coetzee) نیز در این فهرست مشاهده می‌شود. وی اولین کسی است که دوبار موفق به دریافت این جایزه شده شده است. نویسندگان شناخته‌شده دیگری چون «دبورا لوی»، «اَل کندی»، و «الیزابت استرات» نیز حضور دارند.

«آماندا فورمن»، رئیس هیات داوران رقابت امسال را بسیار هیجان‌انگیز دانست. «گستره موضوعی کتاب‌های امسال بسیار وسیع و کیفیت آثار بسیار بالا است. هر کدام از رمان‌ها توانایی ایجاد بحث‌های بسیار خوبی را دارند و انتظار ما را از آنچه یک رمان هست و می‌تواند باشد به چالش می‌کشد. داستان‌های تاریخی و انتقادی این فهرست بسیار کامل هستند و هم نویسندگان شناخته‌شده و هم صداهای جدید در این فهرست حضور دارند. نوشته‌ها بسیار پرانرژی، تازه، و بااهمیت هستند.»

شگفت‌انگیزترین کتاب این فهرست «پروژه مرگ‌بار او» نوشته «گرام ماکرا بارنت» است که سال گذشته توسط انتشارات کوچک و مستقل رمان‌های جنایی به نام Imprint contraband منتشر شده است. توضیح زیادی درباره این کتاب داده نشده و فقط «جیک کریج»، منتقد ادبی معتقد است، کتاب مانند جعبه‌ای پر از نیرنگ‌ است و لایه‌های مختلفی دارد.

در واقع کتاب بهتر از یک رمان جنایی معمولی است. «فورمن» در این باره می‌گوید: «ما به شدت به آثاری که گونه ادبی خود را ارتقا می‌بخشند افتخار می‌کنیم و این کتاب چنین کاری انجام می‌دهد و همین موضوع است که سبب تازه‌تر شدن و ارتقای ادبیات می‌شود. به همین دلیل از انتخاب این کتاب و حضور آن در فهرست بلند جایزه «من‌بوکر» بسیار خوشحال هستیم.»

«بارنت» که ساکن «گلاسکو» است، کتاب خود را رمانی درباره جنایت می‌داند و نه در رمان‌ جنایی. البته با توصیف رمان جنایی درباره کتاب خود مشکلی نیز ندارد.

اما آیا یک رمان جنایی می‌تواند برنده جایزه «من‌بوکر» شود؟ «ویلیام هیل»، منتقد معتقد است، احتمال برنده شدن این نویسنده در این رقابت بسیار بالا است و همین موضوع یعنی شانس «کندی» و «کوتزی» کمتر است.

«کوتزی» 76 ساله این جایزه را برای کتاب «زندگی و زمانه مایکل کی» در سال 1983 و «بدنامی» در سال 1999 از آن خود کرد و حالا با کتاب «دوران مدرسه مسیح» که قرار نبود قبل از ماه سپتامبر منتشر شود در فهرست اولیه جوایز «من‌بوکر» در سال 2016 قرار گرفته است. کاملا مشخص است که این رمان ادامه داستان «کودکی مسیح» است که در سال 2013 منتشر شد و سبب شگفتی و در عین حال خوشحالی بسیاری از خوانندگان بوده است. کتابی که مجله «گاردین» آن را «بازگویی کافکایی داستان تولد عیسی مسیح» خواند.

پس از «کوتزی» تنها نویسنده‌ای که نامش در سال‌های گذشته نیز در این فهرست مشاهده شد «لِوی» است که برای کتاب «شیر داغ» نامزد جایزه شده است. وی پیش از این در سال 2012 نیز برای کتاب «خانه شناور» موفق به ورود به فهرست کوتاه این جایزه شده بود. کتابی که در آغاز ناشرین به دلیل «ادبی بودن افراطی و نامناسب بودن آن برای بازار کتاب» از چاپ آن امتناع کردند. اما وی این بار و برای انتشار «شیر داغ» با مشکل روبه‌ نشد و انتشارات penguin Random کتاب را منتشر کرد که مورد استقبال فراوان منتقدین نیز قرار گرفت. مجله «observer» کتاب را «رمانی قدرتمند درباره زندگی درونی انسان‌ها» خوانده است.

نویسنده شناخته‌شده بعدی در این فهرست «کندی» است که تاکنون به فهرست اولیه «من‌بوکر» راه نیافته بود. وی امسال برای رمان هشتم خود تحت عنوان «عشق جدی» که داستان عاشقانه‌ای در لندن است به این فهرست راه یافت.

انتشارات مستقل Oneworld سال گذشته برای اولین بار ورود خود به «من‌بوکر» را با جایزه «تاریخچه کوتاه هفت کشتار» نوشته «مارلون جیمز» آفریقایی جشن گرفته بود.

فهرست بلند نامزدهای جایزه «من‌بوکر» بدین شرح است:

«The Sellout»  نوشته «پل بیتی»
«The Schooldays of Jesus»  نوشته «جی. ام. کوتزی»
«Serious Sweet»  نوشته «اَل کندی»
«Hot Milk»  نوشته «دبورا لوی»
«His Bloody Project»  نوشته «گرام ماکرا بارنت»
«The North water»  نوشته «این مک‌گوئیر»
«Hystopia»  نوشته «دیوید مینز»
«The Many»  نوشته «وایل منومیر»
«Eileen»  نوشته «اوتسا مشفق»
«Work Like Any Other»  نوشته «ویرجینیا ریوز»
«My Name Is Lucy Burton»  نوشته «الیزابت استرات»
«All That Man Is»  نوشته «دیوید زالای»
«Do Not Say We Have Nothing»  نوشته «مادلاین تیه»

هیات داوران این دوره از جایزه «من‌بوکر» از افرادی چون «فورمن»، «جون دِی»، «عبدلرازک گورناه»، «دیوید هارسنت» و «اولیویا ویلیامز» تشکیل شده است. قرار است این افراد هر 13 کتاب را بخوانند و تا تاریخ 13 سپتامبر فهرست نهایی این جایزه به صورت رسمی اعلام شود. برنده  50 هزار پوندی این جایزه روز بیست و پنجم ماه اکتبر اعلام خواهد شد.

داوران جایزه «من‌بوکر» فاش کردند که یک رمان جنایی با آخرین رمان «جی. ام. کتزی»، برنده جایزه نوبل در این دوره از «من بوکر» رقابت خواهند کرد.