دهمین دوره حراج تهران در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

فروش دهها میلیاردی آثار هنری در حراج دی 97 تهران

دهمین دوره حراج تهران در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

به گزارش تیتر هنر، در این دوره ۱۱۴ اثر از بیش از ۱۰۰ هنرمند چکش خورد. در میان آثاری که برای فروش در این رویداد عرضه شدند، ۱۴ اثر مجسمه، ۷۵ اثر نقاشی، ۶ اثر عکس و ۱۹ اثر نقاشی‌خط به چشم می‌خورد.

همچنین در میان ۱۰۵ هنرمند حاضر در این دوره حراج تهران با رویکرد معاصر، ۱۶ هنرمند درگذشته‌اند و ۸۹ هنرمند در قید حیات هستند.

چکش دهمین حراج تهران مانند چند دوره پیشین به دست حسین پاکدل بود.

در ابتدا اعلام شد شماره ۷۸ در کاتالوگ این حراج متعلق به فرامرز پیلارام از حراج حذف شده است. در این حراج دو اثر از پیلارام ارائه شده بود که یکی از آن‌ها از گردونه این رویداد خارج شد.

اولین اثری که در این حراج به فروش گذاشته شد، تابلوی رنگ روغن روی بوم علیرضا اسکندری بود که ۳۰ میلیون تومان چکش خورد. سپس اثر مرکب روی بوم عذرا عقیقی بخشایشی ۲۸۰ میلیون فروخته شد.

اثر شبدیز از مجموعه خسرو و شیرین مهدی فلاح نیز ۴۰ میلیون تومان خریداری شد. اثر اکریلیک روی بوم نصرالله افجه‌ای ۲۰ میلیون بالای بیشینه قیمت خود یعنی ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر هجوم از مجموعه کویری‌های علی فرامرزی که ۳۰ تا ۴۰ میلیون  قیمت پیشنهادی داشت، ۱۱۰ میلیون تومان به فروش رفت. تابلویی از مصطفی دشتی ۶۵ میلیون و اثر مهشید رحیم‌تبریزی با تکنیک اکریلیک روی بوم ۲۰ میلیون تومان خریداری شدند.

اثری دولته از هادی جمالی ۸۰ میلیون و اثری از مجموعه طبیعت مینیمال آرمان یعقوب‌پور ۵۰ میلیون و اثر حامد صحیحی ۳۶ میلیون تومان به فروش رفتند.

اثری دولته از  زنده‌یاد پروز کلانتری با تکنیک رنگ روغن و کاهگل روی بوم که ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۲۶۰ میلیون تومان چکش خورد و در ادامه اثری از جلال شباهنگی متعلق به سال ۱۳۹۳ به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان خریداری شد.

همچنین اثری از منوچهر نیازی با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، ۱۱۰ میلیون به فروش رفت. اثر مقداد لرپور با قیمتی بیش از بیشینه قیمت خود یعنی ۷۰ میلیون به فروش رسید.

در ادامه اثر امید حلاج ۴۸ میلیون و تابلوی رنگ روغن روی بوم منوچهر معتبر متعلق به سال ۱۳۵۵، به قیمت ۸۵ میلیون تومان خریداری شدند.

عکسی تک نسخه از عباس کیارستمی که بیشینه قیمت پیشنهادی آن ۳۰۰ میلیون تومان بود، ۲۶۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر بازی کردن ۴ مهرداد محب‌علی با تکنیک اکریلیک روی بوم ۲۴۰ میلیون تومان خریداری شد.

تابلوی بارگاه واحد خاکدان نیز ۴۰ میلیون بالاتر از بیشینه قیمت پیشنهادی خود یعنی ۳۴۰ میلیون تومان خریداری شد. تابلوی رنگ روغن روی بوم افشین پیرهاشمی هم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت پیشنهادی داشت، ۳۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر رکنی حائری‌زاده هم با نام ان ول آب ۲ در دهمین حراج تهران که ۲۰۰ میلیون بیشینه قیمت پیشنهادی آن بود، ۳۶۰ میلیون خریداری شد.

در ادامه اثر ۴ لته رضا بانگیز متعلق به سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۸۵ میلیون تومان خریداری شد و مجسمه‌ای که به گفته پاکدل، بزرگ‌ترین مجسمه ژازه تباتبایی است، ۴۰۰ میلیون بالای بیشینه قیمت پیشنهادی خود یعنی یک میلیارد تومان چکش خورد.

تابلوی وجد اثر هادی هزاوه‌ای ۱۰۰ میلیون و تابلوی سه سوار صادق تبریزی بیش از دوبرابر بیشینه قیمت پیشنهادی یعنی ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت. تابلویی از ناصر اویسی متعلق به سال ۱۳۳۹، به مبلغ کمینه خود یعنی  ۱۲۰ میلیون تومان خریداری شد.

تابلوی پرسه ایرج کریمخان زند ۷۵ میلیون، تابلوی خودنگاره از کودکی اثر فرشته یمینی شریف ۳۰ میلیون و مجسمه آهن و برنز محمد حسین غلامزاده با نام عشق ۱۳۰ میلیون به فروش رفت.

اثر ۵ لته اختناق احمد مرشدلو هم بیشینه قیمت خود را رد کرد و ۱۷۰ میلیون خریداری شد. تابلوی ۲ لته رضوان صادق‌زاده با نام سال سگ ۶۰ میلیون، تابلوی تراریوم اثر مهناز پسیخانی ۲۲ میلیون، اثری از مجموعه پرسونای بابک روشنی‌نژاد ۷۰ میلیون به فروش رسیدند.

همچنین تابلوی خودنگاره از کودکی اثر وای.زی.کامی (کامران یوسف‌زاده) با تکنیک رنگ روغن و عکس روی بوم که ۸۰۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قیمت پیشنهادی داشت، یک میلیارد چکش خورد. اثر بیژن بصیری هنرمند ایرانی ساکن ایتالیا، از مجموعه تبخیر (چهره) نیز بیشینه قیمت خود را رد کرد و ۲۴۰ میلیون تومان خریداری شد.

تابلوی تصویر خیال اثر بهمن جلالی با تکنیک عکس و آیینه ۱۲۰ میلیون، تابلوی رنگ روغن روی بوم طلیعه کامران ۶۰ میلیون تومان و مجسمه برنزی بهمن دادخواه با نام گروگان متعلق به سال ۱۳۵۹ به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رفتند.

تابلوی عکس فتح خرمشهر از سعید صادقی که ۴۰ میلیون بیشینه قیمت پیشنهادی آن بود، ۷۵ میلیون تومان چکش خورد. همچنین عکس نیایش از جمشید بایرامی ۳۸ میلیون تومان خریداری شد.

تابلویی از مجموعه عصیان حسن روح‌الامین که امسال خلق شده، بیش از سه برابر بیشینه خود با قیمت ۶۵ میلیون تومان خریداری شد.

تابلوی شکار خاموش آبی اثر رضا درخشانی متعلق به سال ۱۳۹۱ نیز ۱۰۰ میلیون بالای بیشینه خود یعنی ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد. در ادامه تابلویی از مرتضی اسدی ۲۶ میلیون تومان و تابلوی رستم‌زاد نیلوفر قادری‌نژاد ۲۴ میلیون به فروش رفت.

تابلویی با تکنیک رنگ روغن روی بوم محمدعلی ترقی‌جاه ۲۸۰ میلیون، مجسمه‌ای از حامد رشتیان ۸۰ میلیون تومان، مجسمه شیران علم اثر رضا لواسانی ۲۸۰ میلیون، تابلو عکس چاپ دیجیتال با عطاالله امیدوار ۳۲ میلیون خریداری شدند.

اثر آیینه‌کاری و گچ روی چوب منیر فرمان‌فرماییان که ۲ تا ۳ میلیارد قیمت پیشنهادی آن بود، ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی پنجره‌ها اثر پری‌یوش گنجی با تکنیک رنگ روغن روی بوم ۸۰ میلیون، تابلوی منظره رویایی با تکنیک ترکیب مواد روی بوم و چیدمان ویدیویی اثر شهرام کریمی متعلق به امسال ۱۸۰ میلیون فروخته شدند.

تابلو کتایون مقدم از مجموعه درهم‌تنیدگی ۳۶ میلیون تومان خریداری شد. سپس تابلوی دولته ایرج اسکندری با نام خسرو و شیرین ۴۶ میلیون چکش خورد.

تابلویی از احمد محمدپور با تکنیک رنگ روغن روی بوم ۳۴ میلیون و تابلویی از فریدون امیدی با همین تکنیک به مبلغ ۶۰ میلیون خریداری شدند.

ادامه این دوره حراج تهران با فروش اثر فارسی سیاه روی سفید فرهاد مشیری همراه شد. این تابلو که یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خریداری شد.

تابلویی متعلق به علی شیرازی که ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۲۶۰ میلیون تومان فروخته شد.  تابلوی فرامرز پیلارام متعلق به ۱۳۵۰ با تکنیک اکریلیک و مرکب روی بوم نیز ۱۰ میلیون بیشینه خود را رد کرد و ۳۶۰ میلیون تومان خریداری شد.

تابلویی از پروانه اعتمادی با تکنیک کلاژ روی مقوا از مجموعه یکی بود یکی نبود ۷۵ میلیون، تابلویی از طاهره صمدی طاری از مجموعه بی‌ثباتی ۶۵ میلیون و تابلوی داریوش قره‌زاد ۳۶ میلیون به فروش رسیدند.

همچنین تابلویی از ننه مکرمه (مکرمه قنبری) هنرمند خودآموخته‌ای که سال ۱۳۸۴ درگذشت، با تکنیک گواش روی فیبر که ۲۰ تا ۲۵ میلیون قیمت پیشنهادی آن اعلام شده بود، ۳۸ میلیون چکش خورد.

اثری از زنده‌یاد مهدی سحابی با تکنیک ترکیب مواد روی چوب متعلق به مجموعه صورتک‌ها بیش از دو برابر کمینه قیمت خود به مبلغ ۸۵ میلیون تومان خریداری شد. در ادمه تابلویی از نصرت‌الله مسلمیان ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رسید.

تندیسی با نام کرگدن اثر امیرمسعود اخوان‌جم که امسال خلق شده است، ۱۸۰ میلیون خریداری شد. تابلویی سه‌لته از ژازه تباتبایی با فروشی ۱۵۰ میلیونی بالای بیشینه قیمت خود، ۷۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی دیگری از ناصر اویسی متعلق به سال ۱۳۸۰، به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان به فروش رسید. تابلویی از جعفر روح‌بخش که سال ۱۳۶۹ خلق شده زیر کمینه قیمت خود و با قیمت ۱۹۰ میلیون خریداری شد.

تابلوی دولته‌ای از منصور قندریز با تکنیک چاپ لینولئوم روی کاغذ که ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۴۰۰ میلیون تومان فروش رفت. همچنین اثری از اکبر میخک متعلق به امسال ۳۲ میلیون و تابلوی باران از محمد سعید نقاشیان ۴۲ میلیون‌ تومان خریداری شدند.

تابلویی از حسین زنده‌رودی متعلق به سال ۱۳۴۹ با نام پی‌+روز+جی با قیمت پیشنهادی ۳ تا ۴ میلیارد تومان، ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

تابلویی از سونیا بالاسانیان با تکنیک اکریلیک روی بوم، ۱۵۰ میلیون و تابلویی از صداقت جباری متعلق به مجموعه راز نهان با کمینه قیمت خود یعنی ۲۰۰ میلیون به فروش رفتند. همچنین تابلویی از حمید عجمی با تکنیک اکریلیک روی بوم ۴۲ میلیون تومان به فروش رسید.

تابلوی کوروش اثر محمود زنده‌رودی با بیشینه ۷۰ میلیون، ۱۸۰ میلیون‌ تومان چکش خورد. تابلویی از اسدالله کیانی ۶۰ میلیون، اثر حجم شاهد سرخ از پویا آریان‌پور که بیشینه آن ۴۰۰ میلیون تومان بود، ۵۵۰ میلیون خریداری شد. در ادامه اثر حجمی محمود بخشی با نام دیوار بهمن با تکنیک سیگار و آهنگ گانوالیزه ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلوی رویای نیویورک، شماره ۲ از بیتا وکیلی ۹۰ میلیون خریده شد. سپس تابلوی آشوب کوروش شیشه‌گران با قیمت پیشنهادی ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان متعلق به سال ۱۳۸۹ با قیمت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر چشم خدا از مجموعه معراج متعلق به شهریار احمدی با تکنیک اکریلیک و ورق طلا روی بوم بیشینه خود را رد کرد و ۴۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری دیگر از پروانه اعتمادی متعلق به سال ۱۳۷۱ با تکنیک پاستل روی مقوا ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلویی از طاهر پورحیدری ۴۲ میلیون و اثری از سیاوش مظلومی‌پور با تکنیک رنگ روغن روی بوم ۵۵ میلیون به فروش رفت.

اثر حجمی تک نسخه مونا پاد از مجموعه وجود و ناوجود نیز ۷۰ میلیون فروش رفت. در ادامه تابلوی دیگری از حسین‌زنده‌رودی با کمینه قیمت پیشنهادی خود یعنی ۲۰۰ میلیون چکش خورد. اثر حجمی ایمان صفایی از مجموعه کوچه ۲۵ میلیون و اثر فرزانه وزیری‌تبار با تکنیک سنگ و آهن روی چوب ۳۲ میلیون خریداری شدند.

اثر دیگری از پرویز کلانتری که هفت سال از خلق آن می‌گذرد، ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون قیمت‌گذاری شده بود که ۴۶۰ میلیون چکش خورد. نود و دومین اثر این حراج هم به فرهاد مشیری تعلق داشت، این اثر با نام یا ابوالفضل صد میلیون بالای کمینه قیمت خود یعنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثر حجمی دولته محمدحسین عماد با نام جفت بیشینه خود را رد کرد و ۳۲۰ میلیون تومان خریداری شد. تابلویی با تکنیک رنگ روغن روی چوب اثر اصغر محمدی ۵۵ میلیون، تابلوی علی نصیر با تکنیک اکریلیک روی بوم ۵۵ میلیون چکش خوردند.

در ادامه تابلوی دولته‌ای از هانیبال الخاص متعلق به دهه ۵۰ شمسی، ۲۰۰ میلیون فروخته شد. تابلویی از شیده تامی با تکنیک رنگ روغن روی بوم ۲۲ میلیون و تابلویی سه‌لته از سعید احمدزاده از مجموعه اسپکتروم ۴۸ میلیون خریداری شدند.

پرتره‌ای از عباس کیارستمی که توسط فرشید مثقالی با تکنیک ترکیب مواد روی بوم امسال خلق شده است، ۱۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

همچنین اثر دیگری از منیر فرمان‌فرماییان که متعلق به امسال است و پیش‌بینی می‌شد چهار میلیارد تومان به فروش برود، با همین رقم به فروش رفت.

در این بخش پاکدل به شوخی گفت، باید صدای ضربات قلب هنگام فروخته شدن اثر فرمان‌فرماییان پخش شود که این اتفاق رخ داد و تا لحظه فروش این اثر این صدا در فضا پخش می‌شد.

در ادامه اثر حجمی سهند حسامیان ۲۹۰ میلیون خریداری شد. اثر باغ سوخته کاظم چلیپا ۴۲ میلیون تومان به فروش رفت. اثر مرتضی گودرزی با نام انتهای سکوت ۳۰ میلیون خریداری شد.

همچنین تابلوی حبیب‌الله صادقی با تکنیک ترکیب مواد روی بوم ۳۴ میلیون چکش خورد. تابلوی محمد خلیلی با تکنیک اکریلیک روی بوم ۴۰ میلیون به فروش رفت.

در ادامه اثر سه‌لته یحیی گمار با نام ستایش مجوسان دوبرابر کمینه قیمت خود با مبلغ ۵۰ میلیون تومان خریداری شد.

عکس سوم خرداد ۶۱- خرمشهر از محمد فرنود ۷۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر حجمی تک نسخه بهمن محصص با متریال برنز با نام پرنده‌ها ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر حجمی علیرضا معصومی با نام رئیس ۵۵ میلیون تومان و اثر هومن بیات با نام اورژینال که بیشینه قیمت آن ۱۲ میلیون تومان بود، ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر حجمی علی مشهدی‌الاصل ۳۴ میلیون و تابلوی محمدعلی بنی‌اسدی متعلق به امسال ۲۲ میلیون خریداری شد.

تابلوی حسین چراغچی با تکنیک اکریلیک روی بوم تنها اثری بود که در این رویداد فروخته نشد که بعد اعلام شد بعد از حراج ۱۵ میلیون تومان خریداری شده است.

تابلوی درخت از کوروش شیشه‌گران با تکنیک اکریلیک روی متعلق به سال ۱۳۹۶ بیشینه قیمت خود را رد کرد و ۷۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

در نهایت مجموع فروش دهمین دوره از حراج تهران ۳۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان اعلام شد.

دهمین دوره حراج تهران در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.