از جدیدترین ساخته «استیون اسپیلبرگ» تا فیلم‌هایی با حضور ستاره‌های سرشناس هالییودی را می‌توان در فهرست ناامیدکننده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۶ دید.

شکست های تجاری سینمای هالیوود در سال 2016

از جدیدترین ساخته «استیون اسپیلبرگ» تا فیلم‌هایی با حضور ستاره‌های سرشناس هالییودی را می‌توان در فهرست ناامیدکننده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۶ دید.

به گزارش هفت هنر به نقل از ورایتی، سال ۲۰۱۶ از بسیاری جهات سالی سخت برای هالیوود بود، از تعداد غیرمعمول سینماگرانی که فوت کردند تا انتخاب «ترامپ» به عنوان رئیس جمهور که موجی از ناامیدی را در میان هالیوودی‌های عمدتا مخالف او ایجاد کرد.

گیشه سینماها نیز علی‌رغم آن که به لطف محسولات دیزنی سال رکوردشکنی را پشت سرگذاشت، اما با شکست‌های بزرگ تجاری نیز همراه بود.

با تعداد معدودی استثناء چون انیمیشن «در جستنجوی دُری»، آثار مخرب اصرار هالیوود به ساخت دنباله‌های سینمایی به تدریج احساس می‌شود و آمارهای امسال نشان داد هالییود با کمتر مجال دادن به داستان‌های اورجینال و جدید در واقع در حال نابود کردن خلاقیت و نگاه‌های متنوع در بزرگترین بازار سینمای جهان است.

در زیر نگاهی خواهیم داشت به بزرگترین ناکامان هالیوودی در سال ۲۰۱۶:

 «BFG» یا غول بزرگ مهربان


فروش آمریکا: ۵۵.۵ میلیون دلار

اقتباس «استیون اسپیلبرگ» از مجموعه رمان‌های محبوب «غول بزرگ مهربان» نوشته «رول دال» به یکی از بزرگترین شکست‌های سینمایی «اسپیلبرگ» بدل شد. شاید اصلی‌ترین دلیل شکست این فیلم را بتوان ناتوانی فیلم  برای جذب مخاطب خاص از میان کودکان، بزرگسالان و یا طرفدارن «هری پاتر» دانست.

بسییاری از عناصر عجیب و غریب داستان نیز برای جذاب جلوه‌دادن طرح داستان حذف شده بودند و در نهایت فیلم نتوانست به اهداف بزرگ کمپانی دیزنی دست یابد. این فیلم با بودجه ۱۴۰ میلیون دلاری به فروش جهانی ۱۷۸ میلیون دلار در پایان اکران رسید.

مردان ایکس: آخرالزمان

فروش آمریکا: ۱۵۵ میلیون دلار

در حالی که بسیاری از منتقدین پیکان انتقادات خود را به سمت دو فیلم «بتمن در مقابل سوپرمن: طلوع عدالت» و «جوخه انتحار» نشانه رفتند، اما می‌توان گفت بدترین فیلم کامیک بوک سال ۲۰۱۶ فیلم «مردان ایکس: آخرالزمان» به کارگردانی «برایان سینگر»  بود که در واقع چیزی شبیه به مونتاژی بی‌پایان از صحنه‌های انفجار بود. اگر مجموعه فیلم‌های «مردان ایکس» که حالا دارای ۹ قسمت است می‌خواهد پس از کناره‌گیری «هیو جکمن» به بقای خود ادامه دهد، باید خون تازه‌ای به آن در مقابل و پشت دوربین تزریق شود.

مرد شکارچی: جنگ زمستانی

فروش آمریکا: ۴۸ میلیون دلار

تنها در سینمای مردمحور هالیوود ممکن است دنباله‌ای از فیلم «سفید برفی» بدون حضور قهرمان قسمت اول آن یعنی «کریستین استوارت» ساخته شود. بدتر آن که در این دنباله سینمایی شخصیت‌ها مدام از شخصیت سفیدبرفی نام می‌برند، در حالی که تماشاگر هیچگاه در فیلم آن را نمی‌بیند.

افسانه تارزان

فروش آمریکا: ۱۲۶.۶ میلیون دلار

«دیوید یتس» نیز نتوانست موفقیتش با مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» را با فیلم «افسانه تارزان» تکرار کند. این فیلم که با بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری ساخته شد، در نهایت به فروش جهانی ۳۵۶ مییلون دلار دست یافت و بسیاری از کارشناسان معتقدند «افسانه‌ تارزان» باید حداق ۴۰۰ میلیون دلار می‌فروخت تا بتوان ساخت این دنباله  سینمایی را قابل توجیه تلقی کرد.

روز استقلال: رستاخیز

فروش آمریکا: ۱۰۳ میلیون دلار

ساخت دنباله سینمایی فیلم موفق «روز استقلال» پس از ۲۰ سال توسط کمپانی فاکس قرن بیستم آن هم بدون حضور ستاره اصلی آن یعنی «ویل اسمیت» ریسک بزرگی بود که چندان جواب نداد و این سوال قدیمی را مجددا مطرح کرد که حضور ستاره‌ها در هالیوود چقدر اهمیت دارد؟

آلیس آن‌سوی شیشه

فروش آمریکا: ۷۷ میلیون دلار

یکی دیگر از دنباله‌های ناموفق سینمایی در سال ۲۰۱۶ فیلم «آلیس آن‌سوی شیشه» بر اساس داستان‌های نوشته «لوئیس کرول» بود، اما مخاطبان دیگر علاقه‌ای به دنبال کردن «آلیس در سرزمین عجایب» نداشتند. این دنباله سینمایی غیرضروری موجب شد «جانی دپ» نیز جذابیت جادویی خود را در این مجموعه فیلم از دست بدهد.

مانی مانستر

فروش آمریکا: ۴۱ میلیون دلار

در حالی که فیلم «مانی مانستر» به کارگردانی «جودی فاستر» بر اساس یک داستان اورجینال و جدید ساخته شده بود، اما در سال ۲۰۱۶ حتی داستان‌های جدید نیز طوری به نظر می‌رسند که گویی آنها را قبلا دیده و شنیده‌ایم. می‌توان گفت این فیلم با بازی «جولیا رابرتس» و «جورج کلونی» شایستگی استقبال بیشتری از سوی مخاطبان را داشت.

شیطان نئونی

فروش آمریکا: ۱.۳ میلیون دلار

فیلم «شیطان نئونی» را می‌توان ناخوشایندترین فیلم سال دانست. فیلم به کارگردانی «نیکلاس وندینگ رفین» ثابت کرد گاهی یک ریسک می‌تواند به چه شکست بزرگی تبدیل شود. پس از نمایش آغازین در جشنواره فیلم کن، با هو شدن از سوی برخی مخاطبان همراه بود. این فیلم که با بودجه ۷ میلیون دلاری ساخته شد، با مجموع فروش جهانی ۳.۴ میلیون دلار یک فیلم ناامیدکننده را در کارنامه سینمایی این کارگردان دانمارکی ثبت کرد.

از جدیدترین ساخته «استیون اسپیلبرگ» تا فیلم‌هایی با حضور ستاره‌های سرشناس هالییودی را می‌توان در فهرست ناامیدکننده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۶ دید.