يك سینماگر ژاپنی، «خانه دوست كجاست؟» كیارستمی را از فیلم های شوكه كننده خواند و گفت: وقتی این فیلم را دیدیم به فیلمسازهای خودمان گفتیم سینمای ژاپن را جمع كنید!

سینماگر ژاپنی: با دیدن «خانه دوست کجاست؟» از خودم پرسیدم چطور یک آدم می تواند تا این حد آزادانه فیلم بسازد

یک سینماگر ژاپنی، «خانه دوست کجاست؟» کیارستمی را از فیلم های شوکه کننده خواند و گفت: وقتی این فیلم را دیدیم به فیلمسازهای خودمان گفتیم سینمای ژاپن را جمع کنید!

به گزارش هفت هنر، پروفسور نوبوهیرو سووا در نشست کارگاه آموزشی دارالفنون سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درمورد فیلم کلوزاپ عباس کیارستمی فیلمساز بین المللی ایرانی اظهار کرد: با دیدن این فیلم شوکه شدم و از خودم می پرسیدم چطور یک آدم می تواند تا این حد آزادانه فیلم بسازد.
وی با تاکید بر اینکه هنر سینما فارغ از ملیت است، گفت: ما به دنبال سینمای کیارستمی هستیم که به ایران می‌آییم تا ببینم او از چه کشوری آمده و در چه فرهنگ و جغرافیایی زندگی کرده است.
این سینماگر ژاپنی در توضیح روش فیلمسازی خود افزود: من به بازیگران دیالوگ نمی‌دهم و هر چه آنها می گویند از صحبت های قبلی ما درباره اتفاق ها در صحنه های مختلف ‌است.
پروفسور نوبوهیرو سووا در ادامه با بیان اینکه زبان مسئله متوقف کننده‌ای در ساخت فیلم نیست، گفت: من مانند یک فوتبالیست می مانم و اگر کشور من نخواهد که در تیم او بازی کنم و از کشورهای دیگر پیشنهاد داشته باشم می‌روم و در تیم آنها بازی می کنم.
بر اساس این گزارش بخش رقابتی یا همان مسابقه آن به نام «سینمای سعادت» (مسابقه بین الملل) با 12 فیلم خارجی و 3 فیلم ایرانی و بخش «پانوراما» (کشورهای آسیایی و جلوه گاه شرق) با 12 فیلم خارجی و 3 فیلم ایرانی میزبان علاقمندان است. در مجموع 21 فیلم خارجی و 5 فیلم ایرانی در این بخش ها به نمایش در می آید.
در فضای غیررقابتی جشنواره نیز چهار بخش تدارک دیده شده که از جمله آن «جام جهان نما» با 10 فیلم خارجی، «نمایش های ویژه مستند»، «مرورها و بزرگداشت ها» با شش فیلم از سینمای فرانسه و «دارالفنون» است.
اصغر فرهادی، مجید برزگر، فرزاد موتمن، مهران کاشی و محمود کلاری از جمله اساتید بخش دارالفنون هستند؛ همزمان با این فیلم ها بازار فیلم نیز در پردیس چارسو با حضور شرکت های فیلمسازی و پخش کننده های ایرانی و خارجی برقرار است.
آیین اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر امروز (ششم اردیبهشت ماه) در تالار وحدت برگزار می‌شود.

يك سینماگر ژاپنی، «خانه دوست كجاست؟» كیارستمی را از فیلم های شوكه كننده خواند و گفت: وقتی این فیلم را دیدیم به فیلمسازهای خودمان گفتیم سینمای ژاپن را جمع كنید!