سخنگوی وزارت ارشاد: برخی از بازیگران مهاجرت کرده عزم بازگشت دارند!

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پاسخگویی به حاشیه‌های اخیر فعالیت‌های هنری کشور، از بازگشت برخی از بازیگران مهاجرت کرده که از رفتار خود پشیمان هستند خبر داد.

به گزارش هفت هنر، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سی و دومین نشست رسانه‌ای خود که روز دوشنبه ۱۵ شهریور ماه در شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد با اشاره به برخی از شبهات مطرح شده درباره پذیرش شروطی از سوی دادستانی در حوزه برگزاری کنسرت‌ها گفت: اخیراً در بعضی از رسانه‌ها اعلام شده که تفاهمی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی مبنی بر پذیرش شروطی ایجاد شده که بنده در همین جا اعلام می‌کنم که هیچ‌گونه تفاهمنامه ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات قضایی درباره کیفیت برگزاری کنسرت‌ها امضا نشده و من هر گونه خبری مبنی بر این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی افزود: البته تکذیب امضای تفاهمنامه میان دادستانی و وزارت ارشاد به معنای عدم هماهنگی این نهاد با نهادهای قضایی و انتظامی نیست. اتفاقاً اجرای همه برنامه‌های موسیقایی با همکاری مسئولان قضایی و انتظامی شکل می‌گیرد که امیدوارم تداوم پیدا کند و مشکلات موجود نیز به تدریج حل و فصل شود. ما در حوزه صدور مجوز به لحاظ محتوایی، نظارت کاملی را خواهیم داشت و با اصلاح ماده ۲۰ قانون اماکن عمومی، وظیفه نیروهای تأمینی شفاف‌تر شده و هر آنچه که به حوزه نظارت بر محتوا مربوط شده باشد در حوزه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به هر حال ما امیدواریم بتوانیم با هماهنگی‌های بیشتر به نتایج بهتری در زمینه برگزاری کنسرت‌ها برسیم و در عین حال که اجازه هر گونه فعالیت‌های خارج از عُرف و چارچوب قانونی را در کنسرت‌ها پیگیری می‌کنیم، اجازه نمی‌دهیم که فضای سالم فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور نیز مخدوش شود.

ممنوع‌التصویری جهانگیر کوثری به وزارت ارشاد ارتباطی ندارد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر ماجرای ممنوع‌التصویری جهانگیر کوثری و دخترش باران کوثری توضیح داد: شائبه ممنوع‌الکاری یا ممنوع‌التصویری آقای جهانگیر کوثری و دخترشان هیچ ارتباطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد و اگر در این رابطه موضوعاتی مطرح شده، به اعتقاد من باید با مسئولان ذیربط این موضوع که تصور می‌کنم مرتبط با سازمان صدا و سیما باشد، مطرح شود که به طور حتم این نهاد نیز برای خود ضوابطی دارد که باید در حوزه کاری آنها مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ تصمیمی برای ممنوع‌الکاری جهانگیر کوثری و باران کوثری اتخاذ نکرده است.

تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر در فاز دوم بازسازی قرار گرفت

نوش‌آبادی درباره بودجه تئاتر و نحوه اختصاص منابع مالی این حوزه زیرمجموعه معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خوشبختانه اعتبارات تئاتر در بودجه سال ۹۵ رشد خوبی داشته و می‌توانیم بگوییم در این حوزه شاهد رشد ۵۰ درصدی بودیم که این نشان‌دهنده توجه و اهتمام دولت به تئاتر و بازسازی مجموعه‌های نمایشی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ما در طی سال‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم شخص آقای جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری بودجه تئاتر تلاش‌های بسیار جدی و چشمگیری را انجام داده است و همین که مقامات عالیرتبه دولتی طی سال‌های اخیر برای دیدن تئاتر حضور پیدا کرده اند به خودی خود نشان‌دهنده اهمیتی است که تئاتر برای دولت دارد.

وی ادامه داد: اهالی تئاتر مطمئن باشند امسال با افزایش بودجه‌ای که در این موضوع داشتیم، مشکلات کمتری خواهیم داشت و این خبر را هم بدهم که در آینده نزدیک شاهد انتقال و تخصیص منابع جدید بودجه خواهیم بود. این در حالی است که با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان تعدادی از سالن‌های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت که مجموعه تئاتر شهر نیز در این روند قرار گرفت. به هر حال هم‌اکنون ما وارد فاز دوم بازسازی این مجموعه شدیم و به زودی بعد از بررسی طرح‌های مطالعاتی، کار بازسازی تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر را نیز آغاز خواهیم کرد.

چرا «۵۰ کیلو آلبالو» به شبکه خانگی رفت

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر ورود فیلم سینمایی «۵۰ کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی به شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: هر فیلمی که مجوز نمایش از شورای اکران دریافت می‌کند و بعد از آن در سینماهای کشور اکران عمومی می‌شود، دلیلی ندارد که در شبکه نمایش خانگی نیز با همان مجوز حضور پیدا کند. بنابراین ورود یک فیلم سینمایی به شبکه نمایش خانگی کشور منوط به درخواست سازندگان اثر و دریافت مجوز از مدیریت شبکه نمایش خانگی است که فرآیند خاص خود را دارد و اگر شما می‌بینید که چنین فیلمی به شبکه نمایش خانگی راه یافته باید بررسی کنیم که این نحوه درخواست به چه شکلی بوده است.

وزارت ارشاد با برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت مخالف نیست

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر کم‌توجهی وزارت ارشاد به رویدادهای هنری مرتبط با دفاع مقدس به ویژه در حوزه موسیقی توضیح داد: این درست نیست که به ما این نسبت را بدهند که نسبت به جریاناتی مرتبط با دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بی‌توجه بوده و یا در این زمینه بی‌تدبیری کرده‌ایم. اصولاً دولت به تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه مقاومت به عنوان یک سرمایه حساب می‌کند و از هر جشنواره‌ای با این موضوع حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد. به هر ترتیب هر ساله جشنواره‌های دولتی و غیردولتی در این حوزه وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سهم خود مساعدت‌هایی را انجام می‌دهد. البته که برخی از جشنواره‌های مردمی هستند که نیازی به کمک دولت ندارند که به نظر من این یک امتیاز است اما در همین حوزه نیز ما بی‌توجه نیستیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در حد توان حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: جشنواره‌ای که مرتبط با موسیقی برگزار می‌شود، بحث جداگانه خود را دارد که متأسفانه طی ماه‌های اخیر گویا خیلی‌ها نسبت به واژه «موسیقی» شرطی شده‌اند و فکر می‌کنند این یک ولنگاری است که اتفاقاً همان‌هایی که مخالف بودند، در هفته‌های اخیر اذعان داشته‌اند که به موسیقی نیز گوش می‌دهند. اینها را گفتم تا به این نکته اشاره کنم، ما از هر جشنواره‌ای حتی با عنوان «موسیقی» که در آن مفهوم «مقاومت» و «دفاع مقدس» وجود داشته باشد، حمایت می‌کنیم و بر این باوریم که برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی وظیفه‌ ذاتی ماست.

فقط وزارت ارشاد ناظر بر محتوای کنسرت‌هاست

نوش‌آبادی درباره موضوع پرحاشیه کنسرت‌ها نیز تصریح کرد: ما برای جلوگیری از لغو کنسرت‌ها در هر استانی نیازمند تعامل با نهادهای اداری هر استان و شهر از جمله شورای تأمین هستیم که تاکنون هم اجرای برنامه‌های صحنه‌ای ما هماهنگ با این نهادها بوده است. اما برخی اظهارات وجود دارد که باید نشست و درباره آنها صحبت کرد. من هم‌اکنون از اظهارنظرهای شخصی صحبت می‌کنم که لازم است درباره آن بحث و نشست‌های فراوانی داشته باشیم. به هر صورت ما به عنوان مسئول صدور مجوز و محتوای برنامه‌ها، نقش خود را ایفا و در این زمینه از همکاری دیگر نهادها نیز استفاده می‌کنیم. من باز هم تأکید می‌کنم که در حوزه صدور مجوزها و نظارت بر محتوا، این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که اصلی‌ترین نقش را ایفا می‌کند و سایر دستگاه‌ها نیز در ارتباط با برنامه می‌توانند نقش خود را ایفا کنند. به اعتقاد من در این موضوع هیچ‌کس نمی‌تواند در وظیفه دیگری مداخله کند.

وی افزود: اتفاقات ناشی از لغو کنسرت‌ها به دلیل فقدان تفاهم و درک متقابل طرفین از هم است که باید اینها را به نحوی حل کنیم تا از نظر قانونی همه چیز در چارچوب خودش تعریف شود.

تولیدکنندگان «رستاخیز» اصلاحات را نمی‌پذیرند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حاشیه‌های چند روز اخیر فیلم «رستاخیز» اشاره کرد و گفت: ما باز هم تأکید می‌کنیم فیلم «رستاخیز» جزو فیلم‌های فاخر سینمای دینی ما محسوب می‌شود که نباید قابلیت‌های آن را نادیده گرفت. البته در حوزه اکران این فیلم سینمایی که طبق برنامه‌ریزی‌ها تمایل داشتیم در ماه محرم انجام پذیرد، مطابق با فتواهای برخی از مراجع عظام که حرمت شرعی دارند، به تولیدکنندگان فیلم اعلام کردیم که اگر سکانس‌های مربوط به تصویر حضرت عباس (ع) اصلاح شود، اکران این فیلم هیچ عیبی ندارد. به هر حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص آقای جنتی طی این مدت تلاش‌های بسیاری برای تولید، ساخت و اکران فیلم سینمایی «رستاخیر» داشته است. من باز هم تأکید می‌کنم که ما هیچ مخالفت اصولی با فیلم «رستاخیز» نداشته و نداریم، فقط از عوامل خواسته‌ایم تا با اضافه کردن هاله‌ای از نور در سکانس‌های مربوط به حضرت عباس (ع) اصلاحیه‌هایی را انجام دهند که متأسفانه این اصلاحیه‌ها تاکنون انجام نپذیرفته است.

وی بیان کرد: متعاقب این اتفاقات، شکایتی از سوی تهیه‌کننده و عوامل فیلم سینمایی «رستاخیز» ارجاع داده شده که در این شکایت بحث خسارت‌های میلیاردی فیلم در دیوان عدالت اداری مطرح شده است، در حالی که باید گفت این فیلم از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ عنوان ممنوع‌الاکران نیست که بخواهیم خسارتی را برای آن پرداخت کنیم. ما فقط به این فیلم برای اصلاح فرصتی را دادیم بنابراین خسارت زمانی مطرح می‌شود که ما اکران این فیلم‌ را ممنوع کرده باشیم. حتی در طی ماه‌های اخیر شما شاهد این هستید که در تمام اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت از تأکید بر اکران این فیلم بود اما متأسفانه انتظار ما این نبود که جریان فیلم «رستاخیز» از بخش تعاملات فرهنگی به جنبه کیفری راه پیدا کند.

نوش‌آبادی گفت: امیدوارم عوامل فیلم شرط ارشاد را بپذیرند تا در ایام گرامی ماه محرم و صفر شاهد اکران به موقع فیلم «رستاخیز» باشیم. ما امیدواریم که ماجرای شکایت گروه سازندگان از فرآیند حقوقی مجدداً وارد فرآیند فرهنگی شود.

آقای وزیر ملاحظات سیاسی و دینی را در نظر گرفت

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با تعابیری که از سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر عقب‌نشینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته بود، گفت: اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون ماجرای کنسرت‌ها طوری طراحی شد که دربرگیرنده عقب‌نشینی بود اما من باید به این نکته اشاره کنم که صحبت‌های آقای وزیر فقط ملاحظات سیاسی و دینی بود که به هیچ عنوان دال بر عقب‌نشینی کوتاه آمدن نیست و امیدوارم از این پس شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم در سایه گفتگو و تعامل با نهادهای مختلف، از فضاهای پرحاشیه دوری کنیم.

وی بیان کرد: ما درباره برگزاری کنسرت در مشهد ملاحظاتی داریم و باز هم می‌گویم که کلمه «عقب‌نشینی» به موضوع کنسرت‌ها ارتباطی ندارد چرا که قانون به ما اجازه می‌دهد در چارچوب ضوابط قانونی و شرعی اجازه کنسرت برگزار کردن را صادر کنیم.

سرمایه گذاران بخش خصوص در تولید فیلم های فاخر پیش قدم شوند

وی در رابطه با کم شدن تعداد تولید فیلم‌های سینمایی فاخر نیز توضیح داد: ما در بخشی از اعتبارات بودجه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بودجه‌ اندکی را برای ساخت فیلم‌های سینمایی فاخر در نظر گرفته‌ایم که اگر سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی مایل باشند در این فضا کارهایی را تولید کنند به طور حتم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از این اعتبارات را در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد اما متأسفانه تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان آثار سینمایی به ساخت فیلم‌های زودبازده عادت کرده‌اند. بنابراین مطمئن باشید که رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلم‌های فاخر همچنان جدی است و اگر در این زمینه بخش خصوصی وارد ماجرا شود قطعاً ما نیز کمک‌هایی را در این زمینه انجام خواهیم داد.

به زودی خبرهای جدیدی از بازیگران مهاجرت کرده می‌شنوید

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اظهار ندامت برخی از بازیگران مهاجرت کرده به خارج از کشور برای حضور در شبکه‌های فارسی‌زبان، گفت: اخیراً خبرهایی به گوش می‌رسد کسانی که سراب حضور در فیلم‌های خارجی داشتند و بی‌محابا به این شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان پیوستند، عزم برگشت دارند که البته من بعید می‌دانم به همین راحتی‌ها بتوانند نسبت به بازگشت خود اقدام کنند. به هر صورت آنها از عمل خود پیشمان شده‌اند و با توجه به اینکه در آنجا نتوانسته‌اند به خواسته‌های مادی خود برسند، تمایل به بازگشت به ایران دارند.

وی افزود: صحنه برای نادمان باز است و می‌دانیم که آنها نه تنها هیچ منفعتی برای خود به همراه آوردند، بلکه خود را نیز بدنام کردند و شاید این اتفاقات درس عبرتی برای کسانی باشد که قصد مهاجرت به آن سوی مرزها دارند. به هر حال به زودی خبرهایی را می‌شنوید که بسیاری از این خبرها دال بر بازگشت بازیگران مهاجرت کرده دارد.