دود اختلاف دو تهیه کننده ورزشی شبکه سه در چشم فوتبالی‌ها

هفت هنر؛ مسابقات یورو 2016 در کنار تمام جذابیت‌هایش بیش از پیش پرده از یک اختلاف دیرینه دو تهیه کننده ورزشی شبکه سه برداشت. عادل فردوسی پور و حسین ذکایی دو تهیه کننده اصلی شبکه سوم برای پوشش مسابقات فوتبال هستند و رقابت شدیدی هم با هم بر سر گرفتن برنامه‌ها دارند.

فردوسی‌پور برنامه پرطرفدار و محبوب نود را دارد و به لحاظ سبک گزارشگری بهترین گزارشگر حال حاضر صداوسیما است. اطلاعات به روز، تسلط بر بیان و شیوه منحصر به فرد فردوسی‌پور از او چهره‌ای محبوب میان هواداران فوتبال ساخته است. از آن طرف ذکایی دبیر شورای سیاستگذاری ورزش صدا و سیماست و تهیه‌کنندگی برنامه گزارش ورزشی که به پخش زنده بازی‌های خارجی اختصاص دارد را در اختیار دارد.

اختلافات میان این دو چهره در این دوره مسابقات به حدی عیان شده که در این دوره از بازی‌ها از فردوسی‌پور خیلی کم برای گزارش مسابقات استفاده شده است. معلوم نیست این حضور کم، تصمیم مجری محبوب برنامه نود بوده یا اختلافات، فردوسی‌پور را کم کار کرده است. کمرنگ شدن گزارشگرهایی مثل فردوسی‌پور، باعث به وجود آمدن اشتباهاتی مثل «امیر دولاب» شده است و مطمئنا وجود گزارشگر حرفه‌ای مثل فردوسی‌پور ضریب اشتباهات و خطاها را پائین می‌آورد.

دعوا سر چیست؟

فردوسی‌پور و تیمش که حالا در برنامه‌سازی حسابی حرفه‌ای شده‌اند و فوتبال 120 را از شبکه ورزش به روی آنتن می‌برند دو سال پیش و در جریان مسابقات جام جهانی تهیه‌کننده برنامه 2014 شدند. موضوعی که چندان به مذاق ذکایی و تیم همراهش خوش نیامد. برای تهیه‌کنندگی برنامه یورو 2016 باز این دو تهیه‌کننده رقابتی سخت با هم داشتند که این بار ذکایی برنامه را برای خود کرد. ذکایی به همراه رضا جاودانی و محمدرضا احمدی این بازی‌ها را به روی آنتن می‌برد و محمدحسین میثاقی یار غار عادل در شبکه ورزش کار مجری‌گری انجام می‌دهد.

اوج این درگیری‌ها زمانی خودش را نشان داد که شبکه سه حاضر نشد بازی‌هایی که با والیبال تداخل زمانی دارد را به شبکه ورزش بدهد. حتی اگر فرصت پخش تنها یک نیمه از آن بازی را داشته باشد. مثل اینکه قرار بر این است بازی‌های ساعت 17:30 دقیقه را شبکه ورزش پخش کند و بازی‌های بعدی به شبکه سه برسد. اما عجیب اینجا بود در شبی که والیبال ایران در لیگ جهانی بازی داشت و با پخش بازی اسپانیا-ترکیه همزمان شده بود، مسئولان پخش، حاضر نشدند بازی را به شبکه ورزش بدهند و تنها یک نیمه از بازی را پخش کردند.

بروز چنین رفتارهای بچگانه و غیرحرفه‌ای باعث شده تا سبک برنامه‌سازی ذکایی به کام بیننده‌ها خوش نیاید. این تهیه کننده بر خلاف رقیب صاحب نامش سلیقه زیادی در برنامه سازی به خرج نمی دهد و سعی می‌کند با صحبت مجری و کارشناس زمان برنامه‌اش را ببندد. این در حالی است که فردوسی پور کمتر به صحبت‌های درون استودیو اعتقاد دارد و تلاش می‌کند با ساخت آیتم‌های جذاب برنامه‌اش را تماشایی کند.

ضعف برنامه سازی تیم 2016 به خوبی مشهود است. استفاده از تصاویر آرشیوی شبکه‌های ماهواره‌ای و نهایتا گذاشتن یک نریشن چند دقیقه ای اوج خلاقیت تیم تهیه‌کننده 2016 است و همین مسئله دقیقا نقطه آشیل برنامه شده و مخاطبان علاقه زیادی به دیدن قبل و بعد بازی‌ها ندارند.

به نظر می‌‌رسد مثلث محمد آقا زمانی ، مهدی هاشمی و حسین ذکایی علاقه بسیار زیادی دارد تا فردوسی‌پور را از گردونه رقابت خارج کند و خودشان به صورت انحصاری کار را در دست بگیرند ولی چون رقیبشان شخصیتی محبوب، حرفه‌ای و کاربلد است تا الان نتوانسته‌اند به خواسته‌شان برسند.

مهدی هاشمی هم تهیه کننده برنامه هایی است که برای بازی های داخلی تولید می شوند و آقازمانی هم مدیر ورزش شبکه سه است و هر سه بسیار همسو با هم گام برمی‌دارند. فقط این برنامه نود است که خارج از اراده این مثلث اداره می شود. بهرحال شاید در این جام فردوسی‌پور کم فروغ باشد ولی با شروع مسابقات لیگ برتر دوباره اوست که عنان کار را در دست می‌گیرد.

 

  1. کاظم
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سلام،کاش عادل برا ۲۰۱۸هم برنامه بسازد.برنامه یورو۲۰۱۶ اصلا کیفیت خوبی نداشت

  2. هارون
    ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    فقط فردوسی پور . ذکایی اسم بازیکنان هم موقع اخبار اشتباه تلفظ میکنه.