گروه خنیاگران مهر که آهنگسازی آن را بهزاد عبدی سرپرستی آن را یک زن(نیوشا بریمانی) بر عهده دارد از جمله گروه‌هایی است که در چند مدت اخیر توفیق‌هایی داشته است.

ده اجرای قابل توجه جشنواره موسیقی فجر

سی و دومین جشنواره موسیقی فجر که با مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، دچار تغییراتی شده بود، با تاخیری دو روزه از جمعه ۲۴ دی‌ماه کار خود را آغاز کرده است. اگرچه جدول امسال به مانند دوره گذشته پر سر و صدا نیست اما می‌توان در میان همین اجراها هم گروه‌ها و افرادی را یافت که دیدن موسیقی آنها یادآور روزهای اوج جشنواره موسیقی فجر است.

شهبازیان و علیرضا افتخاری و ارکستر ملی ایران

ارکستر ملی ایران که تعطیل شده بود، بعد از آنکه نتوانست با فرهاد فخرالدینی به توافق برسد، در نهایت فریدون شهبازیان، موزیسین و آهنگساز نام آشنا را به عنوان رهبر ارکستر انتخاب کرد. آقای شهبازیان از جمله موزیسین‌های با سابقه و خوش‌ذوق در سپهر موسیقی ایران است و تجربه طولانی در تنظیم و آهنگسازی و رهبری ارکستر دارد. او سال‌های قبل از انقلاب برای مدتی رهبر ارکستر رادیو بود. شهبازیان لفظ موسیقی را از نام “ارکستر ملی موسیقی ایران” حذف کرد و نام این ارکستر را “ارکستر ملی ایران” گذاشت که تفاوتی از نظر نام با ارکستر زیر نظر‌آقای فخرالدینی داشته باشد. اما او در آبان ماه گذشته در نشستی خبری با رسانه‌ها اعلام کرد که این ارکستر محدودیتی در اجرای رپرتوار(کارگان)‌های موسیقی در هر ژانر و گونه‌ای ندارد و حتی موسیقی پاپ و فیوژن را نیز اجرا می‌کند. خبر مهم علاقه‌مندان به این ارکستر ۶۰ نفره حضور علیرضا افتخاری، خواننده نام آشنای موسیقی سنتی است که اتفاقا تجربه‌‌هایی نیز در موسیقی پاپ دارد.

این ارکستر ۲۷ دی در تالار وحدت و ۳۰ دی در برج میلاد برنامه داشت.

بخش پاپ و یک خواننده تاز‌ه نفس

بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر در تمامی دوره‌های گذشته محملی بود برای تامین بخشی از هزینه‌های جشنواره موسیقی فجر و چینش برنامه‌ها و دعوت از گروه‌ها و افراد نیز با چنین نظرداشتی همراه است. امسال نیز با چنین پیش‌فرضی ۴ اجرا در دو روز پیاپی به خواننده‌ای داده شد که در چند مدت اخیر صدایش در میان علاقه‌مندان موسیقی پاپ هواداران خوبی پیدا کرده است. حامد همایون تقریبا همزمان با آغاز جشنواره موسیقی فجر نخستین آلبوم رسمی خود را در مراسمی رونمایی کرد. در بخش پاپ جشنواره محسن یگانه، محمد علیزاده، رضا صادقی، شهرام شکوهی، فرزاد فرزین، سیامک عباسی و فریدون اسرایی اجرای برنامه دارند.

آریا عظیمی نژادان و تلفیق راک و موسیقی مقامی

تجربه‌های آریا عظیمی نژادان، آهنگساز نام‌آشنای موسیقی فیلم و سریال در آثار معروفی چون سریال پایتخت سبب شده است تا از او به عنوان یک موزیسینی که دلبسته موسیقی نواحی ایران است یاد شود. او با بهره‌‌‌گیری ملودی‌های نام‌ آشنای موسیقی نواحی و محلی ایران و تلفیق آن با موسیقی روز راک و پاپ صدایی خاص و متفاوت از این گونه موسیقایی رابه گوش علاقه‌مندان رسانده است.

او در گفت‌وگویی اعلام کرد که” تلفیقی از موسیقی مقامی و موسیقی راک را اجرا” خواهد کرد که به نظر او” فضای آلترناتیو جالبی” را می‌تواند برای شنوندگان و مخاطبان ایجاد کند. او در این اجرا که روز ۳۰ دی در برج آزادی خواهد بود، از فضا و نغمه‌های موسیقی مناطق مازندران، جنوب البرز، کردستان، خراسان و هرمزگان به همراه خنیاگران نامی چون محمدرضا اسحاقی خالو قنبر راستگو و تعدادی دیگر برای اجرایش بهره خواهد گرفت.

گروه لیان و محسن شریفیان

اگر بخواهیم از یک گروه در موسیقی نواحی ایران نام ببریم که در اجراهایش شور و نشاطی ویژه به چشم می‌آید قطعا نام موسیقی بوشهر و گروه لیان و محسن شریفیان به چشم خواهد آمد. شریفیان که شاید از معدود موزیسین‌هایی باشد که در دوره‌های گذشته جشنواره موسیقی فجر یا نواحی حضوری موفق داشت در جشنواره امسال نیز با گروه معروف خود بخش‌هایی از موسیقی پرانرژی منطقه جنوب ایران را به تماشای علاقه‌مندان و مخاطبان خواهد رساند. او قرار است با گروه لیان در روز ۳۰ دی در تالار رودکی به اجرای برنامه بپردازد.

نسل تازه تکنوازان

در جشنواره موسیقی امسال علاوه بر اجراهای گروهی که در تالارهای مختلف شاهد آن خواهید بود، چند تکنواز شاخص از نسل‌های امروزین موسیقی سنتی ایران حضور دارند که در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه می‌پردازند. این اجراها از آن جهت دیدنی است که این تکنوازان از تکنیک و مهارت بالایی در نواختن برخوردارند و در کنار آن حسی ویژه نیز در سازشان بروز و ظهور دارد. عیسی غفاری، بهاره فیاضی و پویان بیگلر در دوره‌ای از شاگردان محمد رضا لطفی در تار و سه تار بودند و اجراهای آنها در چند سال گذشته با اقبال علاقه‌مندان به موسیقی بداهه‌نوازی و سنتی ایرانی روبرو شد.

شهرداد روحانی و ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران ، پای ثابت تمامی جشنواره‌های موسیقی فجر بود، اگر چه درگیری‌های چند سال اخیر و رسانه‌ای شدن ماجراهای آن با علی رهبری، حاشیه‌های بسیاری را برای آن به وجود آورده است. اکنون و بعد از سال‌ها رهبری دائمی این ارکستر بر عهده شهرداد روحانی گذاشته شده است. موزیسینی که با این ارکستر و افراد آن بسیار آشناست و در قامت رهبر مهمان اجراهای بسیاری با آنها داشته است. ویژگی‌ مهم شهرداد روحانی انتخاب رپرتوار(کارگان)ها و قطعاتی است که گوش مخاطبان ایرانی با آن آشناست . او قرار است با پائولو اولمی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک جوانان اروپا ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کنند. آقای اولمی تجربه‌آی بالای سی سال در رهبری ارکستر دارد و آنچنانکه خبرگزاری مهر نوشته است چهره‌ شناخته‌شده‌ای در این گونه موسیقایی به شمار می‌رود.

گروه ژیوار و اجرایی ویژه بانوان

اجراهای خاص بانوان در جشنواره امسال محدودتر شده است اما در میان همین اجراها هستند گروه‌هایی که سابقه‌ای دیرینه در جشنواره‌های گذشته موسیقی فجر داشتند. از جمله این گروه‌ها گروه ژیوار است که به سرپرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی روز ۲۶ دی در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه پرداخت. این گروه برخی از نواها و نغمه‌‌های موسیقی فولکلور و محلی منطقه کردستان را اجرا کردند.

گروه راک د پن و ورود یک بازیگر سینما به عرصه موسیقی

حضور بازیگران سینما و تاتر در موسیقی چند سالی است که رونق و رواج گرفته است. از جمله این بازیگران اشکان خطیبی است که یک گروه راک را شکل داده تا نخستین تجربه حضور خود در جشنواره موسیقی فجر را با اجرای آثاری از رولینگ استونز، کوئین، پینک فلوید، بیتلز و چند قطعه نوستالژیک و منتخب از موسیقی راک بین‌المللی به صحنه ببرد.

او نام کنسرتش را قلم را بچرخان نهاده است. آقای خطیبی در گفت وگویی اعلام کرده ” این برنامه بیشتر از این‌که یک پرفورمنس موسیقایی باشد، یک پرفورمنس تجسمی است.”

سالار عقیلی و گروه راز و نیاز

سالار عقیلی که مصاحبه‌اش در سال گذشته با یکی از شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران او را تا مرحله حذف از جشنواره سوق داده بود، امسال با یک گروه پر و پیمان در جشنواره موسیقی فجر اجرا دارد. او خواننده‌ای پرطرفدار است و به رغم حاشیه‌هایی که گاه و بیگاه برایش به وجود می‌آید، کنسرت‌هایش با اقبال عمومی روبرو می‌شود. او با ارکستر راز و نیاز که همسرش ،( حریر شریعت زاده) در نواختن پیانو او را همراهی می‌کند در این جشنواره برنامه داشته است.

خنیاگران مهر و آهنگسازی بهزاد عبدی

گروه خنیاگران مهر که آهنگسازی آن را بهزاد عبدی سرپرستی آن را یک زن(نیوشا بریمانی) بر عهده دارد از جمله گروه‌هایی است که در چند مدت اخیر توفیق‌هایی داشته است. حضور آنها در فستیوال ارمنستان و نیز چند اجرا با محمد معتمدی در چند ماه گذشته توجهات به این گروه را بیشتر کرده است. در جشنواره اما معتمدی به عنوان خواننده اصلی حضور ندارد و دیگر خواننده سنتی، وحید تاج، این گروه را همراهی می‌کند که عمده نوازندگان آن را زنان تشیکل می دهند.

نوازندگان این گروه موسیقی را زنان حرفه‌ای موسیقی ایران به سرپرستی «نیوشا بریمانی» تشکیل می‌دهند و قرار است قطعات خوشه‌چین، بشنو از نی، در محاصره، ازیادرفته، حیرانی، طرحی نو ، سخن عشق و رسوای دل با آهنگسازی «بهزاد عبدی» را در مایه‌های نوا، دشتی، اصفهان، شوشتری، ماهور … با صدای «وحید تاج» به گوش مخاطبان برسانند.

در این برنامه نگین زاده وکیلی (قیچک باس)، شیدا قاضی (نی)، صدا سدیفی (قانون)، رخساره رستمی (عود)، هیلا فیض پور (تار)، بهاره حیدری (بم تار)، ترگل خلیقی (تار و رباب)، عسل ملک‌زاده (دف و دایره)، مهرناز دبیری زاده (تنبک و سازهای کوبه‌ای)، شیما شاه‌محمدی و نازنین روستا (قیچک، آلتو) به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

گروه خنیاگران مهر که آهنگسازی آن را بهزاد عبدی سرپرستی آن را یک زن(نیوشا بریمانی) بر عهده دارد از جمله گروه‌هایی است که در چند مدت اخیر توفیق‌هایی داشته است.