«فیلیپ پولمن» و جمعی دیگر از نویسندگان به نبود تنوع نژادی در مهم‌ترین جایزه ادبیات کودک انگلستان اعتراض کردند.

درخواست نویسندگان برای بایکوت یک جایزه بین المللی ادبی

«فیلیپ پولمن» و جمعی دیگر از نویسندگان به نبود تنوع نژادی در مهم‌ترین جایزه ادبیات کودک انگلستان اعتراض کردند.

به گزارش هفت هنر به نقل از گاردین، «فیلیپ پولمن»، «الکس ویتل» و «آلن گیبنز» از جمله نویسندگانی هستند که نسبت به نادیده گرفته‌شدن نویسندگان سیاه‌پوست، آسیایی و همچنین اقلیت‌های نژادی در میان نامزدهای اولیه جایزه ادبی مدال «کارنگی» انتقاد کردند.

«فیلیپ پولمن» برنده مدال «کارنگی» در سال ۱۹۹۵ از جمله سرشناس‌ترین چهره‌هایی است که انتقاداتی نسبت به هیئت انتخاب و دست‌اندرکاران جوایز ادبی «کارنگی» عنوان کرده و جمعی از نویسندگان رنگین‌پوست چون «الکس ویتل» و «سانی سینگ» نیز خواستار بایکوت این رویداد ادبی شده‌اند.

علی‌رغم حضور چشمگیر نویسندگان رنگین پوست در سایر جوایز مختص ادبیات کودک و نوجوان در سال جاری، اما در میان ۲۰ نامزد اولیه جایزه مدال «کارنگی» که توسط کتابخانه‌داران سراسر  کشور انتخاب می‌شوند هیچ نویسنده رنگین‌پوست و یا متلعق به اقلیت‌های نژادی حضور ندارد.

«الکس ویتل» رمان‌نویس سیاه‌پوست انگلیسی در این‌باره گفت: این شوکه‌کننده است و هیچ راهی برای توصیف آن وجود ندارد.

او همچنین گفت از ناشر خود خواسته کتاب جدیدش را در سال آینده برای جایزه مدال «کارنگی» ارائه ندهد.

«سانی سینگ» دیگر نویسنده رنگین‌پوست انگلیسی نیز با عصبانیت از اظهارنظر برگزارکنندگان جایزه مدال «کارنگی» مبنی بر این‌که آثار دیگر نویسندگان کیفیت لازم را نداشته گفت این ادعاها همیشه تکرار می‌شود، آن هم در سالی که چنین آثار درخشانی از نویسندگان رنگین‌پوست منتشر شده است. او همچنین عنوان کرد این اعتراض تنها نباید از سوی نویسندگان سیاه‌پوست و یا اقلیت‌های نژادی باشد و من از همه نویسندگان می‌خواهم این رویداد ادبی را بایکوت کنند.

جایزه ادبی «کارنگی» به عنوان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جایزه ادبی انگلیس در حوزه ادبیات کودک هر ساله توسط موسسه کتابداری و اطلاعات انگلیس به برگزیدگان اعطا می‌شود. این مدال در سال ۱۹۳۵ به یاد «اندرو کارنگی» نیکوکار اسکاتلندی که بیش از ۲۸۰۰ کتابخانه در دنیای انگلیسی‌زبان بنیان‌گذاری کرده راه‌اندازی شد و در طول بیش از ۸۰ سال سال برگزاری تاکنون هیچ نویسنده سیاه‌پوست، آسیایی و یا متعلق به دیگر اقلیت‌های نژادی موفق به کسب این جایزه نشده است.

«فیلیپ پولمن» و جمعی دیگر از نویسندگان به نبود تنوع نژادی در مهم‌ترین جایزه ادبیات کودک انگلستان اعتراض کردند.