«جورج. آر.آر مارتین» سال ۱۹۹۶ قرارداد نگارش سه‌ جلد رمان‌ «بازی تاج و تخت» را امضا کرد، اما حالا ۲۰ سال از آن زمان گذشته و این نویسنده همچنان درگیر نگارش هفت‌جلدی پرفروشش است.

درباره داستان «بازی تاج و تخت» که ۲۰ ساله شد

«جورج. آر.آر مارتین» سال ۱۹۹۶ قرارداد نگارش سه‌ جلد رمان‌ «بازی تاج و تخت» را امضا کرد، اما حالا ۲۰ سال از آن زمان گذشته و این نویسنده همچنان درگیر نگارش هفت‌جلدی پرفروشش است.

«بازی تاج  و تخت» نام سریال معروفی است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و براساس رمان‌های پرفروش «ترانه یخ و آتش» نوشته «جورج ریموند ریچارد مارتین» مشهور به «GRRM» ساخته شده است. امروز ششم اوت، بیستمین سالروز انتشار اولین جلد از این رمان‌ها (که به خاطر اقتباس تلویزیونی‌شان‌ «بازی تاج و تخت» هم خوانده می‌شوند) است و روزنامه «گاردین» به این مناسبت بخش‌هایی از گفت‌وگو با مدیریت انتشارات «هارپر کالینز» و نویسنده این کتاب‌ها را منتشر کرده است.

۶ اوت ۱۹۹۶ بود که انتشارت «هارپر کالینز» ۵۰۰۰ نسخه از اولین قسمت «ترانه یخ و آتش» را با جلد گالینگور  روانه بازار کرد. با این که استقبال اولیه از این کتاب‌ها چندان پرشور نبود، اما حالا بعد از گذشت ۲۰ سال بیش از ۷۰ میلیون نسخه از «ترانه یخ و آتش» به فروش رسیده است.

«جین جانسون» ناشر کتاب‌های «مارتین» اما از همان ابتدا شیفته این مجموعه رمان شده؛ «وقتی رئیسم از من خواست این کتاب را بخوانم، اولین فصل «بازی تاج و تخت» مرا میخ‌کوب کرد. سبک نوشتاری تند و تیز، زیرکانه و ناگهانی بود. همه شخصیت‌ها زنده و توصیف آن‌ها نفس‌گیر بود. با خواندن جزییات کثیف و جسورانه، ‌حس می‌کردم دارم داستانی تاریخی و تحقیق‌شده را می‌خوانم، ‌ نه یک دنیای خیالی. ما فهمیدیم که باید این کتاب‌ها را داشته باشیم، اما پیش‌بینی اولیه فروش خیلی بالا نبود.»

او ادامه می‌دهد: «ما انتظار داشتیم ۵۰۰۰ جلد گالینگور و ۵۰ هزار کاغذی را در محدوده خودمان بفروشیم که این رقم در آن زمان برای ژانر داستانی جاه‌طلبانه بود. در ابتدا به نظر نمی‌رسید که به هدفمان برسیم و فروش اولیه تنها کمی ما را دلگرم می‌کرد. انتشار یک مجموعه جدید همیشه سخت بوده، حتی در مورد نویسنده‌ای مثل «جورج» که مدتی است در بازار حضور دارد.»

اما پس از مدتی جذابیت داستان‌های «مارتین» دهان به دهان می‌گشت و بر شهرت او و فروش رمان‌هایش افزوده می‌شد. خیلی طول نکشید که آرزوهای ناشر هم به حقیقت پیوست و «ترانه یخ و آتش» به فهرست پرفروش‌ترین‌های ادبیات داستانی راه پیدا کرد. «جانسون» در ابن‌باره می‌گوید: «هرگز انتظار نداشتیم این مجموعه بیش از ۷۰ میلیون جلد فروش داشته باشد و به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شود.»

«هارپر کالینز» ابتدا قرار بود کتاب‌های «مارتین» را در قالب سه‌گانه و با تمرکز بر خاندان «استارک»ها، «لانیستر»ها و «تارگرین»ها منتشر کند. اما تا امروز پنج کتاب از این مجموعه به چاپ رسیده و «مارتین» در حال نگارش ششمین جلد آن با عنوان «بادهای زمستانی» است.

این نویسنده آمریکایی در وبلاگ خود درباره تعداد کتاب‌های این مجموعه نوشته: «آن موقع فکر می‌کردم می‌توانم کل داستان را در سه جلد تعریف کنم و نگارش این مجموعه سه سال از من زمان می‌برد؛ یک سال برای هر رمان.»

او در کنار عکسی از خود که در سال ۱۹۹۵ پس از امضای قرارداد سه کتاب اول گرفته شده، نوشت: «این تصویر چند هفته بعد از تعیین اولین مهلت تحویل کتابم گرفته شده. آه، چقدر معصوم بودم… مرد درون این عکس تصورش را هم نمی‌کرد که دو دهه آینده عمرش را صرف هفت پادشاهی «وستروس» و «تیریون»، «دنریس»، «آریا»، «سانسا»، «جان اسنو»، «برن» و بقیه شخصیت‌ها کند.»

«جانسون» مدیر انتشارت «هارپر کالینز» در ادامه می‌گوید: «بازی تاج وتخت» هم همان‌طور که «تالکین» درباره «ارباب حلقه‌ها» گفته، در روایت رشد می‌کند. «بازی تاج و تخت» کوچک و متمرکز شروع می‌شود و قصه ذره ذره با معرفی آدم‌ها و مکان‌های جدید از درون آن ظاهر می‌شود.»

او می‌افزاید: «ما خیلی خوشحال شدیم وقتی «جورج» گفت که فکر کرده تعداد کتاب‌ها باید به جای سه، چهارتا باشد. زمان نگارش جلد چهارم وقتی مشخص شد که دنیا و شخصیت‌های این داستان عظیم حماسی نیاز به فضای بیشتری دارند، متوجه شدیم که باید شش‌جلدی باشد و بعد به هفت جلد رسیدیم. «جورج» گفت که احساس می‌کند هفت عدد خوبی است و همین‌طور جای خوبی برای توقف.»

«جورج آر. آر مارتین» تاکنون 3717 شخصیت را در این مجموعه رمان کشته و تا الان یک میلیون و ۸۰۰ هزار کلمه در نگارش این کتاب‌ها به کار برده است.

مجموعه رمان «مارتین» بخش قابل توجهی از شهرت خود را به اقتباس تلویزیونی‌اش مدیون است.   «دیوید بنیوف» و «دی. بی. وایس» کارگردانان این پروژه تلویزیونی هستند. این سریال روایت‌کننده‌ چندین خط داستانی از مجموعه رمان «ترانه یخ و آتش» است که داستان آن در قلمرو خیالی هفت پادشاهی «وستروس» می‌گذرد. «بازی تخت و تاج» راوی تاریخچه نبرد خشونت‌بار بین خانواده‌های اشرافی در آن سرزمین است که برای به دست آوردن تخت آهنین تلاش می‌کنند.

این مجموعه در سال ۲۰۱۵ برای چهارمین سال پیاپی در صدر فهرست دانلود غیرقانونی سریال‌های تلویزیونی در جهان قرار گرفت و تنها فصل پنجم آن بیش از ۱۴ میلیون بار به صورت غیرقانونی دانلود شده است.

«بازی تاج و تخت» که سال گذشته در ۲۴ بخش نامزد کسب جایزه امی )اسکار تلویزیونی) بود، توانست رکورد ۱۲ جایزه «امی» را برای یک مجموعه تلویزیونی از آن خود کند و امسال نیز در ۲۳ بخش نامزد کسب جایزه از این جوایز تلویزیونی است.

جذابیت این مجموعه تلویزیونی آمریکایی‌ تا حدی بوده که علاوه بر جوایز تلویزیونی که نصیب سازندگانش کرده، سیلی از گردشگران را برای دیدن لوکیشن‌های فیلمبرداری‌ این پروژه در ایرلند شمالی ترغیب کرده است. فصل پنجم این اثر با متوسط ۸.۱۱ میلیون نفر مخاطب، رکورد بیشترین مخاطب این سریال را در آمریکا شکست. فصل ششم این مجموعه در ماه ژوئن به پایان رسیده و پخش فصل هفتم آن از سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود و فصل هشتم و نهایی نیز سال ۲۰۱۸ میلادی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

منبع ایسنا

«جورج. آر.آر مارتین» سال ۱۹۹۶ قرارداد نگارش سه‌ جلد رمان‌ «بازی تاج و تخت» را امضا کرد، اما حالا ۲۰ سال از آن زمان گذشته و این نویسنده همچنان درگیر نگارش هفت‌جلدی پرفروشش است.