اين انتقاد تند از عملكرد پارسايي، پيش‌زمينه‌اي شد تا در زمان اعلام روي صحنه رفتن «اليور توييست» روزنامه كيهان نيز عملكرد وي را نقد كند.

حسین پارسایی، الیور توییست و تهیه کننده شهرزاد، پیوندی از پول و قدرت!

چارلز دیکنز اگر می‌دانست بیلبوردهای گرانقیمت تبلیغاتی در تهران قرار است در اختیار الیور توییست پسر بچه یتیم داستانش قرار بگیرد، شاید کاری می‌کرد که الیور به جای در‌خواست یک کاسه سوپ بیشتر، سراغ مجوز ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی برود و با فاگین پیر در تولید آثار هنری مشارکت کند!
حسین پارسایی، کارگردان تئاترهای مذهبی در سال‌های نه‌چندان دور، مدیر کل دفترنمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه سازمان سینمایی و دبیر شورا سیاستگذاری تئاتر ایرانشهر، قرار است تئاتر «الیور توییست» را روی صحنه ببرد؛ تئاتری موزیکال و البته متفاوت با آثار ارزشی که پارسایی با ساخت آنها به شهرت رسید. این روزها «الیور توییست» یک‌بار دیگر نام پارسایی را بر سر زبان‌ها انداخته است و رسانه‌ها دلیل آن را رابطه میان وی و یک تهیه‌کننده حاشیه‌دار می‌دانند. در این میان پای «شهرزاد» هم درمیان است.
حسین پارسایی، کارگردان آثاری چون «من که دا نیستم»، «سردار مهر و ماه»، «بانوی آب و آیینه» و «آرسنیک و تور کهنه» بعد از دبیری پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، از تئاتر دور شد و به سازمان سینمایی رفت. وی با آمدن رجبی معمار به خانه هنرمندان، عضو شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر شد و گفته می‌شود مرد اول تصمیم‌گیری برای نمایش‌های ایرانشهر شده است. پارسایی بعد از مدت‌ها دوباره سراغ کارگردانی رفته و می‌خواهد یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک یعنی «الیور توییست» نوشته چارلز دیکنز را در تالار وحدت اجرا کند؛ نمایشی موزیکال که صدایش در رسانه‌ها پیچید. رسانه‌ها از روابط پشت‌پرده‌ای که باعث شد تا بیلبوردهای تبلیغاتی سریال «شهرزاد» در اختیار آگهی‌های نمایش «الیور توییست» قرار بگیرد، پرده برداشتند.
کارنامه‌ پر ابهام و عجیب «حسین پارسایی»
برای پیش درآمد پرداختن به تبلیغات نمایش «الیور توییست» بهتر است، بخش‌هایی از نقد «رجانیوز» بر رفتار مدیریتی پارسایی را مرور کنیم. رجانیوز در مطلبی با عنوان « نگاهی به کارنامه پر ابهام و عجیب «حسین پارسایی» از مدیران شهرداری و دولت / امروز باد به کدام سمت می‌وزد؟!» نگاهی به کارنامه این مدیر هنری داشته است. «رجا» درباره پارسایی می‌نویسد: «بسیاری از دلسوزان و فرهیختگان کشور با توجه به سوابق و کارنامه مملو از ایراد و انحراف ایشان در حوزه تئاتر ناامیدانه از به خطر افتادن ظرفیت و پتانسیل مهم سازمان سینمایی سخن گفتند،‌اما متأسفانه گوش شنوایی برای آنان نبود.‌» این سایت همچنین به حضور پارسایی در مجموعه تئاتر ایرانشهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: « کافی است نگاهی به نمایش‌های هدف‌دار، سخیف و صد البته با مضامین خاص و اشاعه‌دهنده برخی تفکرات دیکته‌شده بعضی جریانات معاند و مخالف انقلاب روی صحنه آن مجموعه انداخته شود تا در هرکدام رد پا و اعمال‌ نفوذ جناب مدیرکل را یافت.
از نمایش «نماینده ملت» که تمسخر سخیفی از رهبر معظم انقلاب و به کارگردانی مجید مظفری در این مجموعه روی صحنه رفته است تا نمایش «دیگری» به کارگردانی بهاره رهنما که مصداق بارز ترویج و تبلیغ همجنسگرایی بوده‌است. نمایش نازل و غربگرای «پالت» به کارگردانی محمد حاتمی، تنها نمونه‌ها و موارد دم‌دستی و نه‌چندان دور این سالن نمایشی است که همگی نشان از عمق فساد و ریشه دواندن جریان نفوذی و ولنگاری فرهنگی در سالن تئاتر ایرانشهر است»، «رجا» در ادامه درباره «پارسایی» می‌نویسد: «با نگاهی به سوابق و کارنامه مدیریتی ایشان به‌وضوح می‌توان دید که کسب منافع شخصی مهم‌ترین دلیل حضور او در پست‌ها و عناوین مختلف است، از مجیزگویی رئیس دولت‌های نهم و دهم برای کسب مناصبی چون مدیریت تئاتر شهر و مدیریت مرکز هنرهای نمایشی گرفته تا پشت پا زدن به دولت منقضی شده و با چرخشی 180 درجه به سمت دولت جدید غش‌کردن و در سفرهای انتخاباتی همراه رئیس دولت یازدهم و دوازدهم تا مرز پارگی حنجره نیز پیش‌رفتن، تنها گوشه‌‌ای  از رفتار کاسبکارانه و منفعت‌طلبانه این مدیر به‌ظاهر فرهنگی است. حال معلوم نیست برای جا خوش کردن در دولت سیزدهم با هر گرایش و سمت‌وسویی ولو در ضدیت با دولت فعلی از چه مایه خواهد گذاشت و چگونه و با کدامین حربه به دولت دوازدهم ضربه خواهد زد.»
انتقاد کیهان از پارسایی
 این انتقاد تند از عملکرد پارسایی، پیش‌زمینه‌ای شد تا در زمان اعلام روی صحنه رفتن «الیور توییست» روزنامه کیهان نیز عملکرد وی را نقد کند. این روزنامه در انتقاد از اجرای نمایش«الیور توییست» می‌نویسد: «متأسفانه حسین پارسایی که پیش از این به عنوان یکی از چهره‌های تئاتر مذهبی و دفاع مقدسی شناخته می‌شد نیز به چنین جریانی پیوسته است. به طوری که وی از نمایش‌هایی چون «بانوی آب و آیینه» و «این فصل را با من بخوان» ابتدا به مدیریت شبکه نمایش خانگی رسید و در دوران وی، این شبکه شاهد انتشار نازل‌ترین سریال‌ها بود و سپس به تئاتر تجاری پیوست. کارگردانی که خاستگاهی ارزشی دارد، به جای پرداختن به موضوعات بر زمین‌مانده در عرصه تئاتر، متنی تکراری و غیرضروری را برای اجرا انتخاب کرده است.»
شهرزاد، الیور توییست و محمد امامی
به جز کارنامه پارسایی، پشت‌پرده‌هایی از نحوه تبلیغات«الیور توییست» و تعامل پارسایی با تهیه‌کننده «شهرزاد» خبر‌ساز شده است. پارسایی، در آخرین شماره هفته‌نامه شهرزاد که همزمان با انتشار هر قسمت از این سریال منتشر می‌شد، یادداشتی را در ستایش «شهرزاد» نوشت و در آن برای تهیه‌کننده این سریال آرزوی موفقیت کرد. پارسایی، پیشتر نیز از محمد امامی تهیه‌کننده «شهرزاد» حمایت کرده‌بود و شاید همین حمایت تمام‌قد بود که باعث شد به‌رغم شهرت بد امامی در پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان، ساخت«شهرزاد» متوقف نشود؛ کاری که برای دیگر تولیدات شبکه نمایش خانگی بی‌سابقه بوده. آیا امامی این محبت پارسایی را بی‌پاسخ گذاشته است؟ خبرگزاری «تسنیم»، در گزارشی افشاگرانه با عنوان «‌نقش تهیه‌کننده سریال شهرزاد در نمایش الیور توییست چیست؟» از جبران محبت‌های پارسایی از سوی امامی می‌نویسد.
به گزارش«تسنیم»، «این روزها بنرهای «الیور توییست» به جای شهرزاد در خیابان‌های تهران خودنمایی می‌کند. ابهام کجاست؟ ابهام در رابطه پارسایی و تیم شهرزاد است. پارسایی در بلبشو و حواشی پیرامون شهرزاد، به خصوص مسائل غیرشفاف مالی آن حامی سریال باقی ماند. اجازه داد تا سری دوم آن نیز ساخته شود و محمد امامی، تهیه‌کننده پرحاشیه و البته متهم مالی به سرمایه‌گذاری خود ادامه دهد.‌»، این خبرگزاری می‌افزاید: «این پرسش اکنون مطرح می‌شود که آیا حسین پارسایی بنرها را از مجموعه شهرزاد اجاره کرده است؟ آیا او هزینه‌های آن را متقبل شده است؟ آیا او تلاشی برای شفاف‌سازی آن کرده‌است؟ هزینه هنگفت تبلیغات شهری که جامعه تئاتری به جز چند مورد انگشت‌شمار و آن هم به لطف شخصیتی چون رضا حداد، از پسش بر نمی‌آید، در «الیور توییست» چگونه تأمین شده است؟ با توجه به ابهام موجود، اگر تیم شهرزاد فرصت تبلیغاتی خود را به شکل رایگان در اختیار حسین پارسایی قرار داده باشد، مصداق بارز تخلف مالی – برای مثال ارتشا – نخواهد بود؟»
نادر فتوره‌چی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، در توییترش نوشته‌است: « آبان 95: «مدیرکل نمایش خانگی» از سریال فاخر متهم اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان«حمایت فرهنگی»می‌کند. آبان 96: متهم اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان از تئاتر فاخرِ مدیرکل نمایش خانگی «حمایت مالی» می‌کند. اگر اسم این «فساد» نیست، چیست؟»
روابط عمومی نمایش «الیور توییست» درجوابیه گزارش «تسنیم» از حضور اسپانسر مشترک در ساخت سریال «شهرزاد» و اجرای «الیور توییست» خبر داده و ارتباط میان «پارسایی» و «امامی» را رد کرده است، با این وجود «تسنیم» این پاسخ را فاقد اسناد می‌داند.
منبع: جوان

اين انتقاد تند از عملكرد پارسايي، پيش‌زمينه‌اي شد تا در زمان اعلام روي صحنه رفتن «اليور توييست» روزنامه كيهان نيز عملكرد وي را نقد كند.