جدال قدیمی فیلمسازان و پزشکان روی دوری تازه

 جدال پزشکان و سینماگران درباره نحوه مرگ عباس کیارستمی آهسته آهسته جنبه صنفی می‌یابد و باعث شده برخی پزشکان چشم‌شان را بر روی حقایق موجود ببندند و به عنوان یک وظیفه صنفی به دفاع از پزشکان معالج کیارستمی بپردازند؛ رویکردی که پس از توهین به مهرجویی از سوی یک به اصطلاح پزشک، در میان سینماگران نیز شکل گرفته است اما این جدال میان سینماگران و پزشکان چندان تازگی ندارد.
به گزارش هفت هنر؛ شاید هر چهره غیرمشهوری به جز عباس کیارستمی بود، پرونده پزشکی‌اش با پیکرش دفن می‌شد و حتی اگر پزشک خاطی بود، مشمول جریمه‌های محدود -حداکثر لغو مجوز- نظام پزشکی می‌شد و قائله به نفع پزشکان ختم به خیر می‌شد. اما نحوه فوت این سینماگر سرشناس و موضع‌گیری‌هایی که پیرامون روند درمان او از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، بازی را تغییبر داد و افشاگری خانواده و نزدیکان کیارستمی درباره آنچه بر او در بیمارستان ایران گذشته، بازی را تغییر داد.

همچنان جزئیات تازه‌ای از تخریب سلامت کیارستمی در سیستم درمان کشور منتشر می‌شود و تردیدها درباره اهمال شدید در روند درمان او را به طور کامل برطرف می‌سازد. خانواده کیارستمی اما امیدی به نظام پزشکی ندارند و با توجه به اینکه دعوای کیارستمی به یک دعوای صنفی بدل شده و گروهی از پزشکان ایرانی می‌کوشند تا تقصیر را به گردن پزشکان فرانسوی بیاندازند، بهمن کیارستمی راهی دادسرا شده و از پزشکان شکایت قضایی کرده است.

موضع‌گیری شدید مهرجویی علیه پزشکان متخلف، توهین به مهرجویی در واکنش به موضع گیری‌اش توسط یک پزشک هتاک بیمارستان جم و دفاع سینماگران از مهرجویی، عملاً پرونده کیارستمی را به قائله‌ای تازه برای دعوای دو صنف سینماگر و پزشک تبدیل نموده است؛ دعوایی که تازگی ندارد و پیش از این بارها رخ داده و گاهی برنده بازی پزشکان بوده‌اند و گاهی سینماگران دست بالا را داشته‌اند.

شاید تنها سینماگران می‌توانستند با تکیه بر جایگاه اجتماعی‌‎شان با پزشکان سرشاخ شوند و از 1379 تاکنون مجموعه‌ای از کشمکش‌ها میان فیلمسازان و درمان‌گران ثبت شود. به تازگی در قالب یک جدول این مجموعه از دعواها لیست شده است؛ دعواهایی که عمدتاً توسط پزشکان آغاز شده و سینماگران نیز در مقابل به سادگی میدان را خالی نکرده‌اند.

اکنون باید دید پس از ماجرای کیارستمی، دعوای این دو صنف در کدام نقطه مجدداً بالا خواهد گرفت. اگر کیومرث پوراحمد با چراغ سبز خانواده کیارستمی نحوه درمان او را تبدیل به فیلم سینمایی کند، ایستگاه بعدی مشخص است اما اگر این اتفاق رخ ندهد نیز از هم‌اکنون قابل پیش بینی است که برخی فیلمسازان در جشنواره آینده، کنایه‌هایی در آثارشان به پزشکان بزنند. در واقع ایستگاه بعدی این دعواف احتمالاً سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر است.

در مقابل دور از انتظار نیست که وزارت بهداشت و درمان با ارسال نامه‌هایی به سازمان سینمایی خواستار حذف برخی جزئیات فیلم‌ها نظیر سیگار کشیدن و… شود و بدین شکل به سینماگران پاتک زده شود. البته نمی‌توان به طور قاطع در این زمینه موضع‌گیری کرد اما اگر قرار باشد این دعوا به شکل واقعی ادامه یابد، می‌توان بسیار وسیع‌تر از یک جنگ کلامی میان چهره‌های فعال در صنوف سینمایی و پزشکی را متصور شد. اکنون اما برای درک ابعاد این دعوا به جدول تاریخچه این کشمکش نگاهی داشته باشید.

جدال قدیمی فیلمسازان و پزشکان با کیارستمی تمام نمی‌شود؟
منبع تابناک