تولیدکننده لباس تیم ملی فوتبال ایران: فدراسیون نمی‌تواند قرارداد را فسخ کند

آنجلو دی‌پریسکو، مسئول امور ایران در شرکت محصولات ورزشی جیووای ایتالیا گفت که این شرکت از فردی که در برنامه نود تلویزیون ایران به نمایندگی از این شرکت صحبت کرده شکایت خواهد کرد و فدراسیون فوتبال ایران هم نمی تواند قرارداد خود با این شرکت را فسخ کند.

آقای دی پریسکو گفت فردی که در برنامه نود صحبت کرده نماینده این شرکت نیست و هیچکس او را نمی‌شناسد و تیم حقوقی این شرکت در صدد تهیه شکایتی از او است.

برنامه ورزشی نود که از تلویزیون ایران پخش می شود دوشنبه شب گزارشی درباره لباس های تیم ملی فوتبال ایران پخش کرد که در آن یکی از دست اندرکاران شرکت تولید کننده این لباس ها در ایران به خبرنگارانی که در پوشش خریدار به این شرکت مراجعه کرده بودند می‌گوید محصولات این شرکت در سوله‌ای در شیراز تولید می‌شود، اما این شرکت هیچ وقت زیر بار این نخواهد رفت که این محصولات ایرانی هستند. در این برنامه کیفیت لباس ها مذکور بسیار نازل توصیف و گفته شده که قیمت آن پنج برابر ارزش واقعی است.

آقای دی پریسکو همچنین گفت که این شرکت در احترام به رهبر ایران و سیاست اقتصاد مقاومتی اجازه تولید بخشی از محصولات را در ایران داده است: امام خامنه‌ای امسال را سال اقتصاد مقاومتی اعلام کرد. ما به احترام او و برای حمایت از تولید داخلی قصد داریم مستقیما در ایران سرمایه‌گذاری کنیم.

او گفت بر مبنای گفته آیت‌الله خامنه‌ای و بر طبق قوانین ایران، جیووا بخشی از تولیدات خود را به ایران منتقل خواهد کرد و به نماینده خود در ایران اجازه داده برخی محصولات برای تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی را در ایران تولید کند.

او همچنین تاکید کرد که لباس‌های تیم ملی فوتبال ایران صد در صد توسط جیووا طراحی و تولید شده است.

آقای دی‌پریسکو گفت که تمام محصولات جیووا از جمله آنها که در ایران تولید شده، کنترل کیفی می‌شود و به تایید این شرکت رسیده است.

او همچنین گران بودن لباس‌هایی که به تیم‌های فوتبال ایران فروخته شده را شدیدا تکذیب کرد.

مسئول امور ایران در شرکت جیووا در پاسخ به مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران که از فسخ قریب الوقوع قرارداد فدراسیون با این شرکت سخن گفته بود، گفت هر کسی را که در موقعیت رسمی یا حساسی قرار دارد دعوت می‌کنم به دقت قرارداد را بخواند که در آن آمده که فدراسیون فوتبال ایران نمی‌تواند تا شش ماه مانده به پایان قرارداد با هیچ برند دیگری مذاکره کند.
فدراسیون فوتبال چه می‌گوید

اما مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید که مراحل قانونی فسخ قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت جیووا، تأمین‌کننده پیراهن‌های تیم ملی ایران، طی شده است.

فدراسیون فوتبال ایران با شرکت پوشاک و لوازم ورزشی جیووای ایتالیا قراردادی سه ساله بسته، اما کیفیت نامرغوب این لباس‌ها باعث اعتراض بازیکنان، کارلوس کی‌روش و رسانه‌ها شده است. به گفته آقای تاج فدراسیون معتقد است که می‌تواند این قرارداد را فسخ کند.

آقای تاج در این باره گفت: کی‌روش و بازیکنان تیم ملی ۲۳ مورد ایراد به پیراهن تیم ملی گرفتند. قرارداد ما با جیووا اینگونه بود که البسه در بازی‌های سرد و مرطوب، گرم و مرطوب، گرم و خشک و سرد و خشک کیفیت داشته باشد، اما اینگونه نبود؛ برای مثال یک لیوان آب روی پیراهن جیووا ریختیم که آن را زرد رنگ کرد و برای ما عجیب بود. این ایرادها را به جیووا گفتیم.

تمام ایرادات به پیراهن تیم ملی وجود دارد. جلسات متعددی با بردبار که شریک ایتالیایی جیووا در ایران است برگزار کردیم که ۲۳ مورد اشکال را به او گفتیم و اعلام کردیم اگر رفع نشود تصمیم دیگری می‌گیریم.

شرکت جیووا که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده تامین کننده لباس و لوازم ورزشی شمار زیادی از باشگاه‌های لیگ پایین اروپایی است. در رده ملی این شرکت تامین‌کننده لباس‌های ورزشی تیم ملی ایران، کویت، مالت، تیم ملی هندبال اسرائیل و تیم ملی واترپولوی کرواسی است.

نماینده رسمی جیووا در ایران شرکت توسعه خدمات بازرگانی ورزشی پارس است که در سایت رسمی آن آمده: تیم ملی فوتبال ایران یکصدمین تیمی است که در جهان با لباس های شیک و با کیفیت جیووا به میدان می رود.

این شرکت تولیدات خود را در حد کیفیت تولیدات معروف‌ترین مارک‌های اروپایی و حتی در بسیاری موارد در سطح بالاتری از آن می‌داند.

در برنامه نود که دیشب (دوشنبه شب ۱۱ مرداد) از تلویزیون ایران پخش شد، یکی از دست‌اندرکاران این شرکت به خبرنگارانی که در پوشش خریدار به این شرکت مراجعه کرده بودند می‌گوید محصولات این شرکت در سوله‌ای در شیراز” تولید می‌شود اما این شرکت “هیچ وقت زیر بار این نخواهد رفت که این محصولات ایرانی هستند.

اما آقای دی پریسکو ارتباط این فرد با شرکت جیووا را تکذیب کرده است.

در برنامه دیشب نود یک متخصص صنایع پوشاک، لباس تولید جیووا را به تفصیل با لباس تیم ملی کره جنوبی مقایسه کرده و کیفیت آن را بسیار نازل ارزیابی می‌کند و تردید می‌کند که این لباس تولید ایتالیا باشد.

در برنامه نود همچنین گفته می‌شود که لباس‌های شرکت جیووا حداقل به پنج برابر ارزش واقعی آن به فدراسیون فوتبال فروخته شده است.

جیووا همچنین با تیم‌های سایپا، پرسپولیس، ماشین‌سازی، مشهد و تراکتورسازی قرار داد دارد.

این شرکت همچنین لباس تیم ملی فوتسال، تیم ملی هندبال، تیم های ملی جانبازان و معلولان هم را تامین می‌کند.
موسسه توسعه خدمات بازرگانی ورزشی پارس

محمد علی بردبار رییس موسسه توسعه خدمات بازرگانی ورزشی پارس، نماینده انحصاری جیووا در خاورمیانه
مسئول آموزش امداد هلال احمر و جانشینی ستاد امداد و درمان جنگ استان فارس
مدیر تربیت بدنی بنیاد جانبازان و رئیس هیات ورزش های جانبازان و معلولین استان فارس از سال ۶۹ تا ۷۶
همکاری با صدا و سیما بعنوان مجری و گزارشگر مسابقات ورزشی از سال ۷۵ تا ۷۹
مدیر روابط عمومی باشگاه برق شیراز از سال ۷۹ تا ۸۱
موسس و مدیر شرکت تولیدی ورزشی سپید و همچنین راه اندازی پروژه های اقتصادی در ایران تا سال ۸۲
آغاز فعالیت های تجاری برون مرزی و اجرای پروژه های مختلف در کشورهای امارات، عراق و لبنان از سال ۸۲ به بعد

رییس هیئت مدیره و مدیر عامل این شرکت محمد علی تابع بردبار است و نایب رییس هیئت مدیره جواد خیابانی. این دو نفر مالک و مشاور باشگاه برق شیراز هم هستند.

شرکت ۲۳ دی ماه ۱۳۹۴ در سازمان ثبت شرکت‌ها با سرمایه یک میلیارد تومان به ثبت رسیده است. کمی بعد، “چهارم و پنجم فروردین”، در روزهای آخر ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال، قرارداد سه ساله جیووا با فدراسیون فوتبال به مبلغ شش میلیون یورو امضا می‌شود.

آقای خیابانی اردیبهشت ماه به مجله خبری لحظه نما گفته بود: من اصلا به این قرارداد وارد نشدم. فقط آن روزی که فراخوان دوباره دادند، یک اس ام اس به آقای کفاشیان زدم و گفتم یک شرکت به نام جیووا هست که حاضر است لباس های تیم ملی را تامین کند. کفاشیان هم از طریق ایمیل با شرکت اصلی، کار را پیش برد.

اما بحث بر سر عجله در بستن قرارداد یا اشکال در روند مزایده از همان زمان مطرح بوده است و حتی گفته شد نهادهای نظارتی به روند برگزاری مزایده ایراد گرفته‌اند.

آقای بردبار می‌گوید:مزایده را فدراسیون برگزار کرد و دستگاه‌های نظارتی هم هستند. آنها تشخیص می‌دهند که حضور ما در این مزایده قانونی بوده یا نه. ما مسیر قانونی را که باید می‌رفتیم، رفته‌ایم. از طرف خودمان مطمئن هستیم. اینکه آیا فدراسیون هم قانون را رعایت کرده، تشخیصش با ما نیست.

به گفته آقای خیابانی، همه لباس های تیم بزرگسالان را هر سال مجانی می‌دهیم و برای لباس تیم‌های پایه هم ۹۰ درصد تخفیف داده شده. اینها همه قیمت‌های حقیقی شرکت ایتالیایی هستند و ما چیزی اضافه نکرده‌ایم.

اما مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال می گوید که این قرارداد حتی در همین شکل هم بسیار سودآور است: “قراردادی سه ساله با جیووا بستیم که البسه تیم اول فوتبال بزرگسالان را رایگان بدهد و دیگر تیم‌های ملی را با ۹۰ درصد تخفیف ارائه کند. قیمت‌های آنها بسیار بالا است و من هم معتقد هستم که جیووا می‌تواند با همان ۱۰ درصد پولی که از ما می‌گیرد هزینه‌هایشان را تامین کنند.
لباس، تیم‌های ملی و ورزش

بحث لباس تیم‌های ورزشی ایران در رقابت‌های مهم موضوعی است که از جام جهانی برزیل هم مطرح شده بود.

در آن زمان بازیکنان و کارلوس کی‌روش سرمربی تیم به کیفیت لباس‌های تیم ایراد گرفتند و شرکت آل اشپورت که در آن زمان تامین کننده لباس تیم ملی بود اعلام کرد که لباس‌هایی که در اختیار تیم ملی ایران قرار گرفته، قلابی هستند.

در همان زمان گفته شد شرکتی در دبی که نماینده آل اشپورت بوده در این ماجرا نقش داشته است.

تقریبا ده روز پیش رونمایی از لباس رژه کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو هم بحث برانگیز شد. در آن مورد هم شرکتی که نامش اعلام نشد مسئول تهیه این لباس‌ها بود.

بر اثر فشار افکار عمومی و بدون روشن شدن جزئیات بیشتر قرار شد که لباس‌ها تغییر کند. این تغییر باز هم تکرار شد و اکنون سه روز به افتتاحیه المپیک هنوز دقیقا روشن نیست که لباس رژه تیم ایران دقیقا چه شکل و رنگی دارد و چه شرکتی آن را تولید کرده است.

منبع بی بی سی