با پایان یافتن اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر محمدرضا فروتن به عنوان یکی از داوران در برنامه «هفت» حضور پیدا کرد و توضیحاتی ارائه داد.

توضیحات محمدرضا فروتن در برنامه «هفت»‌ درباره حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر

با پایان یافتن اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر محمدرضا فروتن به عنوان یکی از داوران در برنامه «هفت» حضور پیدا کرد و توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش «تیترهنر»، محمدرضا فروتن در ابتدای صحبت‌هایش درباره فیلم «لاتاری» گفت: ما به محتوای فیلم‌ها توجه کردیم. «لاتاری» خشونت و انتقام را ترویج می‌کند، در حالی که ما ترجیح می‌دهیم تا در فیلم‌ها بیشتر مذاکره و گفتگو ببینیم.

فروتن در ادامه بیان کرد: در این دوره ای که من حضور داشتم هیچ گونه اعمال فشار و جبری واقعا نبود، اما پیشنهاد بود. اما اینکه ما را در موقعیتی قرار دهند که ما باید چنین کاری بکنیم ابدا. اتفاقا توصیه ها و پیشنهادهای موثری بود که من فکر می کنم هیئت داوران به اشتباه گوش نکردند! ما هیئت داوری دموکراتی داشتیم که بسیار به نظر یکدیگر و مجموع آرا احترام گذاشتیم.

وی درخصوص علت اهدای دو جایزه در یک بخش توضیح داد: اصلا این اهدای دو جایزه به نظرم نیاز امروز جامعه ما است. ما باید از جایزه گرفتن همدیگر خوشحال شویم و از ته دل برای هم دست بزنیم. بنظر من ما در فرهنگ عمومی جامعه مان نیاز به پذیرش بیشتری داریم. ریشه اش این است که ما افراد کنترل گری شدیم، چون فکر می کنیم همانجور که ما رای و نظر داریم و گمان می کنیم، دیگران هم باید همانگونه فکر کنند. بخشی از علت دوتایی شدن این جوایز برای این بوده که ما خواستیم کمی زهر این ماجرا را بگیریم یا تعداد کاندیدا را در جایی زیاد کنیم برای اینکه ما اعتراضات دیگران را نشنویم. شاید داریم این کار را می کنیم و سعی می کنیم مطابق فرهنگی برخورد کنیم که پذیرشش بیشتر باشد!

فروتن درخصوص معرفی دو نقش اول برای فیلم «دارکوب» گفت: ممکن است آئین نامه های زیادی در جشنواره ها باشد و تاکنون جلو آمده باشند اما هر ساله می بینیم این آئین نامه ها اصلاح می شود و رشد می کند. ما نمی توانستیم بخار خانم مهناز افشار، خانم سارا بهرامی را کاندید نقش دوم کنیم فقط بخاطر اینکه اسم شان به عنوان نفر دوم ذکر شده است. ضمن اینکه این اتفاق مسبوق به سابقه نیز است.

بازیگر «قرمز» درخصوص خنده اش هنگام اعلام نام کاندیداتوری «پژمان جمشیدی» توضیح داد: پژمان جمشیدی یکی از آرای من بود و مصر بودم که حتما باید کاندیدا شوند و بسیار به دل من نشست. ما یک مکانیزم دفاعی داریم به نام خنده و از اینکه نام ایشان را بردم و خنده حضار را دیدم، احساس خوشایندی در من نبود و خنده تلخی کردم که بلافاصله آقای تبریزی واکنش نشان دادند. این خنده ما خنده رفتار غیر قابل انتظار از سوی اهالی رسانه بود که ناراحت کننده بود. من بازی ایشان را بسیار دوست داشتم و دارم. فضای مجازی متاسفانه بستری شده تا افراد را بدون اطلاع و قضاوت درست سر می برند.

وی درخصوص عدم توجه به آثار مستند و انیمیشن در فجر ییان کرد: من فکر می کنم درست نبود که دو فیلم مستند و یک انیمیشن را در جشنواره بگنجانند و با فیلم سینمایی مقایسه شود. بهتر می بود که این فیلم ها در جشنواره های مستقل خود ورود می کردند و داوری می شدند. البته ما از دبیر جشنواره خواستیم از آنها تقدیر شود.

همچنین فروتن درباره  عدم کاندیداتوری جواد عزتی، هادی حجازی فر و ساعد سهیلی گفت: ما 7 داور بودیم که نتیجه آرا حاصل سهم یک هفتم هرکدام از ما در رای و نظرها بوده است. کسانی بودند در لیست من بوده اند که کاندید نشده اند و بلعکس. جواد عزتی جز 5 کاندید من نبودند اما جز کاندیدای دیگر داوران بودند. یا آقایان ساعد سهیلی یا میلاد کی مرام و… که رای نیاوردند. چون ما مجبوریم که 5 الی 6 کاندید اعلام کنیم و تلاش داشتیم بیشتر نشود.

 

با پایان یافتن اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر محمدرضا فروتن به عنوان یکی از داوران در برنامه «هفت» حضور پیدا کرد و توضیحاتی ارائه داد.