هاروكي موراكامي، هفته گذشته تازه‌ترين رمان خود را در ژاپن منتشر كرد اما گريز اين داستان به كشتار نانجينگ پاي بحث‌هاي تمام‌نشدني را پيش كشيده است.

توصیف کشتار گریبان هاروکی موراکامی را گرفت

هاروکی موراکامی، هفته گذشته تازه‌ترین رمان خود را در ژاپن منتشر کرد اما گریز این داستان به کشتار نانجینگ پای بحث‌های تمام‌نشدنی را پیش کشیده است.

به گزارش «نیوزلنز»، رمان دو جلدی «قتل شوالیه» نخستین اثر این نویسنده ژاپنی پس از هفت سال به شمار می‌رود که در نخستین روز انتشارش یک میلیون و سیصد هزار نسخه فروش کرد. اما خوانندگان این کتاب حالا موراکامی را به خاطر توصیف کشتار نانجینگ به باد انتقاد گرفته‌اند. در سال ١٩٣٧ و طی جنگ دوم چین و ژاپن، ارتش ژاپن شهر نانجینگ، پایتخت پیشین جمهوری چین را اشغال می‌کنند و کشتاری شش هفته‌ای را آغاز می‌کنند که سرانجامش حدود ٣٠ هزار تا ۴٠٠ هزار کشته می‌شود. آمار دقیق کشته‌ها تا به امروز نامعلوم مانده است چرا که مدارک ارتش ژاپن در مورد کشته‌ها محرمانه بودند یا پس از تسلیم ژاپن در سال ١٩۴۵ از بین برده شدند. چین ادعا می‌کند حدود ٣٠٠ هزار نفر در این کشتار جان خود را از دست دادند و از سوی دیگر تخمین مورخان ژاپنی عددی میان ۴٠ هزار تا ٢٠٠ هزار است.

در هر حال کشتار نانجینگ هنوز هم بحث‌برانگیز است؛ برخی ژاپنی‌ها معتقدند در این واقعه اغراق‌هایی شده است یا برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی جعل شده است. جنبه‌های گوناگون این کشتار از سوی ناسیونالیست‌های ژاپنی زیر سوال رفته است و حتی منجر به مساله‌ای حل نشده در روابط چین و ژاپن شده است. اما تا به امروز، نظر عموم مردم در مورد کشتار نانجینگ متفاوت است و موراکامی این واقعه را در آخرین رمان خود شرح داده است که و به همین دلیل خوانندگان مجبور به تاکید بر این نکته می‌شوند که «کشتار نانجینگ رخ نداده است.» همچنین وقتی خواننده‌ها می‌بینند نویسنده تعداد قربانی‌ها را ۴٠٠ هزار نفر می‌داند در صورتی که دولت چین می‌گوید این قربانی‌ها حدود ٣٠٠ هزار نفر بودند، دچار انزجار می‌شوند. برخی معتقدند موراکامی قصد دارد با صحبت از چنین واقعه بحث‌برانگیزی حقایق تاریخی را جعل کرده تا بالاخره نوبل ادبیات را به دست بیاورد.

کتاب «قتل شوالیه» نخستین رمان موراکامی است که پس از رمان«١Q٨۴»در این انتشارات چاپ و روانه بازار کتاب می‌شود و این نویسنده ۶٨ ساله در این مدت روی اثر دیگری هم کار کرده است. او سال ٢٠١٣ رمان کوتاه‌تر «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» را در انتشارات بونگی‌شونجو و مجموعه داستان‌ کوتاهی به نام «مردان بدون زنان» را در سال ٢٠١۴ منتشر کرد، در نتیجه موراکامی تازه‌ترین اثر خود را که رمان دو جلدی است در مدت زمان سه سال نوشته است. موراکامی اوایل نوامبر ٢٠١۶ به اسکاتلند سفر کرد تا جایزه هانس کریستین اندرسن را دریافت کند. او در این مراسم تازه‌ترین اثر خود را «داستانی غریب» نامید و آن را بلندتر از «کافکا در کرانه» و کوتاه‌تر از«١Q٨۴» توصیف کرد. داستان «قتل شوالیه» درباره هنرمند نقاشی است که پس از درخواست طلاق همسرش، از آپارتمانی در توکیو به خانه‌ای قدیمی در حومه شهر اوداوارا در استان کاناگاوا نقل مکان می‌کند. او طی شرح داستان زندگی‌اش با سوال‌های متعددی مواجه می‌شود اما یکی از آنها معنای نقاشی‌ای است که در عتیقه‌فروشی پیدا می‌کند و همچنین گذشته مردی که نام خانوادگی عجیبی دارد.

هاروكي موراكامي، هفته گذشته تازه‌ترين رمان خود را در ژاپن منتشر كرد اما گريز اين داستان به كشتار نانجينگ پاي بحث‌هاي تمام‌نشدني را پيش كشيده است.