روز دوشنبه اعلام شد که برنامه «بوریس جانسون» برای اتمام کتاب زندگینامه «شکسپیر» نامشخص است.

تعلیق انتشار کتاب زندگینامه ملک الشعرای اروپا

روز دوشنبه اعلام شد که برنامه «بوریس جانسون» برای اتمام کتاب زندگینامه «شکسپیر» نامشخص است.

به گزارش هفت هنر، به نقل از گاردین- در آغاز قرار بود این کتاب در ماه اکتبر منتشر شود که قطعاً برای رونمایی در سالگرد چهارصدمین سالگرد مرگ نویسنده در ماه آوریل گذشته بسیار دیر است. آینده مشخصی برای کتاب وجود ندارد. انتشارات «Hodder & Stoughton» که ناشر این کتاب است اعلام کرد، اگرچه مشخص نیست «جانسون» کِی این کتاب را برای انتشار در اختیار آنان قرار دهد اما آنان قصد ندارند مبلغی را که به وی پرداخت کرده‌اند پس بگیرند.

نظرات متفاوتی درباره این اتفاق در میان کارشناسان نشر کتاب وجود دارد. عده‌ای معتقدند این کتاب اثر خوبی نخواهد بود. از طرف دیگر وجود یک کتاب دیگر در بازار درباره نویسنده بنام انگلیسی هیجان زیادی را در میان مردم ایجاد کرده بود. پیش از اعلام این خبر شایعه‌ای به وجود آمده بود که نویسنده حتی یک کلمه از کتاب را نیز ننوشته  و از نویسندگان دیگر برای انجام این کار درخواست کمک کرده است. البته ناشر این کار توجهی به این شایعات ندارد.

به نظر می‌آید شخصیت «شکسپیر» نیز تحت تأثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار گرفته است. محققین معتقدند «شکسپیر» متعلق به قاره اروپا است و دولت انگلیس نمی‌تواند مردم اروپا را از وجود و افتخار به او محروم کند.

درست است که نویسنده شاعر ملی بریتانیا است اما «مایکل دابسون»، پژوهشگر طی مصاحبه‌ای در کنسولگری بریتانیا در فرانسه اعلام کرد این نمایشنامه‌نویس فقط به بریتانیا تعلق ندارد و یک پدیده اروپایی است. وی گفت: «بسیاری از آثار این نویسنده در اروپا به خصوص در ایتالیا-ونیز، ورنا، پادوا، و سیسیل-رخ می‌دهد و بسیاری دیگر از منابع ایتالیایی و فرانسوی بهره می‌برد. به نظر می‌رسد وی بسیاری از این آثار را به زبان اصلی خوانده است.

«بن جانسون»، نویسنده و هم‌عصر «شکسپیر» درباره وی گفته بود که او کمی زبان لاتین بلد است و زبان یونانی نمی‌داند اما «شکسپیر» زبان فرانسوی را خوب می‌دانست و بخشی از نمایشنامه «هنری پنجم» را به زبان فرانسوی نوشته بود. وی رابطه خوبی با «جان فلوریو»، مترجم ایتالیایی داشت و در سال 1602 به یک خانواده فرانسوی در منزل خود پناه داده بود.»

در سال 2014 «دابسون» به همراه یک گروه از «بروکسل» دیدن کردند و مأموریت داشتند «ویلیام شکسپیر» را برای ستایش شاعری که آثارش را می‌توان به تمام ملل دنیا نسبت داد به عنوان «ملک‌الشعرای اروپا» معرفی کنند. اما به نظر می‌رسد این «پروژه» نیز مانند «کتاب «بوریس جانسون» معلق مانده است.

روز دوشنبه اعلام شد که برنامه «بوریس جانسون» برای اتمام کتاب زندگینامه «شکسپیر» نامشخص است.