«بوچی امچتا» رمان‌نویس برجسته اهل نیجریه که مقام شوالیه سلطنتی انگلستان را داشت،‌ در سن 72 سالگی درگذشت.

«بوچی امچتا» درگذشت

«بوچی امچتا» رمان‌نویس برجسته اهل نیجریه که مقام شوالیه سلطنتی انگلستان را داشت،‌ در سن 72 سالگی درگذشت.

به گزارش هفت هنر، «گاردین» نوشت: «بوچی امچتا» نویسنده سرشناس نیجریه‌ای که 20 رمان او سرآمد آثار نویسندگان سیاه‌پوست انگلستان محسوب می‌شد،‌ در سن 72 سالگی درگذشت.
او که در لندن سکونت داشت،‌ آثاری را در حوزه ادبیات کودک،‌ نوجوان و بزرگسال‌ در ژانرهای رمان، ‌داستان و نمایشنامه به نگارش درآورده بود. کارهای این نویسنده بیشتر روی سیاست‌های نژادی و جنسیتی بریتانیای دهه 1960 و 1970 تمرکز دارند.
«آمیناتا فورنا» نویسنده، «امچتا» را «یکی از اعضای نسل رنسانس وول سویینکا» نامیده و به او ادای احترام کرده است. به گفته این نویسنده،‌ «سویینکا» و «امچتا» از جمله نویسندگانی بودند که با کشور خود پیر شدند و ادبیات آفریقایی را جان بخشیدند.
«بوچی امچتا» متولد سال 1944 بود. او سال 1960 به همراه همسرش که از 11 سالگی به عقد او درآمده بود، راهی انگلیس شد. «امچتا» در 1974 رمان زندگینامه‌ای خود را با عنوان «شهروند درجه دو» روانه بازار کرد. او در این کتاب به رابطه غم‌انگیز و گاهی خشونت‌بار خود با همسرش پرداخته بود. در این کتاب آمده که همسرش دست‌نوشته‌های یکی از کتاب‌های او را سوزاند.
این نویسنده در سن 22 سالگی همسرش را رها کرد و برای سرپرستی پنج فرزندش مشغول به کار شد. او در همین دوره در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه لندن فارغ‌التحصیل شد. تا سال 1978 در انجمن‌های حمایت از سیاه‌پوستان انگلیسی فعالیت داشت و از همین تجربیات برای نگارش داستان‌هایش استفاده می‌کرد.
«قیمت عروس» نام سومین رمان اوست که به نقش زنان در جامعه نیجریه پرداخته است. «لذت مادری» از معروفترین کارهای اوست. از میان نمایشنامه‌های «امچتا» هم می‌توان به «یک نوع ازدواج» اشاره کرد که اولین‌ کار او در این ژانر بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت. «بی.بی.سی» اثری را براساس این نمایشنامه به روی آنتن برد و او 10 سال بعد رمانی را براساس این نمایشنامه به نگارش درآورد.
این رمان‌نویس نیجریه‌ای در سال 2005 به پاسداشت فعالیت‌های هنری و ادبی خود، مقام شوالیه سلطنتی انگلستان را دریافت کرد. او سال 2000 آخرین رمان خود،‌ «قبیله جدید» را به نگارش درآورد و باقی عمرش را به کار نشر و نوشتن سپری کرد.
«برناندین ایواریستو» نویسنده نیجریه‌ای ـ انگلیسی، «امچتا» را «شخصیتی به‌طور باورنکردنی بزرگ در تاریخ ادبیات انگلستان» توصیف کرد.

«بوچی امچتا» رمان‌نویس برجسته اهل نیجریه که مقام شوالیه سلطنتی انگلستان را داشت،‌ در سن 72 سالگی درگذشت.