لوریس چکناواریان در نشست تشریح برنامه‌های فستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» گفت: مهم‌ترین و بهترین چیز در درمان بیماری، موسیقی و هنر است. محک تنها بیمارستانی است که به فرهنگ توجه کرده و متوجه شده بهترین داروی بچه‌ها، موسیقی است.

بهترین داروی بیماری، موسیقی است

لوریس چکناواریان در نشست تشریح برنامه‌های فستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» گفت: مهم‌ترین و بهترین چیز در درمان بیماری، موسیقی و هنر است. محک تنها بیمارستانی است که به فرهنگ توجه کرده و متوجه شده بهترین داروی بچه‌ها، موسیقی است.

به گزارش هفت هنر، در فستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» گروه‌ها و هنرمندانی مانند لوریس چکناواریان، کامکارها، شهرداد روحانی، کیخسرو پورناظری و گروه شمس و سهراب پورناظری همراه آنتونیو ری به اجرای برنامه می‌پردازند. اجرای گروه پالت و همچنین اجرای مشترک گروه‌های کامنت و داماهی از دیگر برنامه‌های این فستیوال موسیقی است. براساس اعلام برگزارکنندگان، پنج درصد از فروش بلیت‌های این برنامه به کودکان مبتلا به سرطان تحت حمایت محک و همچنین درصدی دیگر از فروش برای حمایت از موسیقی‌دانان در حوزه‌ سلامت و رفاه در نظر گرفته شده است.

در ابتدای این نشست کاوه گرایلی – مشاور هنری این فستیوال – گفت: ما سعی کرده‌ایم تنوع موسیقایی داشته باشیم و از هنرمندان در زمینه‌های مختلف هنری دعوت کرده‌ایم و از طرفی دوست داشتیم در «فستیوال موسیقی بارانا» هنرمندان بین‌المللی بیشتری حضور داشته باشند و این فستیوال به یک رویداد بین‌المللی تبدیل شود.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر ما در این فستیوال، اجرای موسیقی در فضای تاریخی بود و به همین دلیل ابتدا کاخ گلستان را که بنایی ثبت‌شده در یونسکو است، برای برگزاری این مراسم انتخاب کردیم؛ اما به دلایلی نشد و ما این برنامه را در کاخ نیاوران اجرا می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم پس از کاخ نیاوران، در مجموعه تاریخی بیستون نیز برنامه اجرا کنیم.

در ادامه هوشنگ کامکار – سرپرست گروه کامکارها – با بیان این‌که باید این فستیوال را به فال نیک گرفت، اظهار کرد: امروز تعجب کردم که چگونه امکان دارد در فرصتی کوتاه، چنین رخدادی به وقوع بپیوندد. خوشحالم که این فستیوال به مسؤولیت‌های اجتماعی توجه می‌کند.

او درباره برنامه گروه کامکارها نیز توضیح داد: این برنامه از دو قسمت تشکیل شده است. در بخش اول آثاری را به زبان فارسی اجرا می‌کنیم. من و برادرانم ارسلان و پشنگ کارها را انجام دادیم. خواننده مشهوری نداریم، اما نوازندگان مهمان داریم. قسمت دوم نیز به زبان کردی است و کارهای جدیدی را در آن اجرا می‌کنیم. برادرانم ارسلان، اردوان و اردشیر نیز تکنوازی خواهند کرد.

کیخسرو پورناظری – تنبورنواز و سرپرست گروه شمس – نیز با بیان این‌که چند سال است در آموزشگاه موسیقی خود، قلک محک دارد، گفت: ما از این موضوع غافل نبودیم و خوشحالم بخش خصوصی و هنرمندانی که دل‌شان برای این مملکت می‎تپد این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. امیدوارم این فستیوال که با ارزش و اعتبار خاصی شروع می‌شود، در آینده قدم‌های مثبت‌تر و محکم‌تری بردارد.

او درباره اجرای گروه شمس، بیان کرد: قسمت اول برنامه ما، به تکنوازی من همراه با خواندن چند بیت از حضرت مولانا اختصاص دارد که آیین مشکاتیان با سازهای کوبه‌ای من را همراهی می‌کند. بخش دوم سه‌نوازی من و پسرانم تهمورس و سهراب است که سه قطعه بی‌کلام از ساخته‌های من و قطعه جدیدی را اجرا می‌کنیم و قسمت سوم با حضور گروه شمس روی صحنه، گروه‌نوازی خواهیم داشت.

شهرداد روحانی – رهبر ارکستر – نیز در سخنانی گفت: برای من جالب است و هیجان‌زده هستم که در فضای باز کنسرت برگزار می‌کنم. این برای اولین‌بار است در کشورم چنین کاری را انجام می‌دهم.

وی افزود: من در این برنامه قطعاتی از خودم را همراه با پیانو اجرا می‌کنم و یک کوئینتت زهی من را همراهی می‌کند. همچنین در این اجرا نازلی بخشایش ساز هارپ و صابر جعفری و آرش اسلامی، سازهای کوبه‌ای را می‌نوازند.

آراسب احمدیان – مدیرعامل موسسه خیریه محک – هم برگزاری این فستیوال را نقطه شروع پیوند هنر و فعالیت‌های عام‌المنفعه دانست و اظهار کرد: این اتفاق مهم و ارزشمندی است که دیدگاه‌ها و جهت‌های مختلف کشور را در کنار یکدیگر جمع می‌کند. عدد آنقدر مهم نیست، بلکه حرکت اجتماعی این هنرمندان مهم است.

وی همچنین از تکمیل طرح توسعه بیمارستان و افتتاح سالن آمفی‌تئاتر بیمارستان محک در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: من از هنرمندان حاضر دعوت می‌کنم تا در افتتاحیه حضور داشته باشند.

در ادامه، آرین کشیشی – سرپرست گروه کامنت – گفت: خوشحالم که در کشور، فستیوال خصوصی داریم که می‌تواند در هر زمانی برگزار شود و گروه‌های مختلفی در آن حضور پیدا کنند. ما قرار است ۱۰ قطعه را اجرا کنیم و قطعه مشترکی را با همراهی گروه داماهی اجرا می‌کنیم.

رضا کولغانی – خواننده گروه داماهی – اظهار کرد: ما با چیدمان جدید اجرا خواهیم کرد و قطعه «مردن مردانه» را به‌صورت مشترک با گروه کامنت اجرا می‌کنیم.

امید نعمتی – خواننده گروه پالت – نیز بیان کرد: فکر می‌کنم تداوم این‌گونه فستیوال‌ها انرژی خوبی به جوانان بدهد. امیدوارم ببینیم چند سال دیگر این فستیوال روی پای خودش ایستاده است.

لوریس چکناواریان  – رهبر ارکستر – که قرار است با همراهی میترا حجار – بازیگر – اجرا داشته باشد، درباره این اجرا توضیح داد: ۱۸ لاو سانگ برای سازهای زهی را با اشعار شعرای معروف ایرانی اجرا خواهیم کرد.

تهمورس پورناظری – رییس فستیوال شب‌های بارانا – هم ۱۸ مردادماه در پایان این نشست در کاخ نیاوران، گفت: بعد از سال‌ها که آسمان را از موسیقی گرفتند، حالا قرار است موسیقی زیر آسمان برگزار شود. فکر می‌کنم اولین موزیسینی باشم که به موسیقی خدمت می‌کنم از طریق خدمت کردن به موسیقی‌دان‌های کشورم. این‌که چند کنسرت در کنار یکدیگر برگزار شوند، چیز عجیبی نیست، اما اینجا همه بزرگانی که به نام و کنسرت نیازی ندارند با دغدغه موسیقی کنار هم جمع شده‌اند. امیدوارم این فستیوال چند سال آینده به اعتباری برسد که همه دوست داشته باشند در آن شرکت کنند.

وی اضافه کرد: بخش کوچکی از درآمد را به محک تقدیم می‌کنیم که ارزش مالی چندانی ندارد؛ اما به لحاظ معنوی ارزشمند است تا نشان دهیم همه ز یک گوهر هستیم. از طرفی بخشی از درآمد به هنرمندان موسیقی که امکان درآمدزایی ندارند، تقدیم می‌شود.

لوریس چکناواریان در نشست تشریح برنامه‌های فستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» گفت: مهم‌ترین و بهترین چیز در درمان بیماری، موسیقی و هنر است. محک تنها بیمارستانی است که به فرهنگ توجه کرده و متوجه شده بهترین داروی بچه‌ها، موسیقی است.