درحالی‌که چندی پیش دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد تا نیروی انتظامی تنها درباره مسائل ترافیکی و امنیتی کنسرت‌ها نظر دهد؛ قوه قضاییه و کمیسیون فرهنگی مجلس آن را فاقد اعتبار خواندند و بار دیگر وزارت ارشاد درگیر چالش دفاع از مجوزهایش شد.

بلاتکلیفی موسیقی در میان چالش های سه قوه و نیروی انتظامی

درحالی‌که چندی پیش دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد تا نیروی انتظامی تنها درباره مسائل ترافیکی و امنیتی کنسرت‌ها نظر دهد؛ قوه قضاییه و کمیسیون فرهنگی مجلس آن را فاقد اعتبار خواندند و بار دیگر وزارت ارشاد درگیر چالش دفاع از مجوزهایش شد.

به گزارش هفت هنر،  چندی پیش فرزاد طالبی از تغییر ماده 20 آیین‌نامه اماکن عمومی خبر داد. براساس آمصوبه هیات دولت؛ نیروی انتظامی از دخالت در محتوای محافل و صدور مجوز منع شده است و فقط می‌تواند درباره مسائل ترافیکی کنسرت‌ها نظر دهد.

آیین‌نامه سال ١٣٣۶؛ دلیل دخالت ناجا در برگزاری کنسرت‌ها

دولت در سال ١٣٣۶ آیین نامه‌ای تصویب و ابلاغ کرد بر این اساس که نظم تمامی برنامه‌های عروسی، جشن‌ها و کنسرت‌ها برعهده شهربانی است. در کنار آنها اجرای کنسرت‌ها هم آمده بود. ولی بعد از پیروزی انقلاب مجوز تمامی کنسرت‌ها و اجراهای صحنه‌ای برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت که بعدها نیروی انتظامی براساس همان آیین‌نامه گذشته اعلام کرد؛ اماکن باید از ما مجوز بگیرد.

تغییر ماده 20 ازجمله اتفاقات مثبتی بود که در دوره علی جنتی برای بهبود شرایط برگزاری کنسرت‌ها رقم خورد و کمک کرد تا ارشاد بتواند از مجوزهایش دفاع کند. اما به‌نظر می‌رسد این اتفاقات چندان کم‌حاشیه هم نبودند.

علم‌الهدی: مصوبه دولت یعنی محور اقتدار نظام با فساد مقابله نکند

طی روزهای گذشته؛ آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در واکنش به مصوبه هیات دولت؛ خطاب به وزیر ارشاد گفت: آقای وزیر شما با یک خودکار 10 تومانی وزیر نشدید، بلکه با هزاران خون شهید، وزیر شده‌اید. آیا وزیر شده‌ای تا این را تصویب کنی؟ خوشبختانه قوه قضائیه قاطعی داریم و دادستان‌های جوانمرد ما در تمام نقاط کشور اجازه نمی‌دهند جمهوری اسلامی ایران کانون توسعه فساد و فحشا شود.

وی افزود: این مصوبه یعنی محور اقتدار نظام در برابر مفاسد اخلاقی، فرهنگی، فساد، فحشا، فسق و فجور نه‌تنها بی‌تفاوت باشد بلکه اصلا نباید دخالت کند.

احمد مازنی: رسم حکومت‌داری نیست که هرکس در نظام حرف خودش را بزند

از سوی دیگر احمد مازنی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره حواشی‌ که پیرامون مصوبه هیات دولت ایجاد شده است؛ گفت: من معتقدم مسئولین محترمی که در یک موضوع مشترک مسئولیت مشترک دارند؛ حتما باید با هماهنگی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کنند چون از نگاه مردم مجموعه حاکمیت مسئول حفظ امنیت مراسم‌ها و برنامه‌های فرهنگی‌ست. ما با تدبیری که از مسئولین ارشاد و هوشمندی که از فرماندهی نیروی انتظامی سراغ داریم؛ امیدواریم  این هماهنگی را شکل دهند تا مردم احساس دوگانگی نکنند.

او ادامه داد: من شرح وظایف نیروی انتظامی را نخوانده‌ام و درباره مسئولیت‌هایش قضاوتی ندارم اما بطور کلی می‌گویم از نگاه مردم؛ حاکمیت مسئول امنیت برنامه‌هایی‌ست که مجوز رسمی دارد. نیروی‌ انتظامی، بخشی از دولت، بخشی از قوه قضاییه، بخشی از مجلس یا سایر دستگاه‌ها نمی‌توانند از مسئولیت خود شانه خالی کنند یا مثل زمین قوتبال توپ را توی زمین همدیگر بیاندازند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین تصریح کرد: این رسم حکومت‌داری نیست که بخشی از حاکمیت مصوبه‌ای را تصویب کند و بخش دیگری از حکومت بگوید ما به این مصوبه توجهی نداریم. خصوصا اینکه این مصوبه از سوی عالی‌ترین مثام قوه مجریه اعلام شده است. بطور کلی این روش صحیحی برای اداره مسائل فرهنگی اجتماعی نیست.

مازنی در پایان گفت: مردم به این کاری ندارند که نظر افراد درباره مسائل چیست. آنها به یک قانون نیاز دارند تا بدانند بروند کنسرت یا نروند و براساس آن برنامه زندگی خود را مشخص کنند. این درست نیست که بخشی از حاکمیت بگوید کنسرت بروید و بخشی دیگر مانع برگزاری کنسرت شود.

سخنگوی قوه‌قضائیه: ناجا طبق گذشته مسئولیتش را انجام می‌دهد

پس از اظهارنظرهای مختلف پیرامون مصوبه هیات دولت؛ سخنگوی قوه قضائیه درخصوص وظایف ناجا و قوه قضائیه در مورد مسئله کنسرت‌ها اظهار کرد: درست است که مجوز کنسرت‌ها توسط وزارت ارشاد صادر می‌شود، اما این مسئله مسئولیتی را از روی دوش قوه قضائیه و نیروی انتظامی برنخواهد داشت و به این معنا نیست که اگر ناهنجاری و اقدام غیرقانونی در این کنسرت‌ها شکل بگیرد، ناجا و قوه قضائیه برخوردی نمی‌کنند، زیرا وظیفه ناجا حفظ نظم و برخورد با ناهنجاری‌هاست. همانطور که در گذشته بوده، ناجا در راستای صدور مجوز کاری نخواهد داشت، اما آنجایی که وظیفه‌اش باشد، برخورد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: مصوبه هیات دولت هیج اعتبار قانونی ندارد

از سوی دیگر رئیس کمیسیون فرهنگی در خصوص غیرقانونی بودن این مصوبه گفت: نیروی انتظامی سازمان مستقلی است که با توجه به اینکه زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود، مصوبات هیات دولت هیچگونه دخالتی در توسعه یا کاهش وظایف آن نخواهد داشت.

پژمانفر با اشاره به اینکه در این مصوبه وظایفی برای نیروی انتظامی تعریف شده که مغایر با تکالیف ذاتی ناجا است، گفت: در این مصوبه حتی از نمایندگان نیروی انتظامی برای دریافت نقطه نظرات کارشناسی دعوت نشده است و این مصوبه به‌صورت یکطرفه و بدون مشورت با نهادهای مرتبط به تصویب رسیده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس این موضوع را داری نکات قابل بررسی فراوانی دانست و گفت: این موضوع به سبب گستردگی دارای اشکالات فراوانی است که طبعا باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و به تایید نمایندگان برسد.

پژمانفر در پایان اظهار داشت: براساس این اشکالات مصوبه هیئت دولت هیج اعتبار قانونی ندارد و تا زمانی که این تغییرات از مسیر صحیح به آیین نامه‌های نیروی انتظامی وارد نشود، ناجا ملزم به اجرای آن نخواهد بود.

موسیقی؛ قربانی بلاتکلیفی

با توجه به این اظهارنظرها؛ می‌توان گفت که همچنان با گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی؛ حاکمیت به یک جمع‌بندی کلی درباره موسیقی و کنسرت‌ها نرسیده است. در این شرایط بخشی از حاکمیت افرادی که کنسرت می‌روند را فاسد می‌دانند و بخشی از حاکمیت خودش به کنسرت می‌رود و قصد دارد تا مردم برای رفتن به کنسرت‌ها درگیر حاشیه‌های حاکمیتی نشوند.

اما به نظر می‌رسد در این بین دولت ضعیف‌ترین نهاد حاکمیتی‌ست چراکه نمی‌تواند از مجوزهای خود برای یک کنسرت دفاع کند. آیا در این بین این موسیقی نیست که قربانی می‌شود؟

درحالی‌که چندی پیش دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد تا نیروی انتظامی تنها درباره مسائل ترافیکی و امنیتی کنسرت‌ها نظر دهد؛ قوه قضاییه و کمیسیون فرهنگی مجلس آن را فاقد اعتبار خواندند و بار دیگر وزارت ارشاد درگیر چالش دفاع از مجوزهایش شد.