آئین اختتامیه نخستین جشنواره داستان کوتاه بهاران با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان در سالن خوانش خانه ساعدی این موسسه برگزار شد و نفرات برتر جشنواره جوایز خود را دریافت کردند.

برندگان جشنواره داستان کوتاه بهاران معرفی شدند

آئین اختتامیه نخستین جشنواره داستان کوتاه بهاران با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان در سالن خوانش خانه ساعدی این موسسه برگزار شد و نفرات برتر جشنواره جوایز خود را دریافت کردند.

به گزارش تیترهنر، در ابتدای این مراسم ابوالفضل بانی، مدیر موسسه بهاران ضمن خوش آمد گویی به حضار، هدف از تأسیس این موسسه در سال 92 را بسط ادبیات داستانی و مقوله‌های بین رشته‌ای و بعضی رشته‌های هنری بیان کرد و گفت: «تقریباً شش ماه پیش بود که من از آقای گلشیری خواستم برای اولین جشنواره داستان بهاران طرحی ریخته شود. برای ما جالب بود که از کل کشور و حتی از کشورهای دیگر، حدود هزار و صد داستان برای دبیرخانه ما ارسال شد و این امیدواری بزرگی برای ما شد که دوره‌های بعد را با امید به رویش جوانه‌های داستان و قصه نویسی، محکم‌تر و بهتر برگزار کنیم.»

سپس «مهدی یزدانی خرم»، نویسنده و روزنامه نگار کشور که از اعضای هیئت داوران این جشنواره بود، پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشریح فضای داستان نویسی امروز کشور، گفت: «به‌طور قطع در فضای مجازی و رسمی بارها راجع به اوضاع داستان نویسی ایران شنیده و خوانده‌ایم که این روزها رمان کم خوانده می‌شود یا فلان کار زرد و مبتذل است، این مربوط به فلان باند یا مافیا است و از این مصادیقی که خیلی زیاد وجود دارد. من با توجه به سال‌های حضورم در ادبیات ایران چه به‌عنوان داستان نویس و یا منتقد ادبی، بی‌تردید از طرف خودم این تضمین را می‌دهم داستان نویسی در یکی از بهترین زمان خودش به سر می‌برد. این نه به خاطر یک حمایت کورکورانه، بلکه بین سال 88 تا 92 نفس ادبیات ایران بریده شد. فارغ از کارهایی که منتشر می‌شد و کار باکیفیت هم زیاد دیده می‌شد، یک افسردگی عمیقی نسبت به خواندن کتاب به وجود آمده بود. خیلی‌ها به هر دلیلی علاقه‌ای به خواندن کتاب نداشتند. مسائل سیاسی بسیار در این مسئله تأثیر داشت. از 92 تا حالا روزهای مختلفی را پشت سر گذاشتیم. رسانه‌هایی که رقیب کتاب هستند به‌شدت گسترده شدند. در کتاب دعوت به تماشای دوزخ، مقاله درخشانی از یوسا در جواب فیلسوف فرانسوی آورده شده که اعتقاد دارد رمان نویسی و داستان نویسی به‌طور کل از بین خواهد رفت و جای آن را فضای مجازی خواهد گرفت. یوسا جواب می‌دهد: ما که همیشه در اقلیت بودیم. اتفاقاً اگر کسی در این زمان داستان بخواند مشخص است شیفته جادوی این نوع روایت است. از نظر من در ادبیات ایران کمیت خیلی بالا رفته است».

سپس روشا گواهی، نوازنده جوان ویولای کشور به روی صحنه رفت و قطعه‌ای زیبا از سباستین باخ را برای حضار اجرا کرد.

در ادامه «سیامک گلشیری»، دبیر این جشنواره بیانیه هیئت داوران جشنواره متشکل از مرتضی برزگر، مهدی یزدانی خرم و سیامک گلشیری را برای حضار قرائت کرد.

هیئت داوران این جشنواره در این بیانیه از حضور چشمگیر شرکت کنندگان در این جشنواره و تحول رو به رشد امروز داستان نویسی خبر داده و اعلام کردند: «هیئت داوران جشنواره بهاران از نزدیک به هزار داستان راه یافته در مرحله اول؛ هشتاد داستان و در مرحله نیمه نهایی؛ سی داستان را به دبیرخانه این جشنواره معرفی کرد. آنچه در میان بسیاری از داستان‌های راه یافته به این جشنواره نظر داوران را به خود جلب کرد، تلاش نویسندگان برای رسیدن به سبک و فرم تازه بود. با این همه این موضوع مانع از آن نشده بود که داستان نویسان، شهرزاد درونشان را فراموش کنند. به همین دلیل در بیشتر آثار چیزی که بیش از همه توجه هیئت داوران را به خود جلب کرد قصه آدم‌هایی بود که در موقعیت‌های پیچیده داستانی قرار می‌گرفتند و این موقعیت از آن‌ها شخصیت‌های فراموش نشدنی به وجود می‌آورد و نیز درون مایه‌هایی که گاه به‌شدت ذهن خواننده را با خود درگیر می‌کند. این موضوع بدون شک نویددهنده آن است که ادبیات داستانی ایران در حال پیمودن مسیری روشن است».

دبیر جشنواره در انتهای سخنانش گفت «دل بستن به جوایز گاهی می‌تواند بی‌اندازه ویران گر باشد اما امید است حرکت‌های این چنینی قادر باشند نویسندگان را در تلاشی جدی برای خلق آثار عمیق و ماندگار یاری کند».

سپس اسامی برندگان این جشنواره به شرح زیر قرائت و مراسم اهدای جوایز انجام شد: هیئت داوران داستان قسم به دست‌ها نوشته راضیه مهدی زاده، داستان عاشق به قلم مهرداد مراد و داستان زورآباد به نویسندگی مصطفی شمس را به ترتیب سه اثر برتر این دوره معرفی کردند و لوح، تندیس جشنواره و وجه نقد به ایشان اهدا شد.

منوچهر کارگزاری با داستان رشت زیر نور ماه، آرش محمودی با داستان در احوال این نیمه شب، نیلوفر حسن زاده با داستان زندگی می‌گذرد نادیا، سارا اژدر تاج دینی با داستان بلوار دریا، محدثه شریفات با داستان فرشته، مجید صابری با داستان پارافین و مجتبی هژبری با داستان مادمازل ماهی عناوین چهارم تا دهم این جشنواره را به خود اختصاص دادند.

این جشنواره که به همت موسسه بهاران خرد و اندیشه و به دبیری سیامک گلشیری برگزار شده بود، با دریافت تعداد خیره کننده بیش از 1000 داستان با استقبال داستان نویسان جوان داخل کشور روبرو شد.

آئین اختتامیه نخستین جشنواره داستان کوتاه بهاران با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان در سالن خوانش خانه ساعدی این موسسه برگزار شد و نفرات برتر جشنواره جوایز خود را دریافت کردند.