بازتاب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر هنر خود

اِدوارد ویایزی ام‌پی، وزیر فرهنگ بریتانیا، ٢۴ ژوئن در توییتی پس از اعلام نتایج تاریخی همه‌پرسی که در آن بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رأی داد، گفت: «رأی من به ماندن بود. اما ملت ما حرف زد. ما باید به این نتیجه احترام گذاشته و مطمئن شویم آینده بزرگی برای کشورمان رقم خواهیم زد». تصمیمی که اروپا را در پیامدهای آشفته قرار داد، هنرمندان، مسئولان، کارکنان نمایشگاه‌ها و موزه‌ها، حقوق‌دان‌های هنر و دیگر افراد را در دنیای هنر به ترس از پیامدهای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا واداشت. برای سنجش شرایط موجود در بخش هنری به سراغ دست‌اندرکاران این بخش رفتیم و پاسخ‌هایشان را بررسی کردیم. در اینجا برخی از بازخوردها را گردآوری کرده‌ایم: سرجیو مونیوس سارمیینتو، حقوق‌دان هنری و بلاگ‌نویس، در ایمیلی به آرت‌نت نیوز گفت: «پس خیلی جالب می‌شود که ببینیم چگونه دنیای هنر بریتانیا و بازار هنر دنیا خودشان را با این تغییرات مدنی و احتمال قطع تخصیص سرمایه به بخش هنر، سازگار می‌کنند. به‌ویژه این امر جالب خواهد بود که ببینیم چگونه این خروج بر تولید و محتوای هنری تأثیر می‌گذارد و اینکه چگونه قوانین برای کم یا زیاد‌کردن علاقه هنرمندان و رشد جهانی بازار هنر اجرا خواهد شد»

خروج بریتانیا و  بازار  هنر
سخنگوی حراج کریستیز در رابطه با تأثیر بالقوه این رخداد بر فروش‌های آینده، در ایمیلی به آرت‌نت نیوز گفت: «ما در چشم‌اندازی درازمدت به بازار هنر اطمینان داریم زیرا همان‌طور که از شواهد پیداست، میزان کشورهای شرکت‌کننده در حراج ما رو به رشد است. فعلا کسب‌وکار به همان صورت باقی می‌ماند. زمان می‌برد تا اینکه آشکارا مشخص شود در آینده چه تغییراتی خواهیم داشت. ما به‌درستی و دوش‌به‌دوش دولت و همکارانمان در ماه‌های آینده فعالیت خواهیم کرد. هنگامی که روند سیاسی مشخص‌تر شود، کسب‌وکار و عملکردمان را با هر چارچوب مدنی جدیدی همسو خواهیم کرد. هروقت که کسب‌وکاری کرده‌ایم، خود را به تغییرات سیاسی، مدنی و فرهنگی عادت داده‌ایم. تجربه ما طی سال‌ها نشان داده است که مجموعه‌‌داران به جمع‌آوری مجموعه علاقه‌مند هستند».
مایکل شرمن، مدیر ارتباطات شرکت فیلیپس، هم تحلیلی همانند داشت: «در مدت کوتاه، کسب‌وکار به شکلی معمول به‌سوی فروش هفته‌های بعد خود می‌رود. دادن نظری خاص درباره تأثیر درازمدت بر بازار هنر بریتانیا کاری شتابزده است. اما مهم است که به یاد داشته باشیم بازار هنر امروز واقعا مسئله‌ای جهانی است زیرا فروشندگان و خریداران از سراسر دنیا به اینجا می‌آیند».

رایان گَندِر، نقاش، در ایمیلی به آرت‌نت نیوز گفت: «فکر می‌کردم دنیا دارد رو به عقب بازمی‌گردد. اما دنیا رو به عقب بازنمی‌گردد، به همان شکل سابق است. ما داریم به عقب بازمی‌گردیم. دیروز، انگلستان‌ کوچک، خیلی کوچک‌تر شد. این امر تعمقی ناراحت‌کننده را بر وضعیت آموزش در ۴٠ سال گذشته برمی‌انگیزد که چطور اکثریت مردم بریتانیا درک کافی از اقتصاد، سیاست و جنبش اجتماعی ندارند که بشود به آنها در تصمیم‌گیری برای آینده کشورشان اعتماد کرد. من از اینکه یک انگلیسی هستم شرمنده‌ام. همه کشور تقسیم شده است و بحث می‌کند. همسایه‌ها و همکاران در حال مجادله‌اند. بچه‌ها دارند با والدینشان بحث می‌کنند. این امر صرف‌نظر از اینکه بریتانیا را ۴٠ سال به عقب برمی‌گرداند، اصلا ارزشی ندارد بلکه فقط آتش نفرت را در وجود همه دامن می‌زند. مسائلی که در بریتانیای دیروز بود، به‌هیچ‌وجه مشکلی نداشتند. من مطمئنم که اگر حزب استقلال پادشاهی متحد (یوکیپ) قدرت بیشتری پیدا کند، هنرمندان و افراد خلاق اینجا را ترک خواهند کرد».
انجلا چوون، سهام‌دار ارشد گالری دیوید زویرنر، در ایمیلی به آرت‌نت نیوز گفت: «نتیجه بسیار غافلگیرکننده است و اکنون از آن باید به‌عنوان فرصتی برای ایجاد تغییراتی استفاده کنیم که در درازمدت به ما کمک کند. هنوز خیلی زود است که تأثیر این امر را بر بازار هنر بدانیم. فقط باید امید داشته باشیم که بریتانیا بتواند اقتصادی مجزا و دوام‌پذیر ایجاد کند تا با اروپا و جهان همسو باشد».

استفان سیم‌چوویتز، مجموعه‌دار و مشاور هنری، در ایمیلی به آرت‌نت نیوز گفت: این امر برای همه بازارها در کوتاه‌مدت بد است. بلاتکلیفی باعث ایجاد بی‌اعتمادی می‌شود به‌ویژه در موارد مهمی مثل سهام. هنر به‌عنوان اندوخته بلندمدت ثروت، مانع بسیار خوبی در برابر تغییرات ساختاری است همان‌طور که ارز‌های مختلف وقتی در درازمدت ارزش خود را از دست می‌دهند، بانک‌ها برای حفظ تعادل ارز، پول‌های بیشتری چاپ می‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم پس از هضم تأثیر کوتاه‌مدت این امر، هنر می‌تواند به شکلی م‍ؤثر عملکرد ساختاری خود را ادامه دهد؛ همان‌طور که یک ارز جایگزین مانعی در برابر تورم می‌شود. اکنون زمان آن رسیده است که هنر انگلیسی بخریم. من بسیاری از هنرمندان معاصر را دوباره امتحان خواهم کرد؛ هنرمندانی که قیمت‌گذاری آثارشان بر پایه پوند بود و من به همین دلیل نمی‌توانستم مجموعه جمع کنم. فرصت در شرایط بد هم درِ خانه را می‌زند.