«اوسولا کی. لو گویین» نویسنده رمان‌های علمی ـ تخیلی در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

«اوسولا کی. لو گویین» درگذشت

«اوسولا کی. لو گویین» نویسنده رمان‌های علمی ـ تخیلی در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

به گزارش تیتر هنر، «گاردین» نوشت: «اوسولا کی. لو گویین» نویسنده آمریکایی که رمان‌های علمی ـ تخیلی‌اش در دنیا میلیون‌ها جلد فروش دارد، در پورتلند از دنیا رفت.

«لو گویین» جوایز مهم ادبی همچون چند جایزه «نبیولا» و «هیوگو» را در کارنامه‌اش داشت و مشهورترین رمانش «دست چپ تاریکی» و چهارگانه «دریازمین» نام داشت.

پس از انتشار خبر درگذشت این زن نویسنده، چهره‌های مشهوری چون «نیل گیمن»، «استفن گینگ»، «لاری پنی»، «گاوریل کی» و «جان اسکالزی» به او ادای احترام کردند.

«گیمن» که خود از نویسندگان برجسته ژانر علمی ـ تخیلی است، درباره او در توییتر خود نوشت: همین الان متوجه شدم «اورسولا کی. لو گویین»  فوت کرده. واژه‌های او همیشه با ماست. بعضی از آن‌ها بر روح من نوشته شده‌اند. دلم برای او که آدمی باشکوه، بامزه و ممتاز بود تنگ می‌شود، و همچنین برای او به عنوان باهوش‌ترین نویسنده. هنوز هم برای این ادای احترام احساس افتخار می‌کنم.

«استفن کینگ» جنایی‌نویس مطرح آمریکایی و نویسنده آثاری چون «مسیر سبز» و «رستگاری در شائوشنگ» هم نوشت: «اورسولا کی. لو گویین»، یکی از بزرگان، درگذشت. او تنها یک نویسنده علمی ـ تخیلی نبود، یک تمثال ادبی بود. خداحافظ مسافر کهکشان‌ها.

اولین اثر «لو گویین» در سال ۱۹۵۹ به چاپ رسید. او در سال ۱۹۶۶ «دنیای روکانون» را منتشر کرد و دو سال بعد رمان مشهور «جادوگری از دریازمین». «مارگارت اتوود» ـ نویسنده برجسته کانادایی ـ این کتاب را یکی از سرچشمه‌های اصلی ادبیات فانتزی خوانده است.

این شخصیت ادبی سال بعد رمان «دست چپ تاریکی» را به چاپ رساند و جوایز ادبی مهم و اقبال منتقدان و خوانندگان را برای تضمین کرد. این رمان بیش از ۳۰ بار تجدید چاپ شد و نام «لو گویین» را به عنوان نویسنده ژانر علمی ـ تخیلی در حلقه‌های ادبی تثبیت کرد.

آثار این زن نویسنده بارها مورد اقتباس سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته است. «حکایت دریازمین» به کارگردانی «گورو میازاکی» که در سال ۲۰۰۶ به روی پرده رفت،‌ یکی از این فیلم‌ها بود.

«لو گویین» علاوه بر محبوبیت به خاطر رمان‌نویسی، برای نگارش داستان کوتاه و مقاله و سرودن شعر هم شهرت داشت. مشهورترین آثار او علمی ـ تخیلی هستند، اما او جدا از بیش از ۱۹ رمان علمی ـ تخیلی، ۹ مجموعه داستان کوتاه، مقالات، ترجمه، ۱۳ کتاب کودکان و شعر از خود به یادگار گذاشته است. او حتی با آهنگساز آوانگارد «دیوید بوفورد» در ساختن اپرایی در سال ۱۹۸۵ همکاری کرد. او «اپرایی برای ریگل ۹» را درباره گروهی از فضانوردان بر روی سیاره‌ای بیگانه نوشت. آثار «لو گویین» شامل دیدگاه‌های در حال تحول او در مورد علوم اجتماعی، فمینیسم، محیط‌گرایی و آرمان‌شهرها هستند.

او به همراه سه نویسنده دیگر موسسه هنرهای ادبی اورگان را راه‌اندازی کرد و کتاب «راهنمایی برای نویسندگان» را نوشت. «لو گویین» برای روزنامه «گاردین» هم نقد ادبی می‌نوشت که آخرین آن‌ها در نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد.

این رمان‌نویس آمریکایی در سال ۲۰۱۴ جایزه یک عمر دستاورد ادبی را از سوی بنیاد جوایز ملی کتاب آمریکا دریافت کرد و در سخنرانی خود با انتقاد از سایت «آمازون»، فروشندگان آنلاین کتاب را «سودجو» لقب داد.

«اوسولا کی. لو گویین» نویسنده رمان‌های علمی ـ تخیلی در سن ۸۸ سالگی درگذشت.