نمایشگاه آثار جمشید بایرامی تا چهارم اسفند در گالری شکوه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتقادهای جمشید بایرامی از «خندوانه» و «دورهمی»

جمشید بایرامی که به تازگی نمایشگاهی از عکس‌های خود را افتتاح کرده است، از بی‌توجهی به هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی انتقاد و رویکرد تلویزیون را در دعوت هنرمندان غیرعادلانه توصیف کرد.

به گزارش هفت هنر، جمشید بایرامی، نمایشگاهی از عکس‌های خود با عنوان «آینه من باش» را در گالری شکوه برپا کرده است.

این هنرمند درخصوص این نمایشگاه گفت: «هفت سال بود که نمایشگاهی برگزار نکرده بودم و این نمایشگاه برآیند و ادامه روند کاری من در این هفت سال است.»

بایرامی درباره موضوع آثار خود و پرداختی که به شخصیت زن دارد توضیح داد: «موضوع زنان در جامعه ایران همیشه به روز است و کهنه نمی‌شود. من در کارهایم تلاش کرده‌ام به تقابل زن سنتی و مدرن بپردازم و هر یک را براساس ویژگی‌هایشان به تصویر بکشم.»

این عکاس در مورد تعداد آثار و ویژگی‌های آن ها ادامه داد: «من در این نمایشگاه 15 اثر را به تماشا گذاشته‌ام . لوکشین کارها از قبل انتخاب شده بوده و طبیعی است و دخالتی در آن‌ها نداشته‌ام. البته در لوکیشن برخی از آثار برای تاثیرگذاری بیشتر کارگردانی‌هایی هم انجام شده است.»

او درخصوص ویژگی انسان محوری و نگاه اجتماعی در آثار هنرمندان گفت: «در عکس‌های من همیشه انسان نقش اصلی و محوری را دارد. من در کارهایم همیشه تلاش کرده‌ام تا انسان معاصر را با تمام ویژگی‌ها، باورها، پوشش و برخوردها به نمایش بگذارم.»

این هنرمند درباره نامی که برای نمایشگاه خود انتخاب کرده است، توضیح داد: «در واقع نمی‌توانم دلیل انتخاب این نام را بیان کنم، بلکه باید با مشاهده آثار به آن پی برد و تعریف خاصی از آن ندارم.»

بایرامی در مورد مشکلات و کمبودهایی که در حوزه هنرهای تجسمی وجود دارد، بیان کرد: «معاونت هنری وزارت ارشاد باید دو کار انجام دهد، اول به هنرمندان آماتور آموزش دهد تا بتوانند پیشرفت کنند و بالا بیایند و دوم هم اینکه از هنرمندان حرفه‌ای حمایت کند تا بتوانند آثار خود را در ایران و جهان به نمایش بگذارند، اما هیچ کدام از این کارها در حوزه هنرهای تجسمی انجام نشده است.

او همچنین ادامه داد: «متاسفانه سیاست‌هایی که از جانب معاونت هنری در این مدت اتخاذ شده به هنرهای تجسمی لطمه بزرگی زده و در این مدت هیچگونه حمایتی از هنرمندان صورت نگرفته است. به نظرم معاونت هنری اگر تعطیل شود بیشترین لطف را به هنرمندان و دنیای هنر کرده است. در این مدت چهار ساله، این نهاد بیشتر جنبه فرمالیته داشته و به جای انجام وظایف، به هدر دادن بودجه پرداخته است. برای مثال موزه هنرهای معاصر باید محفلی شود برای تبادل هنری میان کشورها، نه اینکه نمایشگاهی از کویر در آن برپا شود. خوب نیست اینطور بیان کنم ولی در این مدت هنر به خاک سیاه نشسته است و هیچ یک از افراد پاسخگو نیستند.»

این عکاس درخصوص استقبال و علاقه‌مندی مردم به هنر هم اضافه کرد:  «مردم علاقه دارند برای تماشای آثار هنری به نمایشگاه‌ها بروند، ولی ما چه کرده‌ایم؟ برای مثال به جای اینکه در برنامه‌های تلویزیونی به هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی بپردازیم، در هر مناسبتی جمعی از بازیگران را دعوت می‌کنیم. همه برنامه‌ها از جمله «خندوانه» و «دورهمی» این کار را انجام می‌دهند. مگر بازیگران بیشتر از سایر هنرمندان می‌فهمند؟ برنامه‌های تلویزیونی در این مورد مقصر هستند و باید این عوام زدگی را تمام کنند. این فرهنگ غلط باید اصلاح شود.»

نمایشگاه آثار جمشید بایرامی تا چهارم اسفند در گالری شکوه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نمایشگاه آثار جمشید بایرامی تا چهارم اسفند در گالری شکوه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.