انتشارات «هارپر کولینز» قرار است چند کتاب منتشرنشده از نویسنده درگذشته «مارگارت وایز براون»، نویسنده آمریکایی آثار کودکان منتشر کند.

انتشار چند کتاب منتشرنشده از «مارگارت وایز براون»

انتشارات «هارپر کولینز» قرار است چند کتاب منتشرنشده از نویسنده درگذشته «مارگارت وایز براون»، نویسنده آمریکایی آثار کودکان منتشر کند.
به گزارش هفت هنر به نقل از نیویورک‌تایمز- کلمات درست مانند دارو هستند و کودکان را جادو می‌کنند. وقتی جمله آغازین کتاب «مارگارت وایز براون» تحت عنوان «ماه شب بخیر» را که می‌گوید: «در اتاقی بسیار سبز…» بخوانید درست مانند این است ستایش «مارسل پروست» از محیطی آرام را بخوانید.

حالا قرار است کتابی جدید از «براون» تحت عنوان «روز خوب، شب خوب» منتشر شود که پیش از این منتشر نشده بود و گویا ادامه «ماه شب بخیر» است. این کتاب در واقع در سال 1950 توسط «براون» به نگارش درآمده است اما با مرگ ناگهانی نویسنده دو سال پس از آن انتشار آن متوقف شد. چند سال پیش ویراستاری کتاب را بار دیگر ویرایش کرد و نویسنده-تصویرگر «لورن لانگ» کار تصویرگری آن را انجام داد و قرار است در ماه اکتبر توسط کتب کودک «هارپر کولینز» وارد بازار کتاب خواهد شد.

قرار نیست کتاب «روز خوب، شب خوب» ادامه کتاب «ماه شب بخیر» باشد که در طول زندگی «براون» فروش خوبی نداشت و موفقیت آن سال‌ها پس از انتشار آن شکل گرفت. البته کسی که «ماه شب بخیر» را خوانده باشد درمی‌یابد کتاب جدید از نظر زبانی شباهت بسیاری به کتاب قبلی دارد. البته کتاب اول در داخل خانه و در هنگام شب رخ می‌دهد. در حالی که کتاب جدید قصه خرگوش داستان را پس از بیدار شدن از خواب روایت می‌کند.

اما سؤال اینجاست که وقتی «ماه شب بخیر» در سال 1944 نگاشته شد و هنوز هم تجدید چاپ می‌شود و حدود 32 میلیون نسخه به فروش رفته و با فرمت‌های مختلف منتشر شده است انتشار کتاب جدید از این نویسنده چه لزومی دارد؟

«نانسی اینتلی»، مدیر ویراستاران انتشارات «هارپر کولینز» در این باره می‌گوید: «ما کتاب «ماه شب بخیر» را دوست داریم و به آن احترام می‌گذاریم. اما احساس می‌کنیم وی اگر زنده بود این کتاب را در مرحله بعدی کار حرفه‌ایش منتشر می‌کرد.»

البته این تنها کتابی نیست که از «براون» در انتشارات «هارپر کالینز» منتشر شده است. سال گذشته این ناشر کتب قدیمی «پرنده مرده» و «کریسمس در مزرعه» را نیز با تصاویر جدید منتشر کرد.

«براون» یکی از موفق‌ترین نویسندگان کتاب کودک در زمان خود بود. مهم‌ترین آثار وی شامل «خرگوش فراری» درباره عشق بی‌قید و شرط پدر و مادر به فرزند است و «خانواده خزدار کوچک» درباره حیوانات مهربان است. او نویسنده خستگی‌ناپذیر بود و همیشه روش‌های جدید را در کار خود آزمایش می‌کرد. اینقدر این کار را انجام می‌داد تا بتواند آن را درست انجام دهد یا خسته شود و آن را کنار بگذارد. به همین دلیل آثار ناتمام بسیاری از وی بر جای مانده است. چند داستان جدید نیز پس از مرگ وی منتشر شده است. بعضی دیگر نیز به ویراستاران سپرده شد اما به دلیل نداشتن کیفیت کافی کنار گذاشته شدند.

این آثار ناتمام در آغاز به کتابخانه عمومی «وسترلی» سپرده‌ شد و بعضی دیگر نیز تا سال 1990 در خانه خواهر وی نگهداری می‌شد اما کمی بعد «اِمی گری» که انتشارات کوچکی به راه انداخته بود تصمیم گرفت این آثار را منتشر و طرفداران خانم «براون» را خوشحال کند.

وی موفق شد حق انتشار این اثار را از «روبرتا براون»، خواهر این نویسنده که پیش از این هم تلاش کرده بود این داستان‌ها را به فروش برساند خریداری کند. خواهر نویسنده از ناشر درخواست کرده است آثار وی قبل از انتشار دچار تغییر نشود.

در ماه جاری نیز انتشارات «هارپر کولینز» کتاب «شمال، جنوب، شرق، غرب» این نویسنده را که درباره پرنده کوچکی که قبل از آمدن به خانه به همه جا پرواز می‌کند منتشر خواهد کرد. کتابفروشی‌ها از انتشار اثر جدید بسیار خوشحال هستند و معتقدند انرژی جدید وارد بازار کتاب خواهد شد.

انتشارات «هارپر کولینز» قرار است چند کتاب منتشرنشده از نویسنده درگذشته «مارگارت وایز براون»، نویسنده آمریکایی آثار کودکان منتشر کند.