نشست پرسش و پاسخ فیلم «اشنوگل» به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرنسری در برج میلاد برگزار شد.

ابراهیم اصغری: سازمان اوج از ساخت فیلم برای شهدای غواص حمایت نکرد

نشست پرسش و پاسخ فیلم «اشنوگل» به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرنسری در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش هفت هنر، در ابتدای این نشست علی سلیمانی درباره روند ساخت این فیلم و کارگردانی مشترک با هادی حاجتمند در یک پروژه اظهار کرد: با حاجتمند بر سر کارگردانی این فیلم خیلی زود به تفاهم رسیدم و در این راه از ظرفیت‌های هم استفاده کردیم. عنوان «اشنوگل» هم به پیشنهاد برزو ارجمند بود.

او با اشاره به شروع این پروژه ادامه داد: از سال ٩٢ پیگیر ساخت این فیلم بودیم. از آن زمان تحقیقات را شروع  کردیم و در این بین با قهرمانی به نام شهید مصطفی رحمانی آشنا شدیم که شخصیت بسیار عجیبی داشت. به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم پرتره‌ای درباره او بسازیم. در نتیجه فیلمی ساختیم که هم زوایای متفاوتی داشته باشد و در آن به شهید پرداخته شود. «اشنوگل» اکنون فیلمی قابل احترام است و ما تمام تلاش‌مان را کردیم تا بهترین‌های خود را در آن ارائه دهیم.

هادی حاجتمند؛ دیگر کارگردان «اشنوگل»  با بیان اینکه ما در مرحله فیلمنامه کار را به صورت گروهی انجام دادیم و با علی سلیمانی آن را بازنویسی کردیم؛ گفت: سر آخر به این نتیجه رسیدیم که ابراهیم اصغری فیلمنامه را تکمیل کند و سپس من و سلیمانی با هم بر سر سکانس‌ها نظر نهایی را دادیم و آنها را به روایت خودمان نوشتیم. این نسخه‌ای هم که الان می‌بینید کاملا قابل دفاع است و به ساخت آن افتخار می‌کنم. معتقدم این تیم اگر به اندازه استاندارد پول داشت، قطعا با یک شاهکار روی پرده سینما روبرو می‌شدیم البته اگر مبلغ هم بیشتر می‌شد، باز با همین تیم فیلم را می‌ساختیم.

در ادامه این نشست ابراهیم اصغری (تهیه‌کننده) با ابراز خوشحالی از ساخت چنین فیلمی با موضوع شهدای غواص بیان کرد: مهم‌ترین خوشحالی‌ام این است که خداوند به من فرصت داد تا از این شهدای مظلوم فیلم بسازیم. بخش کمی از بودجه را طریق استفاده فاکتورهای مختلف جذب کردیم. دریافت کمک را از نهادهای زیادی مانند سازمان اوج گرفته تا غیره پیگیری کردیم اما هیچکدام پای کار نیامدند و هیچیک از این سازمان‌ها به وظیفه خود عمل نکردند و از بودجه‌های مربوطه در اختیار ما نگذاشتند.

فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده «اشنوگل» با بیان اینکه بعد از آن بود که سراغ همکارانم در این پروژه رفتم و آنها هم با ما همکاری کردند و با حداقل دستمزدها پای کار ایستادند، افزود: از آنجا که این صحنه‌ها دیگر وجود نداشتند، تمامشان به سختی در شهرک دفاع مقدس بازسازی شدند. در حداقل زمان و با همکاری همه گروه، فیلم توانست به اینجا برسد و از همه همکارانم ممنونم که باعث شدند دست‌مان را جلوی مدیران فرهنگی دراز نکنیم.

سپس بروز ارجمند درباره همکاری‌اش در این پروژه گفت: فیلمنامه نسخه اول را دوست نداشتم اما با کارگردانان جلسه گذاشتیم و بعد فیلمنامه بازنویسی شد که بازهم اشکال داشت اما نمی‌توانستیم کار را عقب بیاندازیم.

این بازیگر با بیان اینکه اصولا در هر کاری که بازی می‌کنم چه کمدی چه جدی، بلد نیستم بگویم کم یا زیاد بازی می‌کنم، گفت: آنچه که بازی می‌کنم همان چیزی است که از دستم برمی‌آید. برای این کار هم کلی از قبل نقشه کشیده بودم، اما در کل و با زمان کمی که داشتم از این کار راضی هستم.

ماه‌چهره خلیلی دیگر بازیگر این فیلم نیز خاطرنشان کرد: از ابتدا نقش پیچیده‌ای برایم بود چون هم دو دوره‌ی زمانی داشت و هم گرفتار بیماری روانی بود. برای رسیدن به نقش؛ فیلم‌های مستند زیادی دیدم و تحقیق زیادی کردم. امیدوارم نقش به خوبی از آب درآمده باشد، چون کار خیلی سخت بود.

در ادامه این نشست آزیتا ترکاشوند با بیان اینکه در نقش‌های قبلی‌ام قبلا دو دوره زمانی را تجربه کرده بودم، تصریح کرد: به این نتیجه رسیدیم که در زمان پیری این شخصیت، مظلومیتش به تصویر کشیده شود که امیدوارم رضایتتان را جلب کرده باشد.

سپس کاوه سماک‌باشی گفت: ما در شرایط کار در فصل تابستان و آفتاب طاقت‌فرسا و کویری کار می‌کردیم که سخت بود اما گروه خوب و همدل و همچنین دعای شهدای غواص پشت گروه بود. معتقدم پشت هر جناح‌بندی که هستیم همه ما ایرانیان مدیون شهدای جنگ هستیم و امیدوارم سینمای دفاع مقدس فراموش نشود و هر سال شاهد پویایی آن باشیم.

در ادامه سیدمحمود موسوی‌نژاد با تاکید بر سختی‌های صداگذاری در ژانر جنگ بیان کرد: اساسا صداگذاری کارهای جنگی سخت است که البته این فیلم فضای ذهنی مخصوص به خود را داشت و در این بین زمان کمی هم داشتیم. پخش در برج میلاد خوب نبود اما در سالن‌های دیگر بهتر از اینجا بوده است.

حاجتمند در بخش دیگری از این نشست، با انتقاد از پرداخت نشدن به موضوعات این چنینی در سینمای ایران و عدم حضور فیلم «اشنوگل» در بخش سودای سیمرغ  گفت: من این سوال را دارم که چرا بزرگان سینما تا به حال چنین موضوعی را پیدا نکرده بودند چون خیلی مشخص و مشهود بوده است. نمی‌دانم چه دست و چه فرهنگ و چه ادا و اطواری، فیلتر روی عینک‌های کارگردانان گذاشته است که این قهرمانان را در کشورمان نمی‌بینند، قهرمانانی که تمام ویژگی‌ها را برای روایت سینمایی مناسب دارند و نمی‌دانم در قیامت، مدیران فرهنگی چگونه جوابگوی این کم‌کاری‌هایشان خواهند بود؟

او ادامه داد: جای «اشنوگل» در جشنواره امسال در بخش سودای سیمرغ خالی است و فکر می‌کردم کارها خیلی خوب هستند که ما به سودای سیمرغ راه پیدا نکردیم اما با دیدن فیلم‌ها در جشنواره‌ متوجه شدم، اصلا اینطور نبوده است.

اصغری نیز در پایان این نشست با بیان اینکه چند روز پیش هم به آقای ایوبی گفتم بعضی از فیلم‌های جشنواره امسال اصلا نباید برای جشنواره فجر که جشنی منصوب به انقلاب است، انتخاب می‌شدند، پیشنهاد داد: راهکاری که در این میان به نظر من وجود دارد این است که هیات انتخاب آرای خود را روی سایت‌ها بگذارند که علنی شود. به نظرم این مطالبه باید توسط دوستان رسانه‌ای صورت گیرد.

در این نشست؛ هادی حاجتنمد و علی سلیمانی سرنسری کارگردانان، ابراهیم اصغری فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده، مهران اکرمی آهنگساز، سیدمحود موسوی‌نژاد صداگذار، برزو ارجمند ، ماه‌چهره خلیلی، کاوه سماک‌باشی و آزیتا ترکاشوند بازیگران این فیلم حضور داشتند.

نشست پرسش و پاسخ فیلم «اشنوگل» به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرنسری در برج میلاد برگزار شد.