مراسم افتتاحیه هفته «فیلمسازان زن ایران و فرانسه»، شامگاه دوشنبه ۶ آذر در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

آغاز هفته فیلمسازان زن ایران و فرانسه

مراسم افتتاحیه هفته «فیلمسازان زن ایران و فرانسه»، شامگاه دوشنبه ۶ آذر در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

هفته «فیلمسازان زن ایران و فرانسه» با حضور فرانسوا سنمو (سفیر فرانسه در ایران)، مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان)، رخشان بنی‌اعتماد (فیلمساز ایرانی)، ماریا تاردیون (فیلمساز زن فرانسوی)، جمال اوبشو (رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران) و امل مورل (وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در ایران) شامگاه دوشنبه ششم آذر در خانه هنرمندان آغاز شد.

این افتتاحیه با نمایش دو فیلم «قصه‌ها» از رخشان بنی‌اعتماد و «گوش به‌زنگ» کار ماریا تاردیون همراه بود.

افزایش فعالیت سینماگران زن ایرانی در 30 سال اخیر

در ابتدای این مراسم، مجید رجبی معمار در صحبت‌های خود ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور گفت: «ایران و فرانسه از روزگاران کهن با یکدیگر تعامل‌های فرهنگی داشته‌اند. فرانسوی‌ها زودتر از ملل دیگر به دیدار ایران آمده و آوازه‌ ایران را به اروپا و دیگر ممالک غربی برده‌اند. سفرنامه‌های آن‌ها، اطلاعات خوبی را از گذشته‌ ایران در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.»

وی ادامه داد: «ایرانیان نیز ابتدا از طریق سفرهای سفیران، محصلان و طبیبان ایرانی و سپس از طریق فیلم‌ها، کتاب‌ها و دیگر محصولات فرهنگی با فرهنگ فرانسه آشنا شده‌اند. این اشتراکات فرهنگی سبب شده است، فیلم‌های ایرانی در فرانسه و فیلم‌های فرانسوی در ایران، طرفداران بسیاری داشته باشند. بی‌راه نیست اگر بگوییم نمایش فیلم‌های ایرانی در رویدادهای فرهنگی فرانسه بیشترین تاثیر را در معرفی سینمای ایران به جهان داشته است.»

 

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: «در سی سال اخیر، فیلمسازان زن در ایران بیشتر مجال فیلم ساختن پیدا کرده و توانسته‌اند در زمینه‌ی کاری خود رشد کنند. نگاه زنانه به زندگی و جامعه در کارهای آن‌ها قابل ملاحظه است، پرداختن به مسائل و عواطف زنانه، جایگاه زنان در اجتماع و خانواده، آسیب‌شناسی نقش و موقعیت زن در جامعه‌ کلان ایرانی و خرده‌فرهنگ‌های آن و… نکاتی است که می‌توان در فیلم‌های آن‌ها دید.»

عشق مردم ایران و فرانسه به سینما

دیگر سخنران این مراسم، فرانسوا سنمو (سفیر فرانسه) بود که ضمن ابراز خوشحالی از حضور گرم تماشاگران در افتتاحیه هفته «فیلمسازان زن ایران و فرانسه» گفت: «مردم هر دو کشور ایران و فرانسه از عشق به سینما برخوردارند، اگرچه این تنها نقطه مشترک فرهنگی دو کشور نیست. سینماگران ایران و فرانسه روز به روز همکاری بیشتری با همدیگر دارند و نام‌گذاری این هفته فیلم به اسم فیلمسازان زن دو کشور و پرداختن به هنرمندان زن مایه خرسندی است.»

سفیر فرانسه در ایران ادامه داد: «یکی از دلایل اهمیت این هفته فیلم برای ما، کار مشترک سینماگران ایران و فرانسه است؛ چنان‌چه در این هفته فیلم، هر روز یک فیلم از ایران و یک فیلم از فرانسه به نمایش در می‌آید. علاوه بر نمایش فیلم، مسترکلاس‌هایی نیز با حضور ۲۰ دانشجو برگزار خواهد شد. اهمیت دیگر این هفته فیلم، پرداختن به کار سینماگران زن است؛ مراسم امروز نیز با نمایش فیلم «قصه‌ها» از رخشان بنی‌اعتماد آغاز می‌شود و سپس فیلم «گوش به زنگ» از ماریان تاردیو را شاهد خواهیم بود.»

 

وی افزود: «همه ما از غنا و ثروت هنر سینما و سینمای دو کشور ایران و فرانسه که حاصل دسترنج سینماگران زن آنهاست، آگاهیم. برگزاری این هفته‌های فیلم باعث برقراری گفتگو میان دو فرهنگ و نزدیکی دو ملت به یکدیگر می‌شود. این گفتگوها و تعاملات فرهنگی نسبت به دیگر کارها و همکاری‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.»

اشتراکات فیلمسازان ایرانی و فرانسوی

سیدعماد حسینی، معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران، دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن اشاره به قدرت سینما و روند شکل‌گیری آن در ایران به تشریح دلایل برگزاری این هفته فیلم پرداخت و گفت: «اگرچه سیر تحولات سینمایی ایران و فرانسه از آغاز تاکنون یکسان نیست و هرکدام فراز و فرودهای خاص خود را داشته‌اند اما اشتراکات زیادی را می‌توان در تکنیک و مضمون آثار فیلمسازان ایرانی و فرانسوی ردیابی کرد.»

وی با اشاره به ضرورت برگزاری رویدادهایی چون هفته «فیلمسازان زن ایران و فرانسه» ادامه داد: «در ایران و حتی در جهان، مردان بیش از زنان فرصت فیلم‌سازی یافته‌اند. چنان‌که این موضوع، در رویدادهای فرهنگی متعددی در جهان، مورد اعتراض واقع شده است. در دهه‌ اخیر این جنبه‌ مردسالارانه‌ی سینما تا حدودی تعدیل شده و زنان توانسته‌اند با تکیه‌ بر توانایی‌های خود، فیلم‌هایی را بسازند که مورد تحسین بسیاری قرار گرفته است.»

نگاه فیلمساز فرانسوی به فیلم «قصه‌ها»

در شب نخست هفته «فیلمسازان زن ایران و فرانسه»، دو فیلم «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «گوش به‌زنگ» کار ماریان تاردیو به نمایش درآمد.

در ادامه، نشست نقد و بررسی دو فیلم «قصه‌ها» و «گوش به‌زنگ» با حضور رخشان بنی‌اعتماد، ماریان تاردیو، سعید نوری و سعیده مرادی برگزار شد.

رخشان بنی‌اعتماد در این نشست گفت: «داستان‌های فیلم «قصه‌ها» تلخند، اما در تمام آنها روشنایی و امید وجود دارد؛ کار فیلم طرح پرسش‌های عمیق و جدی است، نه رساندن پیامی خاص.»

 

ماریان تاردیو هم در باره فیلم «گوش به زنگ» گفت: «در این فیلم شکاف عمیق ایجاد شده میان مراکز شهرها و مناطق حاشیه‌نشین اطراف آنها را تصویر کردم.»

او با اشاره به نمایش فیلم رخشان بنی‌اعتماد هم گفت: «در «قصه‌ها» جامعه‌ای را دیدم که اعضایش می‌توانند با هم حرف بزنند و این نکته‌ای بود که بیش از موارد دیگر نظرم را جلب کرد.»

مراسم افتتاحیه هفته «فیلمسازان زن ایران و فرانسه»، شامگاه دوشنبه ۶ آذر در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.