حبیب کدام مصرع شعر «خرچنگ‌های مردابی» را اشتباه خواند و بعدا چه جوابی برای این اشتباه به شاعرش داد؟

هفت هنر- شعر «خرچنگ‌های مردابی» یکی از معروف‌ترین غزل‌های محمدعلی بهمنی است که بیشتر شهرت این غزل به اجرای حبیب محبیان برمی‌گردد.

اما پس از اجرای این شعر توسط حبیب به دلیل خوانش اشتباه یک مصراع، بهمنی از این اشتباه ناراحت و دل‌چرکین شد. به اعتقاد خالق غزل، این اشتباه وزن و معنی مصرع را تغییر داد است.

زنده‌یاد حبیب مصرع دوم بیت «رسیده‌ام به کمالی که جز اناالحق نیست/ کمالِ دار برای منِ کمال پرست» را با اضافه کردن یک «را» به این صورت خواند:« کمال دار را برای من کمال پرست» که کاملا معنی و وزن بیت را عوض کرد.

معنی بیت به سخن مشهور عارف نامی ایرانی،‌ منصور حلاج برمی‌گردد که ندای «اناالحق» سر داد و سرش بر بالای دار رفت. معنی شاعر این است: «به کمال یا مقامی رسیده‌ام که جز کمال «اناالحق» و مقام منصور حلاج نیست. این کمال برای من کمال پرست دار است» اما حبیب به جهت فهم اشتباه از این بیت، وزن و معنی را تخریب کرد.

بهمنی می‌گوید که از بابت این اشتباه به دلیل خراب شدن معنی و وزن شعر ناراحت است: «او می‌توانست از من این‌باره بپرسد یا اگر هم به من دسترسی نداشت، در همان حوالی خودش از یک شاعر سوال کند و بعد شعر را بخواند…»

بهمنی به دیدار چند سالش با حبیب اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:« ما هر دو به جشن موسیقایی دعوت شده بودیم. با توجه به اینکه مراسم رسمی بود و فرصت چندانی برای سخن گفتن وجود نداشت به حبیب گفتم: « نمی‌شود تغییرش بدهی؟» که پاسخ داد:« این ترانه دیگر در حافظه‌ها ماندگار شده و قابل تغییر نیست.» من هم دیگر به او اصرار نکردم چون دیگر نمی‌شد آنچه در حافظه مردم ثبت شده است را تغییر داد.

 

  1. مجتبی رضای ادریان
    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    روح حبیب شاد تا ابد و تشکر از شاعر این شعر پر معنا ترین شعر اگر حبیب شعر را یک را بهش اضافه کرد از بی توجهی حبیب عزیز بوده واین شاعر عزیز هم از او دلخور نباشد باز هم تشکر از محمد علی بهمنی

  2. امیر
    ۰۵ خرداد ۱۳۹۷

    متن شعر عالی خواندن شعر عالی
    شعر اونقدر قوی بود که حتی با خواندن چند غلط دیگر از زیباییش کم نمیشد
    تقطه قوت این شعر قلندر بودن در برابر هرزگان بود..
    و اونقدر این شعر قلدری داشت که با یک ( را )چیزیش تغییر نمیکنه

  3. عاشق بیدل. ع-د
    ۰۲ مرداد ۱۳۹۸

    میتوان با این “را” تفسیر کرد که -کمال برای من دار “را” به ارمقان آورد
    وهیچ کم و زیادی برای معنی این مصرنداشته
    تشکر از شاعر و خواننده و آهنگساز و نوازنده و……..

    • هلیا امیر خوشفکر
      ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

      شما ابتدا روی دیکته ی کلمات کار کن سپس نظر بده دوست عزیز.
      ارمغان

  4. مصطفی
    ۳۰ آذر ۱۳۹۸

    اگه حبیب نبود کسی هم شعر شما را نمیشنید و شما بخاطر حبیب مطرح شدید جناب بهمنی…پس بعد از مرگ حبیب از شکستن دل خانواده این بیچاره دست بردار

  5. آرمان
    ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

    سلام نمیدونم این مطلب واسه کی هست…
    خیلیا با این اهنگ خاطره دارن و شاید هیچ شخصی به خوبی حبیب نمیتونس اجرا کنه کاااش این شخصی که اومده گفته یه جارو اشتباه خونده….این مطلب رو بعد این همه سااااال!!!پیش خودش نگه میداشت و دیگری رو خراب نکنه…
    اونقدر خوب اجرا شد که فقط خود ترانه سرا متوجش شد…

  6. مرد تنها
    ۰۱ آذر ۱۳۹۹

    قدرت خواندن وصدای حبیب فوق العاده بوده در ذهن همه ثبت شده …. آقای بهمنی اگه حبیب نبود شعر تو وجود نداشت

    • جاوید
      ۰۵ فروردین ۱۴۰۰

      دوست عزیز خوانندگان زیادی آرزوی خواندن اشعار ایشون رو دارن .ظاهرا شما اطلاعاتت ناقص هست