کشمکش‌ها درباره جشن حافظ همچنان ادامه دارد!

یکشنبه هفدهم مردادماه، هفتمین نشست دادستان با موضوع «کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» در سال جاری به ریاست جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، برگزار شد. بنابر گزارش خبرگزاری میزان، در این نشست ‌عباس جعفری‌دولت‌آبادی علاوه بر موارد متعدد، درباره دو موضوع پرونده نشریه یالثارات و برگزاری جشن حافظ نیز از خود واکنش نشان داد.

جشن حافظ همایش مد و لباس بود، نه جشنواره فرهنگی
دادستان تهران این جشن را به‌مثابه «جشنواره مد و لباس» و نه «جشنواره فرهنگی» دانست و با رد این ادعا که دادستانی در تعقیب اشخاص گزینشی عمل می‌کند، درباره نشریه یالثارات، مطلب و تصاویر درج‌شده در این نشریه پیرامون جشن حافظ اظهار کرد: «ما نسبت به مراسمی که نقض ارزش‌های اسلامی و ترویج سبک زندگی غربی است، برخورد قانونی خواهیم کرد».جعفری‌دولت‌آبادی با انتقاد از وضعیت برگزاری این مراسم و اقدامات اشخاصی که یک جشن فرهنگی را به همایش مد و لباس تبدیل کردند، تأسف خود را چنین ابراز کرد: «واقعا این جشنواره فرهنگی بود یا همایش مد و لباس».وی با اعلام اینکه روز یکشنبه (١٧/۵/١٣٩۵) گزارش پلیس مبنی بر نقض ارزش‌های دینی و اخلاقی در برگزاری جشن حافظ، برای رسیدگی به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است، با کنایه از اقدامات برخی مسئولان در این راستا و تأکید بر اینکه در شلوغ‌بازار سیاست نمی‌توان گردوغبار کرد و پنهان شد، اظهار کرد: «برگزاری این جشنواره با توجه به نحوه پوشش شرکت‌کنندگان و برخی اظهارات مطرح‌شده در آن، نقض ارزش‌های اسلامی است و در جمهوری اسلامی که یک نظام دینی و ارزشی است، نمی‌توان هر اقدام ناپسندی را انجام داد و با تشکیل جشنواره و استفاده از پوشش‌های عجیب و غریب و نامناسب، اقدامات خود را پشت عنوان حمایت از هنرمندان پنهان کرد».دادستان تهران با جلب اطمینان مردم مبنی بر اینکه دادستانی به وظایف خود از جنبه صیانت از حقوق جامعه عمل خواهد کرد، اظهار کرد: «جمهوری اسلامی به هنرمندان اصیل این مرز و بوم افتخار می‌کند و از آنان و هنر فاخر حمایت خواهد کرد، اما نظامی که ‌هزاران شهید تقدیم کرده است، نمی‌تواند بر نقض ارزش‌های دینی و اخلاقی صحه بگذارد».

دولت‌آبادی تأکید کرد دادستانی بدون توجه به گرایش‌های جناحی و سیاسی، موظف به ورود و تعقیب جرائم علیه فرهنگ کشور است و آمادگی خود را برای رسیدگی به شکایات اشخاص در این زمینه اعلام می‌کند. در این ارتباط با علی معلم، ‌مسئول جشن حافظ، گفت‌وگو کردیم. او گفت: «من همین الان در جریان این خبر قرار گرفتم. باید بگویم جشن حافظ تاکنون ١۶ دوره برگزار شده است. در هر دوره هم با دریافت مجوزهای قانونی جشن را برگزار کردیم».در لحظات تنظیم خبر با رئیس سازمان سینمایی و حسین نوش‌آبادی، ‌سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌تماس گرفتیم که متأسفانه قادر به پاسخ‌گویی نبودند. همچنین در جلسه مذکور موضوع دیگری مطرح شد که اخیرا در فضای کشور رخ داد و موردتوجه دادستان تهران قرار گرفت؛ ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه دادستانی تهران مجوز انتشار مجدد به نشریه یالثارات داده است. دادستان تهران با رد این ادعا گفت: «اولا هفته‌نامه یالثارات در چهاردهم دی‌ماه سال گذشته و به موجب تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شده است، اما پرونده موضوع تخلف در دوازدهم مرداد سال جاری به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شده است؛ یعنی دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات شش یا هفت ماه پس از لغو امتیاز، پرونده را با تأخیر چندماهه به دادسرا ارسال کرده است؛ ثانیا اعلام کردند که نشریه یالثارات مجددا توقیف شده است». جعفری‌دولت‌آبادی مصاحبه هفته گذشته برخی مسئولان وزارت ارشاد در این خصوص را عذر بدتر از گناه دانست و گفت: «فرض کنیم که لغو امتیاز یا توقیف مجدد نشریه امکان‌پذیر باشد، حال باید پرسید این روزنامه چگونه منتشر شده است و چرا علیه دادستانی تهران جنجال به پا کردند درحالی‌که مشخص شده است که هیأت نظارت جلسه دومی درخصوص یالثارات تشکیل نداده بود و به ناچار روز شنبه (١۶/۵/١٣٩۵) در اظهاراتی توجیه کردند که اشتباه شده است. (اظهارات سخنگوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در تاریخ ١۶/۵/١٣٩۵)». وی در بی‌مبنابودن ادعای مسئولان مربوطه پیرامون نقش دادستانی تهران در انتشار مجدد نشریه یالثارات و جوسازی برخی رسانه‌ها علیه دادستانی، افزود: «دادسرا مجوز انتشار به کسی نمی‌دهد، بلکه صرفا می‌تواند نشریه‌ای را توقیف کند. نشریه یالثارات توقیف نشده بود، بلکه لغو امتیاز شده است و چون تصمیم کمیسیون هیأت نظارت قابل اعتراض است، با اعتراض مدیرمسئول نشریه، مراتب در یکی از شعب محاکم حقوقی  تهران طرح شده و دادگاه مذکور با صدور دستور موقت مجوز انتشار نشریه را داده است». دادستان تهران با ابراز تأسف از فضاسازی رسانه‌ای اخیر، از مسئولان وزارت ارشاد خواست در این زمینه پاسخ‌گو باشند و طبق قانون عمل کنند.

منبع شرق