کمال تبریزی آخرین جزییات قطعی شده‌ جشن خانه سینما را توضیح داد

کمال تبریزی به عنوان دبیر جشن خانه سینما سرانجام پس از حاشیه‌هایی که درباره‌ی آیین‌نامه‌ی جشن مطرح شد،روبه‌روی خبرنگاران نشست.

به گزارش هفت هنر،عصر 18 مرداد ماه تالار سیف‌الله داد خانه‌سینما میزبان اهالی رسانه شد تا کمال تبریزی با همراهی کامران ملکی،بیژن میرباقری و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما درباره‌ی جزییات این دوره از جشنی بگوید که یک ماه به برگزاری آن باقی مانده است.

کمال تبریزی گفت: برای اولین‌بار دبیرخانه دائمی جشن خانه سینما تأسیس می‌شود و امیدواریم بتوانیم کمیته‌ای تخصصی با کمک مدیرعامل و هیات مدیره خانه سینما تشکیل دهیم تا بر روی آیین‌نامه‌های جشن‌های قبلی نظر بدهند و در فاصله زمانی قابل قبولی به آیین‌نامه‌ای دقیق‌تر برسیم که هر ساله با توجه به شرایط تغییراتی جزئی داشته باشد.

این کارگردان همچنین از حضور نخبگان و اندیشمندانی خارج از سینما در این کمیته خبر داد و افزود: باید تلاش کنیم شکل داوری خانه سینما با جشنواره‌های دیگر تفاوت داشته باشد، به این معنا که بتوانیم به سمت نظرسنجی برویم.

تبریزی تأکید کرد: معمولاً جشنواره‌ها با یک هدف‌گذاری داوری می‌کنند اما ما باید تلاش کنیم نظرات جامعه را تجمیع کرده و برآیند آن نظرات را همراه با رأی اعضای خانه سینما داشته باشیم بنابراین انتخاب جوایز این جشن لزوماً نباید شبیه جشنواره‌های فجر باشد بلکه باید چکیده‌ی نظرسنجی از مجموعه نسبتاً بزرگی از خانواده سینما و افراد نخبه باشد چون با این شیوه متوجه ذائقه‌ی عمومی جامعه نسبت به سینما می‌شویم و این رویه را برای احترام به مخاطب پیگیری می‌کنیم چون اجازه می‌دهیم نظرات گوناگون لحاظ شود.

وی تصریح کرد: لازمه این امر این است که سازمان سینمایی، انجمن سینماداران، شورای عالی تهیه‌کنندگان نیز کمک کنند شرایطی نیز ایجاد کنیم تا افراد منتخب در طول سال فیلم‌ها را در سالن‌هایی مناسب ببینند تا دیگر برای رأی‌گیری نیازی به نمایش فیلم‌ها نداشته باشیم که امیدواریم از سال آینده این رویه اجرایی شود.

تبریزی در ادامه با اشاره به برخی موارد آیین‌نامه این دوره از جشن افزود: بعضی موارد همچون دوره‌های گذشته است مثل اینکه بازه زمانی تغییری نکرده، حتماً همه فیلم‌ها پروانه نمایش سینمایی دارند و همه اکران عمومی شده‌اند اما برخلاف سال‌های گذشته در این دوره از جشن حدود 300 داور در مرحله اول همراه ما هستند و در نهایت با 470 نفر گزینش اصلی صورت می‌گیرد.

تبریزی اضافه کرد: هرچه تعداد داوران بیشتر شود، میزان لابی کمتر خواهد شد به شرط اینکه آن افراد به طیف‌های مختلف تعلق داشته باشند.

به گفته او اسامی داوران به محض قطع‌شدنشان اعلام خواهد شد.

کارگردان «طعم شیرین خیال» افزود: در 12 رشته‌ای که داوری انجام می‌شود هرکدام از اصناف 25 داور را برای مرحله اول معرفی کرده‌اند.

او با بیان اینکه داوری خانه سینما باید به شکل آکادمیک نزدیک شود خاطرنشان کرد: البته ما آکادمی بومی شده خودمان را خواهیم داشت زیرا سینمای مستقل خود را داریم و نباید جشن سینمای ایران را با جشن‌های مشابه دیگر در بقیه کشورها مقایسه کنیم.

دبیر جشن خانه سینما خاطرنشان کرد: امسال برخلاف دوره‌های گذشته داوران را وادار نمی‌کنیم که حتماً همه فیلم‌ها را ببینند. حضور و غیاب هم نداریم اما از آن‌ها می‌خواهیم حتماً باشند. فیلم‌ها را ببینند و نظرات دقیقی بدهند.

او همچنین به داوران جشن توصیه کرد: حتماً به 5 نفری که می‌توانند رأی بدهند، رأی بدهند و تعداد آرا را کم نکنند.

کارگردان «فرش باد» در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اعتراضات بعضی اصناف به دلیل تغییرات آیین‌نامه‌ی جشن امسال توضیح داد: این اعتراضات طبیعی است. خوشبختانه این مخالفت‌ها باعث شد تشریک مساعی کنیم و به نتایج بهتری برسیم. حضور موافق و مخالف در هر جریان نیز نشان دهنده‌ی سرزنده بودن آن است.

تبریزی ادامه داد: از اعتراضات خوشحالیم زیرا نشان می‌دهد جامعه اصناف سینمایی نسبت به مسائلشان بی‌تفاوت نیستند و خوشبختانه بعد از گفت وگو به نتایج خوبی رسیدیم.

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه بعضی اصناف معتقدند بهتر است هزینه برگزاری جشن صرف حل مشکلات معیشتی یک سری از هنرمندان شود توضیح داد: این مشکلات هست اما اگر خود سینما را زنده نگه نداریم، مشکلاتمان بیشتر می‌شود. ما برای حل مشکل بیکاری و دیگر مسائل سینما باید بتوانیم سینما را بهتر معرفی کنیم و توانایی‌هایش را نشان دهیم و با این شیوه می‌توانیم همکاری دیگر ارگان‌ها را جلب کنیم.

تبریزی تأکید کرد: سینما همان اندازه که به تولیدات خوب نیاز دارد، نیازمند ویترین خوب هم هست و برگزاری جشن خانه سینما به نوعی عرضه کردن تولیدات سینمای ایران است. این رقابت را نباید فراموش کنیم چون دچار سستی می‌شویم.

تبریزی در ادامه درباره حاشیه‌هایی که بعد از جشن حافظ به وجود آمد و احتمال بوجود آمدن آن برای جشن خانه سینما توضیح داد: بلای زیادی سر جشن حافظ نیامد. تجربه اولیه‌ای بود که از آن عبور کردیم و امیدوارم برای جشن ما اتفاق نیفتد. البته برای ما نحوه برگزاری جشن بیشتر اهمیت دارد و می‌دانم آن‌قدر شعور و همراهی در اهالی سینما هست که ما را دچار چنین دردسری نکند.

وی افزود: زمانی که آن حاشیه‌ها به وجود آمد احساسم این بود که نباید خیلی به آن واکنش نشان دهیم و معتقدم با دقت و همفکری می‌توانیم به مسائل جدی سینما فکر کنیم زیرا آن حاشیه‌ها مسائل جدی سینما نبود. کار ما این است که به فکر تولید و رونق چرخه‌ی سینما باشیم.

تبریزی در بخش دیگری از این نشست درباره لو رفتن برندگان جشن خانه سینما پیش از برگزاری مراسم در سال گذشته توضیح داد: یکی از راه‌های لو نرفتن نتایج این است که تعداد اعضای شورای صیانت کم باشد، به همین دلیل سه نفر اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند. هرچند بعضی از دوستان معتقد بودند که امسال تعداد این اعضا را افزایش دهیم اما ما مخالف بودیم.

او با ارائه توضیحاتی درباره جوایز بخش صدا در این دوره از جشن خانه سینما درباره پوستر جشن و حاشیه‌هایی که پوستر جشن سال گذشته ایجاد کرده بود گفت: به دلیل کمبود وقت خودمان باید دست به کار شویم و سعی می‌کنیم پوستر خوبی طراحی شود. یکی از مزایای تشکیل دبیرخانه دائمی جشن این است که می‌توان در طول سال فراخوان عمومی برای طراحی پوستر داد.

در ادامه این نشست بیژن میرباقری دبیر اجرایی جشن خانه سینما نیز توضیح داد: در آیین‌نامه امسال منعی برای حضور داوران در جشن خانه سینما نیست یعنی داوران می‌توانند خودشان هم فیلم داشته باشند.

در تکمیل این سخن تبریزی گفت: از آن‌جا که تعداد داوران افزایش یافته است، رأی دادن کسی به خودش تأثیر چندانی در نتیجه نهایی نخواهد داشت.

میرباقری در ادامه درباره برقراری عدالت در نمایش فیلم‌ها گفت: برای این منظور تمام سانس‌های نمایش به تهیه‌کنندگان و داوران اطلاع داده می‌شود و قرار است فیلم‌ها در سینما کانون که از نظر فنی تأیید شده است از 21 مرداد ماه نمایش داده شوند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر مکان برگزاری جشن نیز گفت: هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم اما به هر حال به سالنی با گنجایش بیش از 2 هزار نفر نیاز داریم.

این فیلمساز درباره پخش آنلاین برنامه جشن نیز توضیح داد: یک سری سایت‌ها این درخواست را داشته‌اند اما از آن‌جا که ممکن است آورده مالی برای خانه سینما داشته باشد، نپذیرفته‌ایم.

در تکمیل این سخن منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز که در جلسه حضور داشت گفت: با «فیلم‌نت» گفت وگو کرده‌ایم و قرار است با فاصله‌ای کم از طریق شبکه VOD مراسم را پخش کنند.

میرباقری در ادامه درباره برپایی دیگر جشن‌های خانه سینما گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته 5 جشن داریم و در کنار جشن بزرگ سینمای ایران، آیین بزرگداشت‌ها، جشن انجمن مستندسازان، جشن فیلم کوتاه و جشن انیمیشن را هم خواهیم داشت. البته تولیدات انیمیشن امسال خیلی کافی نبوده بنابراین شورای سیاست‌گذاری تصمیم جدی در این باره خواهد گرفت.

او همچنین درباره‌ی اینکه فیلم قندون جهیزیه نیز در رقابت جشن خواهد بود مورد پرسش قرار گرفت؟ که پاسخ داد؛این فیلم در رقابت جشن هست.