کاش هنرمندان انقدر دیر به اشتباهات فاحش پزشکی واکنش نشان نمی‌دادند

واکنش‌های عصبی هنرمندان همچنان به جامعه پزشکی ادامه دارد. بازیگران هنوز در صفحات شخصی‌شان از عملکرد پزشک‌ها گلایه دارند و تندترین انتقاد‌ها را علیه‌شان مطرح می‌کنند. حامد بهداد، درمیشیان و مهرجویی با توپی پُر از این قشر گلایه می‌کنند.

اما این واکنش‌ها خیلی دیر است. آنها باید خیلی زودتر، صدای مردمی می‌شدند که در بیمارستان‌ها صدای اعتراض‌شان به گوش کسی نمی‌رسد؛ نه اینکه اشتباهات پزشکی جان یکی از بزرگترین انسان‌های این سرزمین را بگیرد و بعد یادشان بیفتد وقت اعتراض کردن است.

به گزارش هفت هنر، مرداد ماه سال گذشته احمد علامه‌دهر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از دنیا رفت. پس از گذشت یک سال از مرگ این بازیگر هنوز خانواده علامه‌دهر به جواب روشن و واضحی از طرف بیمارستان برای مرگ پدر خانواده نرسیده‌اند.

علامه‌دهر برای بازی در سریال پرده‌نشین به مشهد می‌رود و به دلایلی نامعلوم حالش بد و راهی بیمارستان می‌شود. پزشکان بیمارستان امداد مشهد تشخیص خونریزی در مخچه می‌دهند و بدون رضایت نزدیکان عمل جراحی را انجام می‌دهند ولی علامه‌دهر دیگر هیچ‌گاه سلامتی‌اش را به دست نمی‌آورد.

دختر این بازیگر می‌گوید اگر مشکلی در مخچه بوده پس چرا از کمر پدرم عکس گرفته‌اند. خانواده علامه‌دهر چندین بار برای گرفتن پاسخی روشن به جراح و پزشک قانونی بیمارستان مراجعه می‌کنند ولی هیچ وقت کسی حاضر به پاسخگویی نمی‌شود و اصل حقیقت در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. یک سال پیش کارهای بدون پاسخ پزشک‌ها، خانواده علامه‌دهر را نگران می‌کند و آن روزها هیچ کس صدای اعتراض و ناراحتی این خانواده را نمی‌شنود. هیچ‌کدام از این هنرمندان اهمیتی به وضعیت سلامت همکار در بسترشان نمی‌دهد تا او در سکوت چشم از دنیا فرو بندد.

اگر بازیگران سینما و تئاتر در پیگیری مسائل پزشکی همکاران‌شان حساسیت و جدیت به خرج می‌دادند می‌توانستند امروز جلوی اتفاقی که برای کیارستمی افتاد را بگیرند. اما این چهره‌های سرشناس انقدر نسبت به مسائل دیگر هنرمندان و اقشار جامعه بی‌تفاوت بودند تا آخر همین اشتباهات پزشکی عامل مرگ یکی از بهترین کارگردان‌های کشور شد.

هنرمندان خیلی دیر به یکی از مسائل مهم جامعه‌شان واکنش نشان دادند. اگر پیش از مرگ خالق «طعم گیلاس»، بازیگران همصدای رسانه‌ها که از اشتباه فاحش پزشک‌ها می‌نوشتند، می‌شدند دیگر هیچ پزشکی به خودش اجازه نمی‌داد بیمارش را چند روز مانده به عید جراحی کند و بعد به تعطیلات نوروزی برود و هنگامی که برمی‌گردد به هیچ‌کس پاسخگو نباشد.

تجربه تلخ و ناخوشایند عباس کیارستمی نشان داد مسائل و مشکلات هنرمندان جدا از جامعه‌شان نیست. ‌آنها هم بالاخره روزی زیر دست همان پزشکی می‌روند که روزی افراد گمنام و غیر معروف را عمل کرد‌ه‌اند.