احتمال احضار وزیر ارشاد به مجلس و سکوت در برابر توهین نشریه اصولگرا

از توهین آشکار یک نشریه به بازیگران تا احضار وزیر ارشاد به مجلس تنها بخشی از حاشیه‌های برگزاری یک جشن سینمایی در هفته گذشته بود. جشن حافظ که برای انتخاب چهره‌های سینمایی و تلویزیونی اواسط هفته گذشته برگزار شد اما حاشیه‌های شانزدهمین دوره آن ابعاد سیاسی پیدا کرده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که هفته‌نامه یالثارات هفته گذشته با انتشار تصاویری از بازیگران و همسران‌شان روی فرش قرمز جشن حافظ از عنوان «دیوث کیست؟» برای پرداختن به این موضوع استفاده کرد. هرچند استفاده از عبارت‌های توهین آمیز در این هفته‌نامه مسبوق به سابقه بود و پیش از این هم توهین این هفته‌نامه به شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رییس‌جمهور منجر به لغو امتیازش شده بود، اما این موضوع با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

ماجرا اما به همین‌جا ختم نشد تا در تعطیلات پایان هفته و در حالی که مجلس هنوز در تعطیلات تابستانی خود به سر می‌برد سخنگوی کمیسیون فرهنگی از بررسی موضوع دعوت وزیر ارشاد به این کمیسیون برای پاسخگویی درباره برگزاری «جشن هنجارشکنانه حافظ» خبر دهد.

احد آزادی‌خواه در این باره به تسنیم گفته بود: قطعا پس از نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس در روزهای آینده، موضوع دعوت علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای توضیح درباره اقدامات هنجارشکنانه جشن حافظ بررسی می‌کنیم. او که از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و مخالفان دولت است گفته بود که مسوولان وزارت ارشاد توجه چندانی به مقابله با ولنگاری فرهنگی ندارند و این اتفاق موجب ناراحتی خانواده‌های معظم شهدا و دلسوزان نظام شده است.

اما این در حالی بود که محمدعلی وکیلی از اعضای کمیسیون فرهنگی از احضار وزیر ارشاد به کمیسیون فرهنگی اظهار بی‌اطلاعی کرد. اما در عوض وکیلی که نماینده ناظر در هیات نظارت بر مطبوعات هم هست از رسیدگی به تیتر توهین آمیز نشریه «یالثارات» به هنرمندان در هیات نظارت بر مطبوعات خبر داد. وکیلی معتقد است که نشریه «یالثارات» دیگر مساله را فراتر از حد خودش کرده است و مدارا را به انفعال رساندند، تیتر این نشریه کل جامعه هنری را دربر می‌گیرد، چشم‌پوشی از این مساله موجب ترویج بی‌اخلاقی در جامعه می‌شود، به همین خاطر به زودی در شورای هیات نظارت مطبوعات این مساله را پیگیری خواهیم کرد.

انتقاد شدید نماینده سابق مجلس از نشریه اصولگرا
اما احمد توکلی، نماینده سابق تهران در مجلس هم دیگر چهره‌ای بود که به پوشش هنرمندان در
جشن حافظ و تیتر هفته‌نامه یالثارات واکنش نشان داد. او در یادداشت تلگرامی خود بازیگران و همسرا‌ن‌شان را بازنده اما نشریه یالثارات را بازنده‌تر توصیف کرد. او در بخشی از یادداشت خود درباره تیتر یالثارات نوشت: «پیامبر –(ص) و سلّم- در وصیت به علی -علیه السلام- فرمود: مسلمان کسی است که مردم ازآسیب دست و زبانش سالم بمانند…» او اگرچه همسران بازیگران را به خاطر رعایت نکردن حجاب در چندین بند از یادداشت خود تقبیح کرد اما درباره انتشار تصاویر آنها در یالثارات نوشت: «پس از وقوع، انتشار این عکس‌ها چه وجهی دارد؟ علی القاعده مجاز نیست. البته اگر کسی بخواهد به عنوان تقبیح اینگونه اعمال به آن عکس‌ها استناد کند به شرط آنکه بیننده یا بینندگان، صاحبان آن تصویر را نشناسند، مجاز است. ولی انتشار عکس مرد شناخته شده‌ای با همسرش که حجاب ندارد گناه است.

گناه با گناه چاره نمی‌شود. اعتراض توکلی به اقدام یالثارات به اینجا ختم نشد و ادامه داد: گناه انتشار عکس‌ها به کنار، نسبتی که به مردان این زوج‌ها داده شد با دو معصیت بزرگ همراه است که برای یکی حد شرعی و برای دیگری مجازات کمتر، یعنی تعزیر جاری می‌شود. وقتی به مردی بگوییم «دیو…» در آن واحد به دو نفر دو نسبت می‌دهیم: نسبت زنا به زن عفیف (معنای خاص آن در نظر است؛ بی‌حجاب بی‌عفت نیست) و نسبت «… کشی» به شوهر که مخاطب آن فحش بوده است.

او در پایان نوشت: در این میان آن بازیگران و همسران‌شان بازنده‌اند ولی یالثاراتی‌ها بازنده ترند. برادرانه هردو دسته را به توبه دعوت می‌کنم که «خداوند توبه‌کنندگان را دوست دارد.» ولی قبول توبه یالثاراتی‌ها منوط به گذشت بازیگران و همسران‌شان است. متواضعانه از یالثاراتی‌ها می‌خواهم که برای اصلاح دنیا و آخرت خود از نسبت‌های ناروا پوزش بطلبید و این گذشت را درخواست کنید، حتی اگر کوچک شوید.

منبع: روزنامه اعتماد