خوشبین‌ها، عاشق‌های بهتری هستند

افرادی که آینده خوشی را با همسران شان پیش‌بینی می کنند، در حال حاضر روابط بهتری نیز با یکدیگر دارند.

آنها می گویند که رابطه داشتن کار سختی است، اما واقعا پیشنهاد یک زوج برای راحت تر کردن این سختی چیست؟ چیز بیشتری برای هم خریدن؟ پول دادن به تعمیرکار بجای دست به آچار شدن؟

یک تحقیق تازه می گوید که جواب این سوال شاید خیلی آسان تر باشد:  صرفا به آینده رابطه تان خوشبین باشد. در یک بررسی ای که به تازگی در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است، ادوارد لمی استاد روانشناسی دانشگاه مریلند، افرادی را پیدا کرده است که انتظار دارند اگر در حال حاضر خودشان را وقف هسرشان کنند و با او رفتار مهربان تری داشته باشند در آینده از رابطه خود راضی تر خواهند بود.

برای بررسی این عامل خوشبینی در رابطه که به «رضایت پیش بینی شده» معروف شده است، لمی دست به یک سری آزمایش زد. در مرحله اول او از شرکت کنندگانی دعوت کرد تا ببیند این افراد برای یک سری معیارهای از پیش اثبات شده در خصوص تعهد به رابطه چه میزان ارزش قائل هستند: اینکه  درحال حاضر  چه چیزی آنها را راضی می کند؛ پیش از این چقدر برای این رابطه سرمایه گذاری کرده اند (برای مثال آیا با هم خانه خریده اند یا نه) و فکر می کنند تا چه اندازه تغییرات به رابطه شان کمک می کند (اصولا آیا فکر می کنند که می توانند بهتر باشند) آنها به پرسشنامه ای در مورد انتظاراتشان نسبت به آینده این رابطه هم پاسخ دادند. پاسخ به سوالاتی مثل « انتظار دارم که در آینده با این رابطه خوشبخت شوم». بررسی به این نتیجه رسید که پیش بینی های روشن آنها از آینده، جدای از عوامل دیگر، به شدت وابسته به میزان تعهد آنها به یکدیگر است.

سپس او از 200 زوج خواست تا هر روز احساس خود را در مورد رابطه شان را ثبت کنند. آنهایی که گفته بودند انتظار دارند که در آینده با همسرشان خوشبخت شوند در نوشتن احساس روزانه تعهد بیشتری داشتند.

سرانجام او یک گروه دیگر از زوج ها را در دو روز جداگانه با فاصله تقریبا یک سال به آزمایشگاه دعوت کرد. آنهایی که در زمان اولین آزمایش به آینده خوشبین تر بودند در طول این دوره یک ساله به یکدیگر متعهدتر  بودند و با درخواست یکدیگر بیشتر موافقت می کردند. دوستان این زوج ها هم می گویند کسانی که نسبت به آینده خوشبین تر هستند تعهد بیشتری هم به هم دارند. همچنین لمی از روند بحث زوج ها در مورد چیزی که بر سر آن توافق ندارند فیلم برداری کرد متخصصان مستقل گفتند که کسانی که نسبت به آینده  خوشبین هستند در جریان بحث مودب تر هستند و کمتر پرخاش می کنند.

لمی معتقد است: «افراد وقتی که فکر می کنند این رابطه در آینده آنها را خوشبخت می کند، بهترین رفتار را از خود برزو می دهند.»

جالب است بدانید پیش بینی اینکه آینده رضایت بخش است هیچ ربطی به این موضوع ندارد که در حال حاضر هم وضعیت رضایت بخش است یا نه. به عنوان مثال شما می توانید در حال حاضر از هم فاصله مکانی داشته باشید اما انتظار داشته باشید که در آینده به یک شهر نقل مکان کنید و سطح خوشبختی رابطه تان را ارتقا دهید. بر اساس آزمایش لمی کسانی که بیشتر به خوشبختی فکر می کنند در نتیجه بیشتر به هم متعهد هستند.

بنابراین اگر در عشق یا موارد دیگر فرد خیلی خوشبینی نیستید چه کار می توانید بکنید؟ برای آن دسته از افرادی که همیشه آیه یاس می خوانند، لمی یک ترفند رفتاری پیشنهاد می کند: تنها به چیزی فکر کنید که معتقدید کیفیت رابطه تان را در آینده بهتر می کند، مثل قدم زدن و مسافرت رفتن با هم. این کار را انجام دهید شاید این شروع یک نگاه خوشبینانه به آینده رابطه تان باشد. اگر امروز شاد تر زندگی کنید باور داشته باشید که در آینده خوشبخت تر یا به عبارت دیگر عاشقانه تر از قبل زندگی خواهید کرد.