حرف زدن، خوردن و عکس انداختن تماشاگران در سالن تئاتر صدای تهیه‌کننده نمایش «دکتر فاستوس» را درآورد

تهیه‌کننده نمایش «دکتر فاستوس» با بازی کیت‌ هرینگتون از رفتار برخی از تماشاگران هنگام اجرای نمایش شکایت دارد.

 به گزارش هفت هنر، ریجارد جوردن تهیه‌کننده سرشناس تئاتر از این که عدۀ زیادی از تماشاگران و هواداران برنامه‌های تلویزیونی برای دیدن ستاره‌های مورد علاقۀ خود به سالن تئاتر می‌آیند، اما هنگام نمایش بلند بلند صحبت‌ می‌کنند، تلفن‌های همراهشان را پاسخ می‌دهند، با سروصدا خوراکی می‌خورد و این‌گونه تجربه تماشای نمایش را برای دیگران خراب می‌کنند، ناراضی است و شکایت دارد.

نارضایتی جوردن از رفتار تماشاگران به اجرای نهایی نمایش «دکتر فاستوس» در تئاتر دوکِ یورک واقع در مرکز شهر لندن بازمی‌گردد. این نمایش به دلیل حضور کیت هرینگتون (بازیگر نقش جان اسنو در سریال «بازی تاج و تخت») تعداد زیادی از هواداران سریال «بازی تاج و تخت» را به سالن نمایش کشانده بود.

او در همین رابطه در نشریه قدیمی استیج نوشت: «چیزی که باعث شگفتی من شد این بود که بسیاری از هواداران سریال «بازی تاج و تخت» ایرادی در صحبت کردن، خوراکی خوردن و عکس گرفتن در جریان اجرای نمایش نمی‌دیدند و حتی شکایت می‌کردند که چرا از آن‌ها می‌خواهیم این کار را متوقف کنند.»

او در ادامه به اهمیت تجاری فروش خوراکی‌ها و دیگر چیزهای متفرقه در سالن‌های تئاتر اشاره کرد اما در عین حال از فروش خوراکی‌هایی که خوردنشان سروصدای زیادی ایجاد می‌کند انتقاد کرد.

جوردن در ادامه به نوک پیکان انتقادش را به سوی تلفن‌های همراه گرفت. او از فیلم گرفتن و عکس انداختن با تلفن‌های همراه حین نمایش انتقاد کرد و نوشت: «افرادی که مشغول این‌کار هستند حتی در مقابل تذکرهای مسئول سالن نمایش نیز مقاومت می‌کردند. آن‌ها به خیال خود هیچ کار اشتباهی انجام نمی‌دهند.»

سخنگوی این مجموعه تئاتری اما  در این رابطه نظری متفاوت دارد: «تماشاگران جدید برای آیندۀ صنعت تئاتر حیاتی هستند و ما به دلیل جذب کردن نسلی جدید به سالن‌های تئاتر به خود افتخار می‌کنیم. تلاش ما این است که برای همه تماشاگران بهترین تجربه ممکن را فراهم کنیم و هر کاری می‌کنیم تا حاضران در سالن نمایش از این تجربه لذت ببرند. در همین زمینه طیفی از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها را نیز به آن‌ها عرضه می‌کنیم. البته از تمام تماشاگران خواهش می‌کنیم که رعایت حال دیگران را نیز در نظر داشته باشند.»

البته جردن نخستین کسی نیست که از استاندارد رفتاری تماشاگران تئاتر گلایه می‌کند. سال 2004 در جریان اجرای نمایش «پسران تاریخ» اثر آلن بنت هنگامی که تلفن یک تماشاچی برای بار ششم زنگ خورد، ریچارد گریفیث بازیگر نمایش از او خواست که سالن نمایش را ترک کند. در همان سال کوین اسپیسی نیز با تماشاگری که صدای تلفن همراهش در روند اجرای نمایش اخلال ایجاد می‌کرد، مورد مشابهی را تجربه کرده بود. او در آن زمان گفته بود: «کسی که شیوه درست رفتار را نمی‌داند نباید به تئاتر بیاید.»

منبع: گاردین / 13 جولای