تعدادی از سینماداران گرچه از فروش فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان راضی بودند اما طرح اکران "افطار تا سحر" را صددرصد موفق نمی‌دانند و عدم تبلیغات کافی را از دلایل اصلی این اتفاق دانستند.

ارزیابی از وضعیت گیشه سینماها در رمضان

تعدادی از سینماداران گرچه از فروش فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان راضی بودند اما طرح اکران “افطار تا سحر” را صددرصد موفق نمی‌دانند و عدم تبلیغات کافی را از دلایل اصلی این اتفاق دانستند.

به گزلرش هفت هنر، محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران  اکران ماه رمضان را خوب توصیف کرد و گفت: امسال با توجه به اینکه فیلم‌های خوبی ساخته شده بود، وضع اکران از نوروز بسیار امیدوار کننده بود و از سال‌هایی بود که نمی‌شود آن را با سال‌های قبل مقایسه کرد.او ادامه داد: به دلیل همین فیلم‌های خوب مردم به سینما رفتن علاقه‌ پیدا کردند و این روند تا ماه رمضان هم ادامه پیدا کرد. در ماه رمضان هم با همکاری خوب نیروی انتظامی توانستیم اکران ویژه‌ی ماه رمضان را اجرا کنیم و تا اذان صبح، فیلم‌ها در حال اکران بودند که به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها هم استقبال خوب از این طرح شد.

اشرفی در عین حال وضع گیشه‌ی امسال را از حالت ایده‌آل دور دانست و گفت: گرچه استقبال از فیلم‌ها خوب بود اما آنطور نبود که مثل اکران نوروز همه‌ی سالن‌ها پُر باشد و باید گفت که فروش فقط از حد متوسط بالاتر بود.مدیر سینما «ماندانا» ساعت شروع به کار این سینما در ماه رمضان را 14:30 اعلام کرد و درباره‌ی پرمخاطب ترین سانس این سینما در ماه رمضان نیز مطرح کرد: با اینکه سانس‌های قبل از افطار نیم‌ بها بود اما چون شب‌ها هوا خنک‌تر بود و مردم بعد از افطار و انجام فرایض دینی بیشتر از خانه بیرون می‌آمدند، بهترین سانس سینمای ما هم ساعت 22 بود و سانس‌های بعدی تا بامداد همچنان پر مخاطب بود.

او دلیل استقبال کم از طرح بلیت نیم بها را نیز نبود تبلیغات دانست و گفت: تبلیغات به اندازه‌ای نبود که مردم بدانند سینماها قبل از افطار بلیت نیم بها دارند. ما در تبلیغات ضعیف هستیم و اگر صداوسیما همکاری می‌کرد و تبلیغات یا تیزری را به معرفی این طرح اختصاص می‌داد، گیشه‌ی ماه رمضان بهتر از این می‌شد.این سینمادار همچنین «ابد و یک روز» را که نوروز اکران شده بود و در ماه رمضان مجدداً روی پرده رفت، یکی از فیلم‌های پرمخاطب دانست و ادامه داد: از آنجا که «ابد و یک روز» یک فیلم اجتماعی خوش ساخت بود، مخاطبان زیادی داشت و توانست در کنار فیلم‌های «بارکد» و «آآاادت نمی‌کنیم» جزو پرفروش‌ها باشد.

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر سینما «استقلال» نیز درباره‌ی وضع گیشه‌ی سینماها در رمضان امسال یادآور شد: اوایل طرح اکران ویژه‌ی ماه رمضان خوب نبود، اما بعد که تیزر فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های سیما پخش و تبلیغ شد وضعیت بهتر شد. حتی نسبت به سال گذشته هم بهتر بود.

او با بیان اینکه امسال طرح اکران رمضان اصلاً از تلویزیون تبلیغ نشد، ادامه داد: اگر این اتفاق می‌افتاد وضعیت گیشه از این هم بهتر می‌شد. البته روی هم رفته اجرای این طرح هم در تهران و هم شهرستان‌ها موفق بود چون فیلم‌هایی مثل «بارکد» که اکران شدند، مخاطبان را به سینما آوردند.سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان در پاسخ به این سؤال که پرمخاطب‌ترین فیلم و پر مخاطب‌ترین سانس سینما «استقلال» چگونه بود؟ پاسخ داد: نمی‌شود بر اساس فروش هر سینما فروش کل ماه رمضان و موفقیت طرح اکران رمضان را با سال گذشته مقایسه کرد، اما در مجموع سینما استقلال هم از سال گذشته وضع بهتری داشت. پرمخاطب‌ترین فیلم این سینما در ماه رمضان «رسوایی2» بود و در سانس‌های بعد از افطار مخاطب بیشتری داشتیم.

اما حسین مقیمی، مدیر سینما مرکزی وضعیت گیشه‌ی این سینما را در ماه مبارک رمضان خوب ارزیابی نکرد و گفت:ماه رمضان خوبی برای ما نبود. طرح افطار تا سحر را یک هفته بطور آزمایشی اجرا کردیم و تا زمانی که فیلم‌هایی مثل «بادیگارد» و «ابد و یک روز» در حال اکران بودند در این ساعت‌ها استقبال خوبی از آنها می‌شد، اما با تمام شدن مهلت اکران این فیلم‌ها، سایر فیلم‌ها نتوانستند مخاطب کافی جذب کنند و ناچار ما این طرح را متوقف کردیم.

این سینمادار “سنگ بنای سینما را فیلم خوب دانست” و توضیح داد: بعد از 35 سال که در عرضه‌ی سالن‌داری مشغول فعالیتم به این نتیجه رسیده‌ام که اگر بهترین سالن‌ها را هم داشته باشم اما فیلم خوب نباشد، مخاطب به سینما نخواهد آمد. به نظر من آنچه باید درست شود و ارتقا پیدا کند کیفیت فیلم‌هاست. هم فیلم‌های کمدی هم اجتماعی، اگر جذاب باشند مخاطب خود را پیدا می‌کنند. بر خلاف نظر عده‌ای ما سالن کم نداریم؛ بلکه فیلم‌های ما اغلب جذابیت ندارند.او درباره‌ی پرفروش‌ترین فیلم و پرمخاطب‌ترین سانس این سینما نیز ادامه داد: سانس سینما بستگی به منطقه‌ی جغرافیایی آن دارد. با توجه به منطقه‌ای که سینما مرکزی قرار دارد، اولین سانس ما ساعت 10 صبح است و نمایش فیلم‌ها تا ساعات غروب آفتاب مخاطب بیشتری دارد، بطوری که سانس‌های صبح تا غروب سینما مرکزی در ماه رمضان از سانس‌های بامدادی آن شلوغ‌تر بود. بخصوص به این علت که امسال سانس‌های پیش از افطار نیم بها بود، تماشاگران رغبت بیشتری برای سینما رفتن در این ساعت‌ها داشتند. فروش فیلم‌ها هم در یک حد و اندازه بود و نمی‌توان دقیقاً گفت که پرفروش‌ترین کدام بود؛ در مجموع گیشه‌ی ماه رمضان امسال نسبت به سال قبل ضعیف‌تر شده بود.

علی هیربد، مدیر سینما فرهنگ نیز درخصوص ارزیابی خود از وضعیت اکران ماه رمضان به ایسنا مطرح کرد: وضعیت فروش این سینما در ماه رمضان نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر بود.او ادامه داد: امسال سینما نسبت به یکی دو سال گذشته وضع خیلی بهتری داشت. این رونق از نوروز با اکران فیلم‌های خوب، شروع شده بود و در ماه رمضان هم با چیدمان خوب فیلم‌ها ادامه پیدا کرد و در مجموع وضع گیشه در ماه مبارک رمضان امسال نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر بود.

این سینمادار؛ “«بارکد» را پرمخاطب‌ترین فیلم ماه رمضان در این سینما اعلام و درباره‌ی سانس‌های پرمخاطب”‌اش گفت: با توجه به اینکه امسال سانس‌های قبل از افطار نیم ‌بها شده بود و بعد از افطار تمام بها بود، مخاطبان زیادی در ساعات پیش از افطار به سینما می‌آمدند. اکثر سانس‌های بعد از ساعت 16 با ظرفیت بیش از 70 درصد برگزار می‌شد و سانس‌های بعد از افطار تا سحر هم اغلب اوقات 100درصد پر بود اما روی هم رفته پرتماشاگرترین سانس سینما «فرهنگ» ساعت 20:30 بود.

رضا سعیدی‌پور، مدیرسینما آزادی هم فروش ماه رمضان را کمتر از حد انتظار دانست و مطرح کرد: متأسفانه ماه رمضان امسال با طرحی که شورای صنفی نمایش مبنی بر نیم ‌بها شدن بلیت‌ها در سانس‌های قبل از افطار اجرا کرد، آنطور که فکر می‌کردیم از طرح اکران “افطار تا سحر” استقبال نشد.

او پخش فوتبال جام ملت‌های اروپا از تلویزیون را هم عامل دیگر عدم استقبال از سانس‌های بامدادی دانست و گفت: تصور می‌کردیم مردم تا نیمه‌های شب به سینما بیایند اما این اتفاق نیفتاد و فقط در بعضی پردیس‌ها مثل «آزادی» و «کورش» در شب‌های پنجشنبه و جمعه اینطور بود؛ در کل راضی بودیم اما انتظارمان بیشتر از این بود.سعیدی‌پور درباره‌ی وضع فروش ماه رمضان در مقایسه با سال قبل نیز توضیح داد: از نظر مالی فروش بهتر بود اما باید در نظر داشت که قیمت بلیت امسال بالاتر از سال قبل بود بنابراین از نظر تعداد بلیت شاید برابر یا حتی کمتر از سال قبل بود. فیلم‌های نوروز که ماه رمضان دوباره اکران شدند مخاطبان زیادی داشتند اما از فیلم‌های جدید «دراکولا» و «بارکد» پرمخاطب‌ترین فیلم‌ها بودند و همه‌ی سانس‌های بعد از افطار سالن‌ها پر بودند.

مدیر سینما «آزادی» اطلاع رسانی ضعیف را دلیل عدم توفیق صددرصدی اکران رمضان دانست و گفت: اگر نیم بها شدن بلیت در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شد، وضع بهتر بود اما متأسفانه امسال تبلیغات پشت این طرح نبود. در حالی که سال‌های گذشته با تبلیغ و اطلاع‌رسانی تلویزیون مردم به سینما سرازیر شدند اما امسال فقط یک اطلاعیه از طرف شورای صنفی نمایش منتشر شد و مردم از نیم بها شدن بلیت اطلاع نداشتند.

منبع/بهار

تعدادی از سینماداران گرچه از فروش فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان راضی بودند اما طرح اکران "افطار تا سحر" را صددرصد موفق نمی‌دانند و عدم تبلیغات کافی را از دلایل اصلی این اتفاق دانستند.