هجوم طرفداران به صفحه محسن چاووشی

انتشار آلبوم «امیر بی‌گزند» برای محسن چاووشی و مخاطبانش یک اتفاق عجیب بود. این عجیب بودن البته ورای فروش عجیب و غریب آخرین آلبوم آقای خاص موسیقی ایران و شکستن رکورد دانلود غیرمجاز یک آلبوم در ساعت‌های اولیه انتشارش بود. اتفاقاتی که بعد از به بازارآمدن آلبوم «امیر بی‌گزند» افتاد عجیب بود. بازخورد رسانه‌ای فوق‌العاده هم البته در این وضع بی‌تأثیر نبود. تب اعلام نظرات مخاطبان آلبوم چاووشی هم دوباره به اوج خود رسید و دست آخر همان کسانی که باعث شده بودند حسام‌الدین سراج صفحه اینستاگرامش را ترک کند، کاری کردند تا خواننده محبوبشان هم صفحه‌اش در اینستاگرام را ببندد.
قضیه از این قرار است که چاووشی مطابق مسیری که در سال‌های اخیر پیموده، در آلبوم «امیر بی‌گزند» هم از شعر شاعران کهن استفاده کرده بود. او در پیام‌هایی که در صفحه شخصی‌اش می‌گذاشت و البته درمعدود گفت‌وگو‌هایش با روزنامه‌ها به این موضوع اشاره کرده بود که خوانش اشعار مولانا و سعدی در این روزها برایش به یک دغدغه تبدیل شده است.
با این وجود اما ظاهرا قدم زدن درچنین ورطه‌ای به کام خیلی از کسانی که خودشان را طرفداران دو آتشه آقای خاص می‌دانستند، خوش نیامد. یکی از علامت‌های این خوش نیامدن هم حجم کامنت‌های انتقادی بود که زیر تک‌بیت‌های منتشرشده ازسوی چاووشی در صفحه اینستاگرامش نوشته می‌شد.
کار تا جایی پیش رفت که محسن چاووشی در یکی از کامنت‌های اینستاگرامی خود نوشت: «هرکسی با شعر کلاسیک مشکل داره، این پیجو ترک کنه لطفا.» او بلافاصله در پیام دیگری نوشت: «هرکسی فکر می‌کنه به عقب برمی‌گردم، این‌جا رو ترک کنه و دوستان دیگه رو فالو کنه.»
به نظر می‌رسد کش‌وقوس‌ها میان مخالفان استفاده از شعر کهن در آلبوم چاووشی با این خواننده پرطرفدار آن‌قدر ادامه پیدا کرده که او دوباره صفحه‌اش در اینستاگرام را بست.
این اتفاق درحالی افتاد که چند هفته پیش از این کسانی که خودشان را طرفدار دو آتشه محسن چاووشی معرفی می‌کردند، به صفحه حسام‌الدین سراج خواننده شناخته شده و پیشکسوت موسیقی ایرانی هجوم بردند و پیام‌های توهین‌آمیزی در آن‌جا نوشتند.
آنها کاری کردند که خواننده خوشنام آواز ایرانی را بر آن داشت تا صفحه خود در اینستاگرام را از دسترس خارج کند.
قضیه از این قرار است که حسام‌الدین سراج، خواننده خوشنام و محبوب کشورمان پنجشنبه ۶ خرداد به دعوت مهران مدیری در شبانه پر بیننده دورهمی که از شبکه نسیم پخش می‌شود، شرکت کرد. در بخشی از برنامه این هنرمند که حالا در آستانه ۶٠سالگی است، با ابراز تأسف برای موسیقی پاپ کشورمان، درخصوص سطحی‌نگری در انتخاب ترانه‌های موسیقی گفته بود: من موسیقی خوب را دوست دارم و فرقی بین انواع موسیقی‌ها نیست اما متاسفانه در ایران اشعاری که برای موسیقی پاپ انتخاب می‌شود، بسیار سطحی هستند و ملودی‌ها با ریتم و کیفیت بسیار پایینی ساخته می‌شود. بعضی از اشعار ارزشش از یک صحبت محاوره‌ای هم کمتر است. ما درحقیقت فرهنگ و ادبیات خودمان را در آثار موسیقایی نشان می‌دهیم، فرهنگی که متعلق به فعلیت این اجتماع و جوانان است، جوانان ما باید مولانا و سعدی را با این آثار درک کنند نه با آوردن دو خط با این مضمون که «عزیزم کجایی؟ دقیقا کجایی؟» بعد از اتمام برنامه بود که تعداد زیادی از کاربران اینستاگرام با معرفی خود به‌عنوان طرفداران محسن چاووشی، خواننده محبوب این روزهای موسیقی پاپ به اظهارات استاد موسیقی ایرانی تاختند و از جملاتی استفاده کردند که اصلا زیبنده نبود. این اتفاقات درحالی افتاد که حسام‌الدین سراج در گفت‌وگو با مهران مدیری به هیچ عنوان از صدا و شخصیت چاووشی انتقاد نکرد و شعر «عزیزم کجایی…!» را تنها به‌عنوان مصداقی از ادبیات سطحی رایج در موسیقی پاپ مطرح کرده بود. با این توضیح به نظر می‌رسد این هنرمند ترانه استفاده شده در این قطعه را منظرنظر داشته، بنابراین چنین مثالی را مطرح کرده است.
اتفاق اخیری که برای خود چاووشی در صفحه اینستاگرام افتاد، وضع نابسامان فضای مجازی را به‌گونه دیگری عیان کرد. تا پیش از این مسأله این‌طور به نظر می‌رسید که عده‌ای به هواخواهی خواننده محبوبشان هرگونه مخالفت با او را برنمی‌تابند. اما بعد از آن‌که برخی از دنبال‌کنندگان صفحه چاووشی در اینستاگرام انتقادهای تندی به استفاده این خواننده از اشعار کهن وارد کردند، به نظر می‌رسد باید به نحو دیگری فضای مجازی را قضاوت کنند. برای بخشی از کسانی که در فضای مجازی حضور دارند، طرفداری از فلان هنرمند و صف‌آرایی درمقابل هرگونه انتقاد ریز و درشت به او درواقع راهی است برای خودنمایی. دیگر فرقی نمی‌کند در این خودنمایی چه کسی را نشانه رفته باشند!