به گزارش هفت هنر، کارشناسان به والدین توصیه می کنند از دوران نوزادی با صدای بلند برای فرزندان خود کتاب بخوانند.

گفتنی است، براساس تحقیقات نوزادان از چند ماهگی قادر به تشخیص اصوات و درک آنها هستند و خواندن کتاب با صدای بلند می تواند باعث تسریع در به حرف افتادن و تکرار اصوات، تقویت هوش و استعداد ، تخیل و توانایی برقراری ارتباط با دیگران در آنها  شود.
نوزاد به شنیدن اصوات علاقه مند است حتی قبل از آنکه معنی آنها را بداند و این صدا ها باعت افزایش مهارت شنوایی و گوش دادن به صداهای پیرامون در او می شود.
برخی اوقات یک خردسال به داستان خاصی علاقه مند است و همیشه از والدین خود می خواد که آن داستان را برای او بخوانند که این می تواند باعث کسالت و یکنواختی در والدین شود اما کارشناسان اعتقاد دارند کودک مفاهیم خاصی را حتی در یک داستان کودکانه دنبال می کند و با تکرار می کوشد که از این مفاهیم برای ارتقای خود استفاده کند ، به همین دلیل والدین باید در برابر اصرار کودک به خواندن چند باره یک داستان این نکته را مد نظر قرار دهند اما به تدریج کودک را با داستان ها و کتاب های دیگر آشنا کنند.
همچنین کارشناسان به والدین توصیه می کنند که برای کودک تنها کتاب های در رده سنی او را بخوانند و از خواندن کتاب های دیگر که متناسب با سن کودک نیست خودداری کنند زیرا می تواند اثر منفی بر دانسته های ذهنی کودک بگزارد.
خواندن کتاب با صدای بلند برای نوزاد توسط پدر یا مادر می تواند به برقراری رابطه عاطفی نوزاد با والدین کمک فراوان کند.