«جناب‌خان» پا جای پای کلاه‌قرمزی می‌گذارد

هفت هنر؛ رامبد جوان اعلام کرده در حال نگارش فیلمنامه‌ای سینمایی درباره ماجراهای خودش و جناب‌خان با عنوان «رامبد و جناب‌خان» است. در صورت تولید این فیلم سینمایی «جناب‌خان» شخصیت عروسکی محبوب برنامه خندوانه دومین کاراکتر عروسکی خواهد بود که به واسطه تلویزیون پایش به سینما باز می‌شود. تا به حال چند عروسک و گروه عروسکی از تلویزیون به سینما رفته‌اند که همگی حضور‌های موفقی را پشت سر گذاشته‌اند.

حرکت موش‌ها از تلویزیون به سینما
مرضیه برومند در سال 60 سریال عروسکی را با نام «مدرسه موش‌ها» برای تلویزیون ساخت. این مجموعه با استقبال خوبی مواجه شد به طوری که سری بعدی آن در قسمت‌های بیشتر تولید گردید. «کپل» موش چاق بامزه و البته پر‌خور این مجموعه عروسکی به همراه دوستانش مانند «دم باریک»، «گوش دراز»، «نارنجی» و… بعد از موفقیت برنامه تلویزیونی به سینما رفتند و اولین قسمت «شهر موش‌ها» در سال 64 به کارگردانی محمد‌علی طالبی و تهیه‌کنندگی مرضیه برومند ساخته شد. این فیلم با استقبال خوبی روبه‌رو شد و در سال 93 قسمت دوم این فیلم سینمایی تولید شد که توانست در زمان خودش رکورددار فروش سینما‌ها با حدود 12 میلیارد تومان فروش گیشه باشد. البته عروسک‌های مدرسه موش‌ها هیچ وقت کاراکتر تلویزیونی نبودند.

سلام تلویزیون به کلاه‌قرمزی
در اصل اولین بار در دهه 70 بود که یک شخصیت عروسکی توانست از تلویزیون به سینما راه یابد. ایرج طهماسب مجری و برنامه‌ساز گروه سنی کودک و نوجوان به همراه حمید جبلی صداپیشه با تغییراتی در یک عروسک باقی مانده از دهه 60، عروسکی را متولد کردند که تا امروز محبوب‌ترین عروسک و پر‌طرفدار‌ترین کاراکتر عروسکی تلویزیونی به شمار می‌رود. کلاه‌قرمزی به همراه پسر خاله به سرعت به شخصیت‌های شناخته شده و محبوبی تبدیل شدند و برنامه ایرج طهماسب بهترین برنامه کودک نیمه اول دهه 70 شد. این موفقیت باعث شد تا اولین فیلم سینمایی با عنوان «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» در سال 73 تولید شود. عروسکی که به خاطر علاقه زیاد به آقای مجری از شهرستان به تهران می‌آید تا به آقای مجری در تولید برنامه کمک کند در صورتی که باعث اختلال در زندگی مجری می‌شود و زندگی شخصی وی را دگرگون می‌کند. کلاه‌قرمزی هشت سال بعد بار دیگر به سینما‌ها آمد. این بار «کلاه‌قرمزی و سروناز»؛ ایرج طهماسب بار دیگر در مقام کارگردان ظاهر شد و چهارمین فیلم سینمایی‌اش و البته دومین فیلم از سری کلاه‌قرمزی را ساخت. طهماسب و جبلی در سال 91 یعنی 10 سال بعد از ساخت کلاه‌قرمزی و سرو ناز سراغ «کلاه‌قرمزی و بچه ننه» رفتند.
فامیل دور رقیب کلاه‌قرمزی
طهماسب در خلال تولید این فیلم‌های سینمایی مجموعه‌هایی را جهت پخش در شبکه نمایش خانگی نیز تولید کرد که در همگی آنها کلاه‌قرمزی نقش محوری داشت. در سال‌های اخیر نیز کلاه‌قرمزی در ایام نوروز در تلویزیون برنامه داشت و با معرفی عروسک‌های جدیدی مانند «فامیل دور»، «آقای همساده»، «پسر عمه زا»، «عزیزم ببخشید»، «ببعی» و «جیگر» دارای رقبای داخلی در زمینه محبوبیت شده به طوری که در یک نظر‌سنجی فامیل دور در صدر عروسک‌های محبوب مجموعه کلاه‌قرمزی قرار گرفت. موضوعی که چندان باب میل تولید‌کنندگان کلاه‌قرمزی نبود و به نظر آنها نباید محبوبیت برند کلاه‌قرمزی خدشه‌دار شود. حمید مدرسی تهیه‌کننده برنامه کلاه‌قرمزی در سال 94 از تولید فیلم سینمایی «کلاه‌قرمزی و دوستان» خبر داد که برای اولین بار کاراکتر‌های جدید برنامه کلاه‌قرمزی پایشان به سینما باز می‌شود. گفته شده فامیل دور در این فیلم سینمایی یکی از نقش‌های محوری را خواهد داشت.
جناب‌خان، لاف‌زنی با هندزفری بلوتوث
مجموعه‌های نوروزی کلاه‌قرمزی در ایام عید شب‌ها ساعت 21 از شبکه 2 پخش می‌شد. ساعتی که مختص گروه سنی بزرگسال بود. واقعیت این است که کلاه‌قرمزی نه برای گروه کودک بلکه برای کودکانی که با این عروسک بزرگ شده‌اند ساخته می‌شود و میزان علاقه بزرگسالان به این برنامه بسیار بیشتر از کودکان و نوجوانان است. همین میزان علاقه باعث شد تا در چند سال پشت سر هم «کلاه‌قرمزی» بهترین برنامه نوروزی سیما لقب بگیرد. تا نوروز امسال که کلاه‌قرمزی نبود اما یک عروسک دیگر جای خالی آن را پر کرد. شبکه نسیم اگر تنها یک برگ برنده در طول عمر کوتاه خود داشته باشد آن برگ بی‌شک برنامه «خندوانه» است که تولید آن را رامبد جوان برعهده دارد. رامبد جوان در اجرای برنامه دو پارتنر دارد که نه به صورت دائم و روتین بلکه به صورت موردی به برنامه اضافه می‌شوند. نیما شعبان‌نژاد که ابتدا به عنوان یکی از حضار برنامه معرفی می‌شد که با مخالف‌خوانی‌هایش به شهرت رسید و «جناب‌خان» عروسکی با لهجه جنوبی که لاف می‌زند، جنگ‌زده است، لبو می‌فروشد، با رامبد کل‌کل می‌کند، آواز می‌خواند و عاشق ناکامی است که هر کاری برای رسیدن به عشقش می‌کند. وجه مشترک «جناب‌خان» و مجموعه «کلاه‌قرمزی» حضور محمد بحرانی، صداپیشه «آقای همساده» و «ببعی» در صداپیشگی «جناب‌خان» است. «جناب‌خان» که با اجرای موسیقی جنوبی با اشعاری متناسب با مهمانان برنامه شناخته شده آنقدر برای خودش طرفدار جمع کرده است که برخی از مهمانان از اینکه جناب‌خان در قسمت حضور آنها نبوده است ابراز گلایه می‌کنند. با وجود اینکه جناب‌خان در قسمت‌های اخیر برنامه خندوانه از یک لاف‌زن کل‌کل کن به یک شخصیت فیلسوف مآب جدی مبدل شده و گفته می‌شود این تغییر می‌تواند محبوبیت وی را تحت تأثیر قرار دهد اما قسمت‌هایی از «خندوانه» که با حضور این کاراکتر عروسکی ساخته می‌شود شور و هیجان بیشتری نسبت به دیگر قسمت‌ها دارد.
جناب‌خان کلاه‌قرمزی می‌شود؟
جناب‌خان برخلاف کلاه‌قرمزی از ابتدا برای مخاطب بزرگسال طراحی شده است و رفتارش هم نه مانند کلاه‌قرمزی و دوستانش مانند یک نوجوان است و نه سرخوشی‌های کودکانه آنها را دارد. جناب‌خان کاملاً یک عروسک بزرگسال است که می‌خواهد ازدواج کند و دلال قهاری هم هست. این عروسک همچنین از ابتدا تنها بوده است و امکان اینکه حداقل در برنامه خندوانه رقیب عروسکی برای وی ایجاد شود کم و شاید بعید است. جناب‌خان فعلاً پدیده تلویزیون است اما مانند کلاه‌قرمزی ریشه‌دار نیست و سابقه حضور در سینما را ندارد. رامبد جوان که از سال گذشته ساخت فیلم «نگار» را با بازی نگار جواهریان آغاز کرده و اکنون فیلم در مرحله تدوین است. اعلام کرده می‌خواهد فیلمنامه «رامبد و جناب‌خان» را بنویسد. این فیلم تا زمانی که خندوانه بهترین برنامه تلویزیون باشد و جناب‌خان به عنوان عروسک محبوب در آن حضور داشته باشد می‌تواند پتانسیل فروش بالا در سینما را داشته باشد. سرنوشت ساخت «رامبد و جناب‌خان» به سرنوشت «خندوانه» گره خورده است و اگر خندوانه بتواند خود را سرپا نگه دارد و جناب‌خان از مد نیفتد می‌توان انتظار داشت که سینمای ایران دارای یک قهرمان عروسکی جدید خواهد شد.