«آخیل شارما» نویسنده هندی ـ آمریکایی جایزه بین‌المللی دوبلین را که گران‌ترین جایزه کتاب ادبی جهان است از آن خود کرد.

آخیل شارما برنده گران ترین جایزه ادبی جهان شد

«آخیل شارما» نویسنده هندی ـ آمریکایی جایزه بین‌المللی دوبلین را که گران‌ترین جایزه کتاب ادبی جهان است از آن خود کرد.

به گزارش هفت هنر به نقل از گاردین،، جایزه 100 هزار یورویی «دوبلین» که تا سال گذشته با عنوان «ایمپک دوبلین» برگزار می‌شد در این دوره به «آخیل شارما» نویسنده «زندگی خانوادگی» تعلق گرفت.

این کتاب که یک رمان زندگی‌نامه‌ای است، از سوی هیات داوران این جایزه ادبی «بالاترین فرم به دست‌آمده در ادبیات» توصیف شده است. «شارما» بخش اعظمی از این اثر را براساس داستان نقل مکان خود و خانواده‌اش از دهلی به نیویورک به نگارش درآورده است. در این داستان پسر بزرگ خانواده در شهر جدید تصادف می‌کند و دچار عارضه مغزی می‌شود و به مراقب 24 ساعته نیاز پیدا می‌کند.

در حالی که «زندگی خانوادگی» عمیقا مورد ستایش اعضای هیات داوران جایزه بین المللی دوبلین قرار گرفته، «شارما» نویسنده این کتاب چند روز پیش از اعلام برنده این جایزه درباره 13 سالی که صرف نگارش این کار کرده است، گفت: مثل یک کابوس بود، مثل جویدن سنگ، جویدن شن… من بیشتر از دردی که کشیدم آگاهی دارم تا این که لذتی ببرم. وقتی ایمیلی که به من خبر برنده شدنم را می‌داد، دریافت کردم، اولین فکری که کردم این بود که: خدا را شکر، یک ناامیدی دیگر را رد کردم. دو یا سه روز بعد از آن بود که خوشحال شدم.»

این نویسنده هندی‌تبار در حال حاضر روی یک مجموعه داستان  کوتاه کار می کند. «مارلون جیمز» برنده جایزه «من بوکر» 2015، «ماریلین رابینسون» برنده جایزه پولیتزر 2005 و «دیو اگرز» نویسنده سرشناس آمریکایی از جمله نویسندگان شناخته‌شده‌ای بودند که برای کسب این جایزه بین‌المللی با «آخیل شارما» به رقابت پرداختند.

جایزه بین‌المللی دوبلین که تاکنون با عنوان «ایمپک دوبلین» برگزار می‌شد، گران‌ترین جایزه کتاب ادبی جهان است که به یک رمان تعلق می‌گیرد. مبلغ نقدی این جایزه 80 هزار پوند (معادل 100 هزار یورو) است.

کتابخانه‌های عمومی سرتاسر جهان می‌توانند عناوین برگزیده خود را برای شرکت در این رقابت بین‌المللی معرفی کنند. نامزدهای اولیه امسال از کشورهایی چون بلژیک، برزیل، کانادا، آلمان، هند، ایرلند، جامائیکا، نیوزیلند، نوروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ‌انگلیس و آمریکا انتخاب شدند و دو ماه پیش اسامی 10 برگزیده نهایی این جایزه اعلام شد.

جایزه «ایمپک» از سال 1995 راه‌اندازی شده و اخیرا نام آن به جایزه بین‌المللی ادبی دوبلین تغییر پیدا کرده است. از برندگان پیشین این جایزه  می‌توان به «جیم کریس»، «کالوم مک‌کن» و «دیوید مالوف» اشاره کرد.

این جایزه به  کتاب‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده و در فاصله زمانی یک‌ سال اخیر منتشر شده باشند، تعلق می‌گیرد. شورای شهر دوبلین ایرلند با همکاری دولت دوبلین و کمپانی ایمپک برگزارکنندگان این جایزه ادبی هستند.

«آخیل شارما» نویسنده هندی ـ آمریکایی جایزه بین‌المللی دوبلین را که گران‌ترین جایزه کتاب ادبی جهان است از آن خود کرد.