همزمان با آغاز خرداده ماه و امتحانات دانش‌آموزان و به ویژه دانشجویان؛ آمار آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌های بیدگل، چتر، روزبهان، مروارید، نشر مرکز و شهر کتاب‌های کامرانیه (باهنر) و ساعی از 1 خرداد‌‌ماه تا 6 خردادماه، در ابتدای سومین ماه بهار نشان می‌دهد لیست پرفروش‌ها چندان تکانی نسبت به دو ماه قبل نخورده و همچنان کتاب‌‌‌های جدید زمستان 94 و بهار 95 که در شهر آفتاب هم برای اولین بار عرضه شدند، در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند. با این وجود کتابفروشان امیدوارند با رسیدن آثار جدید و تازه چاپ، پیشخوان و ویترین پرپیمانی را برای روزهای تعطیلات دانش‌آموزان و دانشجویان در تابستان رقم بزنند.

کتابهای پر فروش هفته اول خرداد کدامها بوده‌اند؟

همزمان با آغاز خرداده ماه و امتحانات دانش‌آموزان و به ویژه دانشجویان؛ آمار آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌های بیدگل، چتر، روزبهان، مروارید، نشر مرکز و شهر کتاب‌های کامرانیه (باهنر) و ساعی از 1 خرداد‌‌ماه تا 6 خردادماه، در ابتدای سومین ماه بهار نشان می‌دهد لیست پرفروش‌ها چندان تکانی نسبت به دو ماه قبل نخورده و همچنان کتاب‌‌‌های جدید زمستان 94 و بهار 95  که در شهر آفتاب هم برای اولین بار عرضه شدند، در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند. با این وجود کتابفروشان امیدوارند با رسیدن آثار جدید و تازه چاپ، پیشخوان و ویترین پرپیمانی را برای روزهای تعطیلات دانش‌آموزان و دانشجویان در تابستان رقم بزنند.

البته با توجه به گفته‌های کتابفروشی‌های مذکور، تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب و پرفروش پاییز و زمستان سال گذشته هنوز هم پای کار فهرست کتاب‌های پرفروش ایستاده‌اند و به قول متصدی فروش یکی از فروشگاه‌ها؛ تعداد فروش و میزان استقبال از آن‌ها در هفته‌ی ابتدای خرداد 95 هم آنقدر هست که بتوانند جایی در لیست پرفروش‌ها برای خود دست‌وپا کنند.

بر همین اساس آثار پرمخاطبی همچون «بی‌شعوری» خاویر کرمنت و «چقدر خوبیم ما» که نگاه طنز ابراهیم رها به خلقیات جامعه‌ی ایرانی را شامل می‌شود؛ در کنار دو رمان «ملت عشق» از الیف شافاک و «پاییز فصل آخر سال است» نوشته‌ی نسیم مرعشی با نوبت چاپ‌های جدید در فهرست پرفروش‌های هفته‌ی اول خردادماه هم خودی نشان می‌دهند.

البته آثار داستانی قدیمی‌تری مثل «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» نوشته‌ی آنا گاوالدا و با ترجمه‌ی الهام دارچینیان، «ناتور دشت» از جروم.دیوید سالینجر که مهمترین و مشهورترین اثر این نویسنده‌ی مرموز است و حتی به نوعی جزو کتاب‌های درسی دانش‌آموزان آمریکایی هم محسوب شده و می‌شود‌، موزان، داستان معروف خالد حسینی درباره‌ی پسری افغانی به نام “امیر” است که در آمریکا زندگی می‌کند و تماس یکی از دوستان قدیمی پدرش، او را در خاطرات غرق می‌کند با نام «بادبادک‌باز» و اثر طنز «آس آن سور چی» نوشته‌ی پوریا عالمی با طرح جلد بزرگمهر حسین‌پور که مجموعه یادداشت‌های او در هفته‌نامه‌ی چلچراغ است نیز  دوباره در مسیر جذب مخاطب حرکت قرار گرفته‌اند و این هفته دوباره در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شوند.

علاوه بر این‌ها مجموعه آثار نادر ابراهیمی مثل «یک عاشقانه‌ی آرام»، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «مردی در تبعید ابدی» و «آتش بدون دود» هم آثار ایرانی قدیمی هستند که در اولین هفته‌ی خردادماه همچنان و دوباره با استقبال گروه قابل توجهی از کتاب‌خوان‌ها همراه شدند. ترجمه‌ی جدید داستان «سرود کریسمس» چارلز دیکنز که توسط فرزانه طاهری انجام شده نیز پرمخاطب معرفی می‌شود.

کتاب‌های «فهم برشت» ازجمله آثار مشهور والتر بنیامین، فیلسوف و اندیشمند مطرح آلمانی با ترجمه مشترکی از حسین نمکین و دیگران، نمایشنامه «الکترا» نوشته اوریپید که در سال 413 پیش از میلاد روی صحنه رفته و به تازگی با همت غلامرضا شهبازی و توسط نشر بیدگل منتشر شده، نمایشنامه «ملکه زیبایی لی تین» از مارتین مک‌دانا هم آثار نمایشی خارجی تقریبا تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ در ابتدای خردادماه هستند.

مجموعهٔ «اشراق‌ها: اوراق مصور آرتور رمبو» با ترجمهٔ بیژن الهی که درواقع ششمین مجلد از مجموعه آثار الهی است که از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشی‌ها شده نیز اثر پرفروش حوزهٔ شعر در اولین هفته‌ی خردادماه معرفی می‌شود.

یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را نیز دریافت کرده است، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و رمان «من پیش از تو» نیز دیگر داستان‌های خارجی حاضر در لیست پرفروش‌های این هفته بودند.

تازه‌ترین اثر منتشر شده از سروش چیت‌ساز با نام «بارش سفره ماهی» که شامل داستان‌های تازه این نویسنده است که به زعم بسیاری از منتقدان از کار قبلی او یعنی «نوبت سگ‌ها» یک سرو گردن بالاتر است و چاپ دهم داستان «شرق بنفشه»‌ی شهریار مندنی پور هم ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌های روزهای ابتدایی خردادماه نمایندگی می‌کنند.

همچنین داستان «پستچی» از چیستا یثربی که پیش از انتشار در فضای مجازی هم پرطرفدار بود و دو رمان «سهم من» و «پدر آن دیگری» از پرینوش صنیعی؛ دیگر آثار ایرانی هستند که در اولین هفته‌ی خرداد‌ماه استقبال بخشی قابل قبولی از کتاب‌خوان‌ها را کسب کرده‌اند.

بررسی نزدیک ۴ دهه فعالیت فیلمسازی عباس کیارستمی در قالب سه بخش (دوره پیش از انقلاب، آثار موفق این فیلمساز در جشنواره‌های جهانی و جمع‌بندی شخصیت هنری و سینمایی کیارستمی به عنوان پست مدرنیستی سنت‌گرا) که با نام «سینمای عباس کیارستمی» توسط روبرت صافاریان نوشته شده نیز اثر تخصصی پرفروش حوزه‌ی فیلم و سینما در اولین روزهای خردادماه معرفی می‌شود.

رساله دکترای کی‌یر کگور که به مفهوم آیرونی یا کنایه پرداخته و به دلیل توجه خاص سقراط به این مفهوم و نقشی که کنایه در خاستگاه شکل‌گیری و بسط فلسفه بازی می‌کند بر سقراط متمرکز شده؛ یا همان «مفهوم آیرونی، با ارجاع مدام به سقراط»، «راهنمای تفکر نقادانه» از ام نیل براون و استوارت ام‌کیلی با ترجمه‌ی کورش کامیاب هم در کنار اثر لوک فری که با تقسیم تاریخ فلسفه به پنج دوره فلسفه یونان باستان، فلسفه مسیحیت، اومانیسم عصر روشنگری، پسامدرنیته، و پساساختارزدایی می‌کوشد به زبانی ساده و دقیق، باورهای اصلی هریک از این دوره‌ها و نقاط قوت و ضعف آنها را بیان کند با نام «راهنمای فلسفی زیستن (تاریخ مختصر اندیشه)» و  کتابی از موریس بلانشو درباره مارکی دوساد، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی با نام «عقل ساد»  که به شیوه خاص خودش نوعی عقلانیت از میان «لایه‌های پنهان در افراط‌گری‌ها و هنجارگریز‌های» آثار ساد به خواننده منتقل می‌کند هم جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های هفته‌ی اول خردادماه داشته‌ و چراغ روشن آثار فلسفی در لیست پرفروش‌ها را حفظ کرده‌اند.

علاوه بر این‌ها پژوهش جدید همایون کاتوزیان درباره‌ی تاریخ ایران از دوره باستان تا دوره‌ی معاصر یا همان «ایرانیان» نیز مخاطبان خوبی جذب کرده‌ و این هفته در لیست پرفروش‌ها حاضر است.

آثاری مثل «معجزه انرژی انگشتان» از میلدر دکارتر، «چگونه با کودکم رفتار کنم» نوشته‌ی استفن گاربر و «آنچه با پول نمی‌توان خرید» اثر مایکل سندل هم پرچم کتاب‌های پزشکی و روان‌پزشکی را در روزهای ابتدایی خردادماه بالا نگاه داشتند.

بر اساس این گزارش؛ ناشرانی چون بیدگل، مرکز، روزنه و مینوی خرد بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

همزمان با آغاز خرداده ماه و امتحانات دانش‌آموزان و به ویژه دانشجویان؛ آمار آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌های بیدگل، چتر، روزبهان، مروارید، نشر مرکز و شهر کتاب‌های کامرانیه (باهنر) و ساعی از 1 خرداد‌‌ماه تا 6 خردادماه، در ابتدای سومین ماه بهار نشان می‌دهد لیست پرفروش‌ها چندان تکانی نسبت به دو ماه قبل نخورده و همچنان کتاب‌‌‌های جدید زمستان 94 و بهار 95 که در شهر آفتاب هم برای اولین بار عرضه شدند، در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند. با این وجود کتابفروشان امیدوارند با رسیدن آثار جدید و تازه چاپ، پیشخوان و ویترین پرپیمانی را برای روزهای تعطیلات دانش‌آموزان و دانشجویان در تابستان رقم بزنند.