درخشش کم‌سابقه سینمای ایران در کن

سینمای ایران در درخششی ‌کم‌سابقه برنده جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه در جشنواره فیلم کن شد.

شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن شد و اصغر فرهادی کارگردان فیلم فروشنده جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرد.

هم شهاب حسینی و هم اصغر فرهادی اولین ایرانیانی هستند که جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه را در جشنواره کن دریافت کرده‌اند.

شهاب حسینی بعدا از بردن جایزه بهترین بازیگر مرد، آن را به مردم ایران تقدیم کرد:

“این جایزه به نوعی از مردم من آمده، بنابراین به خودشان برمی‌گردانم. این جایزه را از اعماق قلبم و با عشق تقدیم به مردم سرزمینم می‌کنم.”

آقای فرهادی در سال ۲۰۱۳ نیز با فیلم “گذشته” در بخش مسابقه اصلی کن شرکت داشت که برنیس بژو به خاطر بازی در آن جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

او همچنین برای فیلم جدایی نادر از سیمین در سال ۲۰۱۲ اسکار بهترین فیلم خارجی و گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی را برده بود.

در فیلم “فروشنده” اثر جدید اصغر فرهادی که محصول مشترک ایران و فرانسه است، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی هستند.

فیلم به رابطه زن و شوهری به نام رعنا و عماد (با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی) می‌پردازد که در حال بازی در نمایش “مرگ فروشنده” آرتور میلر هستند.

در آستانۀ شب افتتاح نمایش، ضعف زیربنای ساختمان مسکونی که در آن زندگی می‌کنند مسئله‌ساز شده و آنها مجبور به تخلیه آن می‌شوند و موقتاً به ساختمان دیگری که هم‌بازی‌شان در نمایش، بابک (با بازی بابک کریمی)، مالک آن است نقل مکان می‌کنند.

در خانه جدید برای رعنا حادثه‌ای رخ می‌دهد که رابطه زوج را ناخواسته درگیر تنش و التهاب می‌کند.

لورتا گاندولفی، محقق سینما در دانشگاه کمبریج، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “فیلم ظرایف ویژه‌ای در مقایسه بین دنیای نمایش با دنیای واقعی زوج داستان دارد (وقتی فیلم را دیدید مثلاً به صندلی‌های خالی روی صحنه و معادل آن در آپارتمان زوج نگاه کنید). در مجموع به نظر من فیلمی قوی است، اما در بعضی جاها مثل بخش میانی تمرکزش را از دست می‌دهد. با این وجود مردم در سالن نمایش به گرمی از آن استقبال کردند.”

نخل طلای امسال نیز به کن لوچ کارگردان بریتانیایی برای فیلم “اینحانب، دانیل بلیک” رسید.