آن‌قدر اظهارنظر‌ها درباره فیلم‌های ایرانی و خارجی در این برنامه عجیب و غریب است که آدم فکر می‌کند برنامه موردنظر بیشتر فانتزی یا علمی و تخیلی است تا رئال.

هدف افخمی از گفتن چنین حرفهایی درباره جشنواره کن چیست؟

حالا دیگر کم‌کم باور می‌کنم که برنامه تلویزیونی «هفت» با حضور بهروز افخمی و مسعود فراستی نه‌تنها حامی سینما نیست،‌ که کلا درصدد است «تخت گاز» فرمول سینمایی «نیست در جهان» را خلق یا کشف کند که معادل آن در عالم محسوسات، حکایت «پیدا کنید پرتقال‌فروش را» است. آن‌قدر اظهارنظر‌ها درباره فیلم‌های ایرانی و خارجی در این برنامه عجیب و غریب است که آدم فکر می‌کند برنامه موردنظر بیشتر فانتزی یا علمی و تخیلی است تا رئال. مثلا یکی از اظهارات بهروز افخمی درباره فیلم «گلادیاتور» با بازی راسل کرو بود که همچنان بعد از ماه‌ها در گوش بنده طنین‌انداز است: «این فیلم در باب ولایت است». هنوز هم با تجمیع انواع استدلالات و به‌کارگیری عقل و احساس خود، متوجه نشدم «منظور» آن جناب از چنین خطابه‌ای چیست؟ یا اینکه حیدر ذبیحی (پرویز پرستویی) فیلم «بادیگارد» چقدر عبوس و غمگین است و به همین دلیل پرستویی بد بازی کرده! البته نیک می‌دانم که آقای کارگردان در تلاش است که برنامه‌ای مفرح و از نوع «تخت گاز» یکی از شبکه‌های خارجی بسازد، ‌اما گسترده این طنازی به کجا‌ها کشیده می‌شود؛ ‌والله اعلم.

به هر حالت ارجاعاتی از این دست زیادند که مجال آن در این مقال نیست. اما نمی‌دانستم که گلوله تحلیل‌های این‌چنینی و اعترافاتِ ذهنِ خطرناک و عقیده‌پراکنی‌ها تا جایی پیش برود که به شخصِ شخیص خودشان هم اصابت می‌کند و به مرز به خودزنی و انهدام می‌رسد! این داستان تکراری از اینجا پررنگ‌تر شد که بهروز افخمی در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های صبح تهران، جشنواره کن ٢٠١۶ را جشنواره «دگرباش‌ها» عنوان کرده و در این زمینه بیان کرد: «شما می‌توانید مطمئن باشید اگر فیلمی درباره همجنس‌بازی بسازید، بالاخره در یکی از این جشنواره‌های اروپایی جایزه می‌گیرد. چراکه پروتکل‌های جشنواره‌ای درباره این موضوع تصریح دارند». افخمی در بخش دیگری توضیح داد: «جشنواره کن تا چهار سال پیش در بازار فیلم بخش خیلی مهم پورنوگرافی و فروش فیلم‌های پورنو داشت. اتفاقا برای اینکه شوخی یا توهین یا اذیت کنند، این غرفه را چسبیده به غرفه ایرانی‌ها دایر می‌کردند». همگان خوب می‌دانیم که دست‌کم سینمای ایران در این دوره جشنواره حضور پررنگی دارد؛ کتایون شهابی در هیأت داوران بخش اصلی، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در بخش اصلی و «وارونگی» بهنام بهزادی در بخش نوعی نگاه و…

این اظهارات متناقص‌نما جایی بزرگ‌نمایی می‌شود که بهروز افخمی در سال ٢٠٠۴ با فیلم «گاوخونی» در جشنواره کن حضور داشته. حالا بگذریم که ‌زدن زیرآب افرادی همچون فرهادی و دیگرانی که نامشان برده شد، ‌هیچ هزینه‌ای دست‌کم برای افخمی ندارد. ولی فقط یک سؤال کوچک در ذهنم باقی می‌ماند که نظرآقای افخمی درباره حضور موفق فیلم «فهرست مقدس» در جشنواره کن ٢٠١۶ چیست؟ اخیرا روابط عمومی «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» طی ارسال خبری به رسانه‌ها اعلام کرد: «شرکت آیات مدیا اعلام کرد فیلم انیمیشن «فهرست مقدس» با نام بازگشت (The Return) به نمایندگی ایران در روز انیمیشن (Animation Day) جشنواره کن حضور یافت. روز انیمیشن رویدادی است که به معرفی فیلم‌های انیمیشن برتر دنیا در جشنواره کن می‌پردازد. بر اساس قوانین کن تنها فیلم‌هایی در این رویداد مشارکت داده می‌شوند که به بخش مسابقه جشنواره کن راه یافته باشند، اما در مورد دو فیلم «فهرست مقدس» و «بلال» امسال این جشنواره استثنا قائل شده و با تکیه بر کیفیت بالای ساخت این دو اثر، آنها را به روز انیمیشن دعوت کرده است. روز انیمیشن، چهارشنبه ٢٩ اردیبهشت (هجدهم می) در حالی برگزار شد که اکران «فهرست مقدس» در بازار فیلم در روز گذشته تحسین بینندگان آن را برانگیخت». بنابراین با توجه به تحلیل آقای افخمی علاقه‌مندم بدانم ایشان حضور فیلم «فهرست مقدس» در کن را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ و اساسا اگر چه زورشان به امثال آقای فرهادی می‌رسد،‌آیا توان اتهام‌زنی به سازمانی همچون «اوج» را دارد؟!

منبع روزنامه شرق

آن‌قدر اظهارنظر‌ها درباره فیلم‌های ایرانی و خارجی در این برنامه عجیب و غریب است که آدم فکر می‌کند برنامه موردنظر بیشتر فانتزی یا علمی و تخیلی است تا رئال.

  1. بهرام
    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵

    لمپنیسم!