فراستی خطاب به کارگردان «خنده‌های آتوسا»: فیلم تو هیچی نیست!

شب گذشته برنامه تحلیلی سینمایی «هفت» با حضور مسعود فراستی و علیرضا فرید به نقد فیلم «خنده های آتوسا» پرداخت.

به گزارش هفت هنر، برنامه سینمایی «هفت» در بخش میز نقد خود با حضور مسعود فراستی و علیرضا فرید کارگردان فیلم سینمایی «خنده های آتوسا»، به نقد و بررسی این فیلم سینمایی پرداخت.

مسعود فراستی در ابتدای میز نقد گفت: فیلمنامه فیلم به شدت مشکل دارد. آدم ها به شدت تیپیکال هستند و شخصیت ها درنیامده است. فیلم از دقیقه 60 شروع می شد و 20 دقیقه بعد تمام می شود. تمام قبلش هم مقدمه است.

وی افزود: اسم فیلم و زمان اکران آن به ما یک فیلم کمدی می دهد که گویی می خواهیم برویم و یک فیلم کمدی ببینیم. در تیزر فیلم هم حسی از تلخی و جنایی نمی بینیم.

در ادامه علیرضا فرید بیان داشت: من به شدت با نقد موافقم و خودم اولین منتقد جدی فیلم هایم هستم. به نقد احترام می گذارم و همواره تاریخ نقد را خوانده ام. نقد فیلم را پیشانی نقد می دانم. تاثیراتی که نقد فیلم بر منتقدان اقتصادی و سیاسی می گذارد بسیار است. حال اگر این نقد جامع و کامل و با ادبیات صحیح باشد بسیار کمک کننده است.

وی افزود: اما من درباره جریان کلی نقد فیلم در ایران نقد دارم. ما اغلب نقدهایمان نقد فیلم نیست. نقد فیلمنامه و داستان است. حتی نقد سناریو نیست و به نقد بازی ها و نسبت شخصیت ها و … نمی رسیم.

فرید درخصوص علت انتخاب قطار واقعی به عنوان لوکیشن فیلمش و عدم استفاده از دکور گفت: من به نفت متصل نیستم و امکان ساخت دکور برای قطار را هم نداشتم. ثانیا اگر هم می توانستم دکور بسازم، قاب ها و زاویه های دوربین تغییری نمی کرد. چون زاویه نگاه در قطار همین است. این را تغییر نمی دادم.

وی ادامه داد: این فیلم را ما در 4 جلسه فیلمبرداری کردیم، چون می خواستم در قطار واقعی در حال حرکت باشد. و فرصت زیادی نداشتیم چون طولانی ترین خط قطار ما 21 ساعت در حرکت است.

در ادامه مسعود فراستی بیان داشت: مسئله فیلم آن قدر ابتدایی است و برادر به سادگی می میرد، که هیچ گره ای در فیلمنامه درنمی اندازی تا بعد حلش کنی. تو یک کارگردان دغدغه مند با یک عقبه مستندسازی بلند هستی که به دنبال ژست های انتلکت هم نیستی، ولی فیلمنامه نویسی بلد نیستی. لذا همه این دغدغه ها می شود شعارهای دسته ده تلویزیونی. یک آدم در فیلم تو نیست که مسئله مخاطب شود. حتی مشخص نیست که پژمان بازغی از کجا اسم آن دختر (آتوسا) را می داند!

فرید پاسخ داد: شما حتی فیلم را درست ندیده اید. چون آتوسا خودش اسمش را به او می گوید.

فراستی ادامه داد: اهمیتی ندارد، در هر صورت فیلم تو هیچی نیست و این چیزی را عوض نمی کند.

کارگردان فیلم «خنده های آتوسا» در واکنش بیان داشت: این همان چیزی است که من می گویم با برخی ادبیات ریشه بنیادین را می زنیم بدون آنکه اطلاع دقیق داشته باشیم.

فراستی نهایتا بیان داشت: نه اینطور نیست. در فیلم تو داستان مشکل دارد. حتی علت مرگ هم مشخص نیست که بالاخره چه کسی عامل مرگ است. آدم های فیلم تو به شخصیت تبدیل نشده اند.