کمال تبریزی و علیرضا شجاع‌نوری در نمایشگاه کتاب از خاطره‌های‌ کتاب‌خوانی‌شان گفتند.

کمال تبریزی و علیرضا شجاع‌نوری از خاطراتشان با کتاب گفتند

کمال تبریزی و علیرضا شجاع‌نوری در نمایشگاه کتاب از خاطره‌های‌ کتاب‌خوانی‌شان گفتند.

به گزارش هفت هنر، کمال تبریزی درباره‌ اولین خاطره‌هایش از کتاب گفت: زمانی که بچه بودم، کتاب زیاد بود اما برخی از کتاب‌های مورد علاقه‌ من در دسترس نبود. نخستین کتاب جدی که من خواندم کتاب «پدر و مادر ما متهمیم» اثر علی شریعتی بود. قبل از آن هم کتاب داستان و رمان زیاد می‌خواندم اما مطالعه‌ کتاب علی شریعتی بر من اثر زیادی داشت.

این کارگردان سینما متذکر شد: همچنین در آن دوران من مجله‌های متعددی می‌خواندم؛ از جمله کیهان بچه‌ها، و این مجله پر از داستان‌های مصور بود که هر هفته آن‌ را تهیه می‌کردم و می‌خواندم و لذت می‌بردم.

تبریزی افزود: علاوه بر این‌ها از آن روزگار کتاب دیگری که بر من خیلی اثر داشت ترجمه‌ای از اثر فرانتس فانون بود که با عنوان «دوزخیان روی زمین» منتشر شده بود.

او در ادامه تصریح کرد: من در کودکی با بچه‌های هم‌سن و سالم درباره‌ کتاب‌هایی که می‌خوانیدم با هم بحث می‌کردیم و این تجربه در کتاب‌خوان شدن ما خیلی موثر بود. قلم و کلمه دو مساله‌ مقدس و مهم هستند و هر انسانی نسبت به کلمه جهان‌بینی مخصوص خودش را دارد. کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است. هر کس یک کتاب می‌خواند بر وی اثر می‌گذارد و بی‌شک درک و فهم هر کسی از یک کتاب با دیگری تفاوت دارد. در عین حال از الان تا قیام قیامت کتاب و نوشته مهم‌ترین عنصر تمدن بشری است و راهی برای گسترش فهم و درک انسان‌هاست.

علیرضا شجاع نوری بازیگر و تهیه‌کننده هم در این نشست در مرور خاطره‌هایش از کتاب‌خوانی گفت: کتاب قصه «حسین کرد شبستری» از مهم‌ترین و اولین کتاب‌هایی بوده است که در زندگی‌ام خوانده‌ام و هنوز هم برای من مهم است. «سمک عیار» هم از جمله‌ کتاب‌هایی است که خیلی دوست دارم. در سال‌های کودکی فیلتر‌هایی بودند و بزرگ‌ترها اجازه نمی‌دادند ما هر کتابی را بخوانیم. من احساس می‌کنم من و کتاب به هم تعهد متقابل داریم. همان‌جور که ما در قبال کتاب‌ خواندن مسئول هستیم، مولفان و ناشران هم در قبال مخاطب برای انتشار آثار ارزشمند مسئول هستند. این را هم بگویم که من معمولا کتاب می‌خوانم اما هرگز غصه نمی‌خورم که دیگرانی کتاب‌هایی را خوانده‌اند که من نخوانده‌ام.

شجاع‌نوری درباره‌ تاثیر‌گذاری کتاب و سینما بیان کرد: این دو هر کار‌کرد‌های خود را دارند و از طرفی به درک و دریافت‌های ما از سینما و کتاب بازمی‌گردد و این‌که با آن‌ها چگونه روبه‌رو شویم. به هر حال سینما رسانه‌ای فراگیر‌تر از کتاب است. گاهی ممکن است با شنیدن نام یک کتاب حال ما عوض شود و برعکس ممکن است گاهی سینما تاثیر‌گذارتر باشد. متاسفانه اکنون مردم کمتر سراغ کتاب را می‌گیرند و فکر می‌کنم سینما‌ تاثیر‌گذار‌تر از کتاب است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است…» تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برپاست. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه‌روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

کمال تبریزی و علیرضا شجاع‌نوری در نمایشگاه کتاب از خاطره‌های‌ کتاب‌خوانی‌شان گفتند.