کتاب «فرآوری فنی هنری کتاب» به قلم منصور جام‌شیر منشر شد. این اثر بدون ورود به مباحث مربوط به پیش و پس از آماده‌سازی کتاب، فرآوری فنی و هنری کتاب را توضیح می‌دهد.

«فرآوری فنی هنری کتاب» تشریح شد

کتاب «فرآوری فنی هنری کتاب» به قلم منصور جام‌شیر منشر شد. این اثر بدون ورود به مباحث مربوط به پیش و پس از آماده‌سازی کتاب، فرآوری فنی و هنری کتاب را توضیح می‌دهد.
 

به گزارش هفت هنر نشر نگارینه به‌تازگی کتاب «فرآوری فنی هنری کتاب» را منتشر کرده است. این اثر را منصور جام‌شیر در سه فصل و 43 بخش به رشته تحریر درآورده است.

در مقدمه این اثر چنین می‌خوانیم: «در سال‌های اخیر رایانه‌ها موجب آسانی چاپ کتاب و توسعه نشر شده است اما ابزارهای ارتباطی دیگر مانند تلویزیون، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و تارنما مفهوم کتاب را به عنوان مهم‌ترین منبع اطلاعاتی به چالش کشیده‌اند. با پیدایش کتاب الکترونیکی در سال 1971 میلادی و نخستین عرضه آن در سال 1999 میلادی تعریف کتاب دوباره به چالش کشیده شد. اما کتاب در هر نوع و شکل هنوز مثل کتاب‌های پنج‌هزار سال قبل نیاز به انتخاب یا تولید ایده، پردازش محتوا و همین‌طور فرآوری فنی هنری دارد که به کمک فن‌آوری شکل آن تغییر پیدا کرده و آسان‌تر شده است.

با وسعتی که این بستر انتقال دانش و فرهنگ گرفته است اما تعریف مشخص و کاملی که مفهوم تمام انواع گوناگون کتاب را دربرگیرد، ارائه نشده است. یکی از تعریف‌های کتاب، مربوط به سازمان یونسکو می‌شود که این چنین است: کتاب نوعی اثر چاپی صحافی شده است که بیش از 49 صفحه داشته باشد و مانند نشریه، تحت یک عنوان، دوره‌ای منتشر نشود.»

مؤلف این اثر معتقد است که تولید کتاب در سه مرحله تولید محتوا، فرآوری فنی هنری و همچنین تولید صنعتی، چاپ و صحافی صورت می‌گیرد.

ساختار شکلی کتاب، اندازه یا قطع کتاب، قطع کتاب‌های رایج، انواع قطع کتاب، تعیین حروف، طراحی گرافیک، خلاقیت در طراحی گرافیک، نویسه‌نگاری یا تایپوگرافی، صفحه‌آرایی، رایانه و فرآیند خلاقیت، عملیات صفحه‌آرایی، تصویرسازی، کمیک‌استریپ یا پی‌نما، طراحی جلد و محاسبه قیمت کتاب عناوین بخش‌های مختلف کتاب «فرآوری فنی هنری کتاب» را تشکیل می‌دهند.

همچنین مؤلف در این اثر درباره چاپ سنگی چنین بیان کرده است: «درباره شروع چاپ سنگی در ایران روایت‌های گوناگونی وجود دارد، اما روایت قوی‌تر این است که چاپ سنگی را برای نخستین‌بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه‌اندازی کرد. میرزا که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال 1225 هجری قمری راه انداخت. چاپخانه‌های سنگی در مدت کوتاهی در تهران، اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تأسیس شد و بیش از 50 سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دوره قاجار، هرچه در ایران چاپ می‌شد، به روش چاپ سنگی بود.

البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی راه‌اندازی شده بود که در اواخر دوره قاجار دوباره استفاده از آن رایج گردید. در اوایل قرن 19 میلادی دستگاه‌های چاپی ابداع شد که اعمال مختلف چاپ را به طور خودکار و با سرعت انجام می‌دادند و در نتیجه سرعت چاپ افزایش یافت تا جایی که دستگاه‌های روتاتیو که قادر بودند در یک لحظه هر دو روی کاغذ را چاپ کنند به وجود آمد.»

کتاب «فرآوری فنی هنری کتاب» به قلم منصور جام‌شیر، با شمارگان 500 نسخه، در 96 صفحه، به بهای 100 هزار ریال از سوی نشر نگارینه منتشر شده است.

کتاب «فرآوری فنی هنری کتاب» به قلم منصور جام‌شیر منشر شد. این اثر بدون ورود به مباحث مربوط به پیش و پس از آماده‌سازی کتاب، فرآوری فنی و هنری کتاب را توضیح می‌دهد.