تالار وحدت اینبار مکانی برای تبلیغ خودروی رنو، متعلق به کشور فرانسه، شناخته شده است و این در حالی است که این مکان باید برای برگزاری برنامههای ممتاز موسیقی و تئاتر در نظر گرفته شود. تالار وحدت بنابر تصمیمات اقتصادی بنیاد رودکی، تبدیل به بنگاه اقتصادی شده است به جای آنکه همچنان بخواهیم از آن، بهعنوان مکان فرهنگی برای اجرای بهترین گزینههای نمایشی و موسیقایی یاد کنیم و تنها دلیل این سیاستها نیز بستن قراردادهای مالی کلان است که متأسفانه بازخورد فرهنگی درستودرمانی نیز ندارد.
پس از اجرای گروههای گمنام در تالار وحدت که قطعا دارای درجه یک هنری نبودند؛ اینبار در اقدامی باورنکردنی ازسوی بنیاد رودکی، تالار وحدت میزبان خودروهای رنو شد و این خودرو روی صحنه تالار وحدت قرار گرفت.
شامگاه یکشنبه پنج مهر، شاید یکی از متفاوتترین شبهایی بوده که تالار وحدت در دهههای اخیر به خودش دیده است. بهنظر میرسد هر روز شأن تالار وحدت پایینتر آمده و صدمههای جبرانناپذیری را متحمل میشود. مراسم رونمایی از خودروی رنو «تلیسمان»، عصر روز یکشنبه چهارم (مهرماه) در تالار وحدت در حالیبرگزار شد که در اقدامی باورنکردنی، خودروهای رنو روی صحنه تالار وحدت آمدند و ارکستر سمفونیک تهران که روزهای پس از استعفای علی رهبری را پشتسر میگذارد، یک اجرای سفارشی به مناسبت رونمایی از این خودرو داشت.
در اجرای یکشنبهشب رهبری ارکستر سمفونیک، برعهده شهرداد روحانی بود. او ازجمله رهبران ارکستر است که سالها در تالار وحدت رهبری ارکسترها و گروههای مختلفی را برعهده داشته است.
رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) که سالهاست کنسرتهای متعددی را در تالار وحدت برگزار کرده، در واکنش به این اتفاق، میگوید: سالها پیش در همین روزها، کنسرت کوارتت انور براهم را در تالار وحدت روی صحنه بردند. بعد از آن من با خودم عهد کردم تا دیگر کنسرتی در تالار وحدت برگزار نکنم و این تصمیم به شرایط سالن ارتباط داشت؛ اما هیچوقت تصور نمیکردم بهزودی باید عهد کنم که حتی دیگر پایم را آنجا نگذارم. او ادامه میدهد: پنج مهر. آیین معرفی آلبومی از دو ابرمرد موسیقی کشورمان (پرویز مشکاتیان و محمدرضا شجریان) در تالار وحدت بود و با وجود میلم برای حضور، دوست نداشتم وارد سالنی شوم که به جای بزرگان موسیقی و سازهای مقدسشان، یک دستگاه خودرو را روی سن بردند و نوبر کردند.
من فعلا از تالار وحدت خداحافظی میکنم. مدیر نشر هرمس همچنین توضیح میدهد: لایههای متحرک صحنه تالار وحدت که با ریل یا بالابر میتوانند جابهجایی شوند، برای تحمل وزن مشخصی طراحی شدهاند. در رویدادهای هنری، بار مرده در کل مساحت صحنه پخش است و فشار وزن بر هر محل عموما کمتر ١٠٠ یا ٢٠٠ کیلوگرم است. شاید سنگینترین حجم متمرکز روی صحنه، محل استقرار پیانو باشد که قطعا کمتر از ۴٠٠ کیلوگرم است. وی اضافه کرد: اما استقرار یک ماشین با بیش از یک تن وزن و تمرکز کل این وزن بر مساحتی محدود، اگر هم موجب تخریب آنی نشود؛ یقینا به کاهش استقامت و استهلاک شدید تجهیزات نگهدارنده صحنه منجر خواهد شد. اتصالات، صفحات صحنه و ریلها با تکرار چنین فشارهایی بهطورقطع از بین خواهند رفت. پیشازاین نیز گروههای تئاتری ناشناخته بنا بر روابط و پرداخت هزینههای سنگین تالار وحدت، موفق به اجرای نمایش در آن شدهاند و همچنین گروههای موسیقی که آنها نیز ناشناخته بودهاند و در یک گمانه اولیه تنها دلیل عمده حضور آنها در تالار وحدت همان تضمین قرارداد از سوی گروهها بوده است که بنیاد رودکی را با چنین روال غیرمعمولی موافق کرده است.»
محمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی هم به فارس گفته: «اگر قرار است کار اقتصادی و تجاری در تالار وحدت انجام شود، یک اساسنامه جدید برای آن تعریف شود و کار تجاری هم انجام دهند! اما ما فقط یک تالار وحدت داریم. تا به امروز برای بنده پیش نیامده که به تالار وحدت مراجعه کنم و بتوانم وقت مناسبی برای اجرای برنامه رزرو کنم. ما برای اجاره گرفتن برای یک شب مدتها صحبت و رایزنی میکنیم. من از اول امسال موفق نشدم یک شب حتی برای گروه خودم کنسرت بگذارم.»
در ادامه این اتفاق، سیدمحمد بهشتی، عضو شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری هم درباره برگزاری رونمایی از خودرو رنو در تالار وحدت به ایلنا گفت: «هر مراسمی باید در مکانی مناسب با آن برنامه اجرا شود و این پرسش مطرح است که آیا تالار وحدت بهعنوان یک مکان فرهنگی، مکان مناسبی برای برگزاری مراسم رونمایی از خودرو است؟» او در ادامه تأکید کرد: «معتقدم برگزاری مراسم رونمایی خودرو در تالار وحدت برای شرکت خودروساز یک پرستیژ محسوب میشود». عضو شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: «گذشته از قدمت تاریخی این مکان، به دلیل اینکه مرکز فرهنگی کشور محسوب میشود، دارای شأن و جایگاه ویژهای است و معتقدم جایگاه بالای این مکان به برنامه یا مراسمی که در آن اجرا میشود، شأنیت میدهد.» بهشتی در پایان گفت: «مسئولان وزارت ارشاد باید درباره برگزاری چنین مراسمی در تالار وحدت پاسخگو باشند.»
طبق گفته رامین صدیقی، لایههای متحرک صحنه تالار وحدت که با ریل یا بالابر قابل جابهجایی هستند، برای تحمل وزن مشخصی طراحی شدهاند. در رویدادهای هنری، بار مرده در کل مساحت صحنه پخش است و فشار وزن بر هر محل عموما کمتر از ١٠٠ یا ٢٠٠ کیلوگرم است. شاید سنگینترین حجم متمرکز روی صحنه محل استقرار پیانو باشد که قطعا کمتر از ۴٠٠ کیلوگرم است. اما استقرار یک خودرو با بیش از یک تن وزن و تمرکز کل این وزن بر مساحتی محدود، اگر هم موجب تخریب آنی نشود اما یقینا به کاهش استقامت و استهلاک شدید تجهیزات نگهدارنده صحنه منجر خواهد شد. اتصالات، صفحات صحنه و ریلها با تکرار چنین فشارهایی قطعا از بین خواهند رفت.
کاش مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این اتفاق و گزینههایی که برای مدیریت این تالار انتخاب میکنند، توضیح بدهند تا خیالمان راحت شود که قرار است چه بلایی سر این تالار قدیمی بیاورند.
محمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی هم به فارس گفته: «اگر قرار است کار اقتصادی و تجاری در تالار وحدت انجام شود، یک اساسنامه جدید برای آن تعریف شود و کار تجاری هم انجام دهند! اما ما فقط یک تالار وحدت داریم. تا به امروز برای بنده پیش نیامده که به تالار وحدت مراجعه کنم و بتوانم وقت مناسبی برای اجرای برنامه رزرو کنم. ما برای اجاره گرفتن برای یک شب مدتها صحبت و رایزنی میکنیم. من از اول امسال موفق نشدم یک شب حتی برای گروه خودم کنسرت بگذارم.»
در ادامه این اتفاق، سیدمحمد بهشتی، عضو شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری هم درباره برگزاری رونمایی از خودرو رنو در تالار وحدت به ایلنا گفت: «هر مراسمی باید در مکانی مناسب با آن برنامه اجرا شود و این پرسش مطرح است که آیا تالار وحدت بهعنوان یک مکان فرهنگی، مکان مناسبی برای برگزاری مراسم رونمایی از خودرو است؟» او در ادامه تأکید کرد: «معتقدم برگزاری مراسم رونمایی خودرو در تالار وحدت برای شرکت خودروساز یک پرستیژ محسوب میشود». عضو شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: «گذشته از قدمت تاریخی این مکان، به دلیل اینکه مرکز فرهنگی کشور محسوب میشود، دارای شأن و جایگاه ویژهای است و معتقدم جایگاه بالای این مکان به برنامه یا مراسمی که در آن اجرا میشود، شأنیت میدهد.» بهشتی در پایان گفت: «مسئولان وزارت ارشاد باید درباره برگزاری چنین مراسمی در تالار وحدت پاسخگو باشند.»
طبق گفته رامین صدیقی، لایههای متحرک صحنه تالار وحدت که با ریل یا بالابر قابل جابهجایی هستند، برای تحمل وزن مشخصی طراحی شدهاند. در رویدادهای هنری، بار مرده در کل مساحت صحنه پخش است و فشار وزن بر هر محل عموما کمتر از ١٠٠ یا ٢٠٠ کیلوگرم است. شاید سنگینترین حجم متمرکز روی صحنه محل استقرار پیانو باشد که قطعا کمتر از ۴٠٠ کیلوگرم است. اما استقرار یک خودرو با بیش از یک تن وزن و تمرکز کل این وزن بر مساحتی محدود، اگر هم موجب تخریب آنی نشود اما یقینا به کاهش استقامت و استهلاک شدید تجهیزات نگهدارنده صحنه منجر خواهد شد. اتصالات، صفحات صحنه و ریلها با تکرار چنین فشارهایی قطعا از بین خواهند رفت.
کاش مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این اتفاق و گزینههایی که برای مدیریت این تالار انتخاب میکنند، توضیح بدهند تا خیالمان راحت شود که قرار است چه بلایی سر این تالار قدیمی بیاورند.