همزمان با شب یلدا، حضور محمدرضا گلزار پس از سال ها در تلویزیون خبرساز شده، تا جایی که برخی رسانه ها مدعی شده اند که گلزار برای حضور در این برنامه، دست کم صد میلیون تومان دریافت کرده اما آیا می توان به چنین خبرهایی استناد کرد؟!
به گزارش هفت هنر، تابناک نوشت: تلویزیون برای این شب یلدا نیز مجموعه ای از ویژه برنامه ها را در نظر گرفته که اقدامی مرسوم و مثبت است. در یکی از این ویژه برنامه ها، محمدرضا گلزار پس از چندین سال دوری از تلویزیون در شب یلدا 95 مهمان برنامه ناردونه با اجرای احسان کرمی می شود که از شبکه پنج یا همان شبکه تهران پخش میگردد؛ برنامه ای که از ساعت 20 پخشش آغاز می گردد و حدود 3 ساعت ادامه خواهد داشت.
همچنین بنیامین بهادری و همسرش شایلی هم مهمان برنامه حرف تو حرف با اجرای فرزاد حسنی می باشد که شب یلدا از شبکه سه پخش خواهد گردید. این دو هنرمند این روزها فیلم سلام بمبئی را روی پرده سینماها دارند و شاید یکی از دلایل دعوتشان همین موضوع باشد.
در این میان برخی رسانه های مدعی شده اند که کرمی و تیم تولید برنامه اش برای جلب نظر گلزار برای حضور در این برنامه مدتها رایزنی کرده اند تا توانسته اند تأییدیه او را بگیرند. در چنین حضورهایی معمولا هدیه ویژه ای هم از دست اندرکاران برنامه برای استارها درنظر گرفته می شود که درباره این استار رقم این هدیه مشخص نیست.
برخی شایعات از رقمی ۱۰۰ میلیونی برای جلب نظر گلزار به حضور در این برنامه گفته اند و برخی شایعات هدیه دریافتی را حتی بیشتر از ۱۰۰ میلیون دانستهاند که البته هیچ کدام تأیید نشدهاند. در این میان رسانه های مطرح کننده این شایعات هیچ مستندی ارائه نکرده اند ما با توجه به اینکه پیش از این در جریان دعوت مهمانان برای برنامه های مناسبتی علی الخصوص ویژه برنامه های نوروزی، هدایایی به برخی حاضران پرداخت می شد، چنین شائبه هایی مطرح شده است.
این رقم ها در گذشته معمولاً از سوی اسپانسرهای برنامه به چهره های مطرح پرداخت می شد؛ اسپانسرهایی که به دنبال ذکر نام برندشان در کنار نام یک چهره بر روی آنتن زنده تلویزیون هستند و این نوع تبلیغ را در ذهن مخاطب ماندگار میدانند. سوای اینکه رقم هدیه به محمدرضا گلزار نه رقمی یا کمتر است، به نظر می رسد اگر چنین هدیه ای داده شود، از طریق همین اسپانسرها خواهد بود؛ اسپانسرهایی که احتمالاً اگر چهره ای به جز گلزار در این برنامه حضور یابد، چنین رقم هایی پرداخت نمی کنند.
سوای اینکه کیفیت هدایای تعلق گرفته به مهمانان چنین برنامه های مناسبتی از کجا تامین می شود و چه سقفی دارد، تصور می شود شفاف سازی درباره هزینه تولید برنامه های رسانه ملی یک ضرورت باشد. تا آنجا که افکارعمومی در جریان قرار گرفته، در تازه ترین نرخ گذاری تولید برنامه در رسانه ملی، برای برنامه های مرسوم تا سقف دو میلیون تومان برای هر دقیقه در نظر گرفته شده اما با وجود حرف و حدیث ها درباره برنامه های مختلف تلویزیون، معمولاً هیچ برنامه سازی با عدد و رقم درباره هزینه تولید برنامه اش و هزینه های جانبی سخن به میان نیاورده است.
چنین تصور می شود که عدم شفاف سازی مالی که منحصر به تولیدات تلویزیونی نیز نیست و درباره محصولات سینمایی و آثار ارائه شده در شبکه نمایش خانگی نیز مصداق دارد، زمینه ساز رسانه ای شدن آمارهای مختلف درباره هزینه ها و دستمزدهای تولید محصولات مختلف شده و تنها چاره عبور از چنین وضعیتی، گذر از شیوه مرسوم و ارائه گزارش مالی درباره برنامه های تولیدی و یا لااقل بیان رقم های دستمزدها و هزینه های بخش هایی است که با طرح رقم هایی در سطح افکارعمومی حساسیت برانگیز شده است.