در جشنواره فیلم فجر امسال، چند نکته جالب و هیجانانگیز اتفاق میافتد که میتواند جذابیت جشنواره را چند برابر کند. در ادامه نگاهی به نکات هیجانانگیز جشنواره میاندازیم تا بیشتر با کم و کیف اتفاقات آشنا شویم.
۱. حضور پررنگ فیلم اولیها
بازگشت بخش «نگاه نو» به جشنواره فیلمِ امسال از اهمیت زیادی برخوردار است. بخش «نگاه نو» به کارگردانان فیلم اولی اختصاص دارد و پس از تغییراتی که سالهای گذشته در بخشهای جشنواره به وجود آمده بود، «نگاه نو» دوباره به جشنواره برگشته تا آثار کارگردانان جوان و فیلم اولی، بهتر دیده شود.
حسین زندباف، از اعضای هیات انتخاب جشنواره، با تعریف از کارگردانان فیلم اولی گفت که تماشای برخی از فیلمهای اول در این دوره از جشنواره من را شگفتزده کرده است. محمدحسین لطیفی یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب، نیز نوید حضور نسل نویی از سینماگران را در جشنواره امسال داد.
در بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم ۴۲، ۱۲ کارگردان حضور دارند که در میانشان نامهای مطرحی مثل جواد عزتی نیز دیده میشود. عزتی امسال به عنوان کارگردان به جشنواره آمده و امید زیادی به درخشش «تمساح خونی» دارد.
همچنین در این بخش فیلمهای شاخصی مثل «مجنون» به کارگردانی مهدی شاهمحمدی حضور دارد. این فیلم حول محور فرمانده شهید، مهدی زینالدین میچرخد و یکی از فیلمهای خوب جشنواره خواهد بود.
بخش «نگاه نو» فیلمهای خوب زیادی دارد و در کنار بخش اصلی جشنواره یا همان «سودای سیمرغ» به یکی از جذابیتهای جشنواره تبدیل خواهد شد. در زمان جشنواره قطعا، خیلی بیشتر از استعداد کارگردانان فیلم اولی جشنواره خواهیم شنید.
۲. چشم پوشیدن از چهرهها
معمولا هیات انتخاب جشنوارهها، علاقه زیادی به حضور چهرههای مطرح و سرشناس دارند. آنها از طریق حضور ستارههای سینما و تلویزیون میخواهند بارِ خبری و رسانهای بیشتری به جشنواره بدهند اما در جشنواره ۴۲ خبری از این چیزها نیست.
در حالیکه پیش از اعلام رسمی فیلمها، رسانهها از حضور مهران مدیری و بهرام افشاری در جشنواره امسال صحبت میکردند، اما پس از اعلام فیلمها مشخص شد هیچ کدام از این چهرهها در جشنواره حضور ندارند.
محمدرضا عباسیان، یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر درباره غیبت چهرههای سرشناس در جشنواره چنین میگوید: «برای انتخاب یک فیلم هم محتوای آثار مورد توجه بوده است و هم کیفیت سینمایی آنها. ممکن است در رد شدن یک فیلم هر دو مورد تاثیر داشته باشد و درباره برخی آثار شاید یکی از جنبهها تاثیر بیشتری داشته است.»
صحبتهای عباسیان به این معناست که در این دوره، بدون توجه به نامِ کارگردان و با توجه به کیفیت اثر، آن را برای نمایش در جشنواره انتخاب کردهاند. توجه به کیفیتگرایی و دوری از توجه به نامها، نکته خوب دیگری است که اتفاق افتاده است.
۳. تنوع ژانری فیلمها
در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، فیلمهای متنوعی از ژانرهای گوناگون حضور دارند. سینمای اجتماعی چند فیلم نماینده خوب در جشنواره دارد. فیلم «بیبدن» بر اساس داستان واقعی یکی از جنجالیترین پروندههای جنایی چندساله اخیر کشور ساخته شده و هنگام اکران حسابی سروصدا خواهد کرد.
فیلم «نوروز» با سوژهای درباره نوروز باستانی و بازی علی نصیریان نیز یکی دیگر از فیلمهای کنجکاوکننده جشنواره به شمار میرود. محمود کلاری و بهروز شعیبی کارگردانان دیگری هستند که در سینمای اجتماعی کار کردهاند و حضورشان فضایی خاص به جشنواره بخشیده است.
سینمای نوجوان هم در این دوره نماینده دارد که بسیار اتفاق خوب و مبارکی است. پرداختن به حوزه کودک و نوجوان یکی از خلاهای سینمای ایران در طول این سالها بوده و حالا فیلم «باغ کیانوش» تا حدودی این خلا را جبران خواهد کرد.
سینمای دفاع مقدس هم نمایندگان خوبی در جشنواره دارد که بیشتر از آنها خواهیم شنید. جالب اینجاست، برخی کارگردانان در پرداختن به زندگی فرماندهان دفاع مقدس، فقط به دوره مربوط به جنگشان توجه نکردهاند.
مثلا فیلم «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، به فعالیتهای شهید احمد کاظمی در ساعتهای ابتدایی زلزله بم میپردازد که بسیار مهیج خواهد بود.
ژانر کمدی نیز با چند فیلم حضوری پررنگ دارد و فیلمهای «صبحانه با زرافه» و «دو روز دیرتر» شاخصترین فیلمهایش هستند.
۴. تعداد بالای انیمیشنها
برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر، انیمیشن بخشی جداگانه دارد. هیچ وقت جشنواره فیلم فجر، چهار انیمیشن را به خود ندیده بود و امسال حضور این انیمیشنها، فضای جشنواره را خاص و ویژه میکند.
در جشنوارهها و رقابتهای سینمایی، انیمیشنها بخشی جداگانه دارند و داوران نیز توجه ویژه به این آثار دارند. سینمای ایران نیز پیشرفتهای خوبی در این زمینه داشته و انیمیشنهای خوبی در این سالها تولید کرده که گل سرسبدش جشنواره امسال خواهد بود.
طبق شنیدهها هر چهار انیمیشن «ببعی»، «رویا شهر»، «ساعت جادویی (سفر به تاریکی)» و«شمشیر و اندوه» کیفیت خوب و قابل قبولی دارند و حداقل میتوانند خیال سینماگران بابت اکران انیمیشن در یک سال آینده را راحت کنند.
۵. انتخاب آثار باکیفیتِ ملی و استراتژیک
گاهی اوقات پیش آمده هیات انتخاب جشنواره بنا به بعضی مصلحتاندیشیها، رای به حضور بعضی فیلمهای نه چندان باکیفیت در جشنواره داده اما امسال هیات انتخاب با دقت و حساسیت، فیلمها را بررسی کردند. هیات انتخاب آثار در این دوره کیفیتگرایی اولویت اصلیشان بود و فیلمها را با توجه به کیفیتشان در داستان و ساخت انتخاب کردند.
در ادوار گذشته جشنواره سابقه داشته که بعضی فیلمها به خاطر سوژهشان و نه کیفیتشان به جشنواره آمدهاند و پس از آن با بازتابهای منفی زیادی روبهرو شدهاند. امسال سعی بر این بوده تا از چنین انتخابهایی امتناع شود و فیلمهای باکیفیت در جشنواره ببینیم.
با توجه به همین اصل باید منتظر فیلمهای «آبی روشن»، «مجنون»، «قلب رقه»، «صبح اعدام» و چندین فیلم دیگر با سوژههای ملی و استراتژیک باشیم.